Hjälp att få i medicin!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

giffan

Trådstartare
Hur gör man?? När ens barn inte vill eller klarar av att ta medicin???

Har tvillingar på 7 år... Nu har båda hostat, kräkts å haft riktigt ont i magen i över en v snart. Hostan är kikhoste liknande... å det är riktigt hemskt att höra, å inget man riktigt kan göra. Kräkningarna e så illa att allt bara kommer upp, även vatten. Å den som kräks som mest klarar helt enkelt inte att få i sig något mera än vatten.

Har ringt vårdcentralen, som inte kunde hjälpa, över till barnmottagningen, där en av deras läkare tyckte att jag gjorde allt rätt med att försöka få i vätska, som går relativt bra.
Men i lördags så gav jag upp... Åkte in till akuten, för det funkar verkligen inte längre.

Hur otrevlig personal som helst... ingen förståelse för oroliga barn...
Läkaren lyssnade på dem båda å konstaterade lunginflamation....

Hem med recept på pencilin å hostmedicin.... Jag talade om att jag har mkt svårt att få i dem medicin...
Det är bara att blanda i kräm el liknande fick jag bara till svar...
Oki, smart med barn som bara kräks när jag nämner äta typ...

Iaf, hem å försöka.... Ena killen lyckades jag verkligen pina i en dos på sönd morgon.... men inte den andre.... å på kvällen fick jag i den ena pytte lite, å den andre ingenting alls...

Så idag ringde jag in igen, för att höra vad jag ska göra, då den ena killen hostar så ingen av oss får sova, å den andre har så ont i magen...

Det är inget vi kan göra.... får jag till svar, men om du absolut vill kan du ju komma hit så får en läkare titta på han.
Jo, men det är ju två!!! Ok ta med båda då...
Ursäkta.... ska man straffas för att man har tvillingar???

När jag sen kommer in med dem på avtalad tid, så är besöket bara bokat för en av den (han med magen).... Smart tänker jag, men visst det är ju klart värst med han som inget kan behålla i magen.

Läkaren lyssnar på lungor å vi tar massa blodprover, å han får åka upp till röntgen.... Men hallåååå, varför kollas inte den andre??

Då vi setat på röntgen både länge å väl, å tilloch med röntgen personalen undrar om det inte e fel kille som fått remissen, för det e ju den andre som klart har svårast att andas.... Men nej, det är den som knappt hostar som ska röntgas.

Nere på barn igen, så frågar jag varför bara ena killen kollas.... Ja vi kan ju bjuda på att kolla båda om du verkligen vill... Ja det är klart jag vill att den som är sämst i andningen ska kollas för det å den som har ont i magen ska kollas för det.

Har bara fått ut nya recept på ny pencilin, då denna läkare menade på att den i lördags skrivit ut fel åt dem... frågar hur en läkare kan ge dem så fel medicin, jag har över 30års erfarenhet, så lita på mig.... e vad jag får till svar.

Så åter till mitt problem... Jag kan verkligen inte få i honom medicinen, ja jag skulle bara ge den ena (den som inte skulle kollas om jag inte stridit för det) För han med magvärken skulle nog inte klara det för magen...

Men hur det än är... jag kan inte få i han det... Har nu setat riktigt länge... å det går verkligen inte, jag har trugat, tvingat, lockat .... ja allt som står i min makt.
Känner mig som världens mest elaka mamma, tvingat han till något han känner at han inte klarar.
Vad gör jag nu?? Ger fan i allt vad medicin heter å hoppas att de blir bra iaf... eller???

Ni som läst ända hit, vill jag bara tacka å hoppas att ni har lust att ge mig lite tröst, för jag känner mig så hemsk så det e inte sant.
Har ni goda ideér så tackar jag.
 
Sv: Hjälp att få i medicin!!!!

Kåvepenin flytande smakar vedervärdigt.
Min dotter spyr av smaken så det gäller alltså att dölja den vilket funkar med följande.
Hallonbåtar och coca cola samt sådan där plastspruta som man ge småbarn medicin igenom.
Häll upp cola i glas och öpnna påsen med hallonbåtar.
Dra upp medicinen i plastsprutan, stoppa in en hallonbåt, spruta in lite av innehållet i sprutan (bara pyttelite i taget) och låt barnet ta en klunk av cola. Så forsätter du så.
Hallonbåtar maskerar smaken en del och är rätt stark i sin smak och colan hjälper till att maskera och skölja ner lättare.
Se bara till att borsta tänderna ordentligt också.
Vet inte om det funkar på dina pojkar men det har funkat på min dotter.
 
Sv: Hjälp att få i medicin!!!!

Smart.. ska lägga det på minnet :) Tackar!
Men i detta läge skulle det antagligen bara åka upp igen...
 
Sv: Hjälp att få i medicin!!!!

Avslagen cola brukar vara snällt mot magen, om man haft magsjuka, så har du tur kanske det funkar?

(det var det ENDA jag fick behålla den gång då jag legat jättesjuk i magsjuka i två dagar men ÄNDÅ skulle ge mig iväg till Axevalla (30 mil enkel) med ponnytravarna - spydds sista gången innan jag satte mig i bilen :angel: )
 
Sv: Hjälp att få i medicin!!!!

7-åringar kan lämpligtvis få antibiotika i tablettform.
Om de tar den på fastande mage så har kroppen tagit upp det på 30min.
Det brukar gå.
 
Sv: Hjälp att få i medicin!!!!

Usch, vad jobbigt!

Hästar får ju pencilin i spruta. Borde inte människor oxå kunna få det?

Ring in igen och berätta hur det är och vad du vill ha för hjälp. Var inte så ödmjuk och lyssna inte på eventuella tonfall eller konstiga formuleringar. Jag tolkar det som att du blir ledsen/arg för att de säger "om du vill" och att de kan "bjuda på". Strunta i hur de formulerar sig. Se bara till att du får vad du vill ha.
 
Sv: Hjälp att få i medicin!!!!

Vissa pencillinsorter finns ju också som suppar, "rumpmedicin" som mina ungar säger, ring och hör om det kan gå.
Annars torde det väl gå ganska snabbt att barnen blir sämre så att det blir tal om inläggning och intravenöst penicillin om de har lunginflammation. Finns det inget annat ställe att vända sig till? Eller ring landstinget och anmäl bemötandet.
 
Sv: Hjälp att få i medicin!!!!

Stor stor styrkekram till dig!!!! Även om det är något man bara måste göra så är jag imponerad av att du orkar vara ihärdig och inte ge dig! :bow:

När jag och min bror var små så fick vi alltid "snapsa" hostmedicinen. Pappa satte oss på diskbänken och så sjöng vi "Helan går". Ibland fick vi sjunga den mer än en gång......Men till slut så gick det ner. Ramsan "På det första ska det ske....." osv fungerade också.

Lycka till och ännu en stor kram till dig!

/Timsetim
 
Sv: Hjälp att få i medicin!!!!

Har samma problem med min dotter, 2½ år, att få i henne penicillin är nästan helt omöjligt :crazy: Vi blev dock tipsade av apotekspersonalen att prova blanda med glass, vilket faktiskt har funkat nu i en vecka :bow: Den penicilinen som min dotter fick smakade jordgubb (eller nåt...) så jag köpte tre-smaks-glass och blandade med. Men nu har hon kommit på att jag faktiskt blandar i nåt i glassen så nu får jag hitta på nåt nytt... Igår funkade det med grädde (sån där sprutgrädde på flaska) som jag sprutade ut på en sked och blandade i lite medicin, men det kanske inte är så lämpligt på en pojke som kräks å andra sidan...:confused: Får du något annat användbart tips som funkar tar jag gärna emot dem!!! Kram och lycka till!!!
 
Sv: Hjälp att få i medicin!!!!

Jo, glass brukar ju funka, saft och oboy oxå, men det vill han inte ha, och om jag får han att tvinga i sig lite, så åker det upp igen.

Timsetim..... smart att snappsa i sig det.... Har oxå försökt med lite ramsor.
 
Sv: Hjälp att få i medicin!!!!

Min äldste pojke, 3 1/2 år, har vi aldrig kunnat få i nån medicin.Han har spytt upp allt på en gång.Nuförtiden får vi i honom alvedon, 1/2 tablett upplöst i 1-2 tsk vatten + oboy pulver tills det blir en liten "sås".Det tar bort smaken väldigt bra och så är det inte så stor mängd heller!
Hostmedicin kan gå med löfte om en godis efteråt!:angel:
 
Sv: Hjälp att få i medicin!!!!

Jag har en dotter med samma problem. Dock inte lika allvarligt.. hon kan svälja men är väldigt bestämd o vill inte när hon är sjuk.. vet att oftast kommer medicinen upp. :cry:

Jag brukar ge henne en alvedon-supp ca ½ till 1 timme innan det är dags för penicillin eller hostmedicin. Oftast får hon behålla den då.. vet inte om dt är för att hon mår lite bättre o alvedonen funkar som lugnande men..

Dessutom har jag ´lurat´henne att tro att alvedonen gör så att hon inte kräks upp medicinen o att den är lättare att svälja.. :devil:

Det har funkat för nu tar hon medicineer utan större protester bara hon fått en supp först :banana:
 
Sv: Hjälp att få i medicin!!!!

Skulle det gå att kunna lösa den i varm grönsaksbuljong? Det är det enda jag får i mig om jag blir riktigt sjuk. Med buljongen får ju barnet också i sig lite salter vilket är bra om man har spytt mycket.
Prova först om det går att det kan sörpla i sig lite från en sked, fungerar det så prova med medicin i.
Kramar från en annan tvillingmamma!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Modest
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 315
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 812
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp