hjälp ang, köpa tillbaka sin ponny.

jassica

Trådstartare
Jag sålde en ponny i torsdags och efter fem timmar så gav nya ägarna upp och var ungefär hysteriska, då ponnyn var rädd för deras sto och skena ut ur hagen. De ringer mig och vill köra tillbak ponnyn på minuten, och de kommer efter någon timme. De frågar fall jag vill köpa tilbaka honom och jag takcar nej.

Då ber hon mig ha honom här och anonnsera honom i mitt namn och visa honom och sälja honom, dock står hon fortfarande som ägare. Så han kom ut påanonns i Torsdags igen, och igår hade han äönnu inte sålts, varpå hon vill ha honom såld direkt, och ringer och säger att hon tänker hämta honm, så får han stå inne i en box tills han blir såld, det kan ju liksom ta upp moit en månad, eller mer eller mindre, det vet man ju inte. Och jag tycker inte det är något liv för ett djur att stå inne dygnet runt, så jag tänker köpa tillbak honom. Pengarna jag fick för honom har ajg inte kvar då jag löst skulder, och låån med de pengarna. Hon har gått med på attj ag får betala en handpening idag och resterande den 27e när jag får lön.

Hur skriver vi då i papprerna ska hon betal hans mat fram tills den 27? för det är ju hennes häst i papprerna, när hon lämnade av honom var det inget tal om att hon skulle betal hans mat detfick jag göra. Sedan har hon på ett surt sätt berättat för mig attj ag kan gott anonnsera ut någon annastans än bara på blo**et, det är väl inte jag som ska sitta och skicka in anonnser överallt det är ju hom som vill bli av med honom. Hur hade ni gjort i denna situtation??
 
Sv: hjälp ang, köpa tillbaka sin ponny.

Varför köpte du inte tillbaka hästen på en gång när dom kom tillbaka med den:confused: Ett återköp efter fem timmar, ja det visar tydligt vad det var för köpare. Jag hade inte velat att hästen var i deras ägo då:eek:
 
Sv: hjälp ang, köpa tillbaka sin ponny.

håller med föregående! Köp tillbaka! Och lös det hela sen!

Skriv i kontraktet liknande : Handpenning på ____ är erlagd (rätt ord?) utav ______ Restrerade (rätt ord?) pengar skall betalas senast den ______ tills dess står hästens ägare för foder och dylikt


eller ngt sånt :P
 
Sv: hjälp ang, köpa tillbaka sin ponny.

Men jisses! Du får ursäkta men hur har ni tänkt...både du som säljare och de som köpare?? :confused:
Kunde du inte åkt dit och hjälpt dem tillrätta med ponnyn??? Eller på något vis försökt hjälpt dem med någon lösning? Det hade varit mer seriöst, tycker jag!
Det kan inte vara lätt för köparna heller att få hem en häst som de inte känner, och som gör på det viset! Hade de t.ex ingen annan hage?
När jag köpt häst har jag låtit den stå inne det första dygnet, så den hinner aklimatisera sig.
På det du skriver verkar det inte som om ponnyn stod dig speciellt nära hjärtat! Men jag kan ha fel....
Men jag håller med dig om att köparen kan ju hjälpa till att dra sitt strå till stacken. Sätta in annons själv osv. Deras hästköp var tydligen inte så genomtänkt som det borde!
 
Sv: hjälp ang, köpa tillbaka sin ponny.

Men jisses! Du får ursäkta men hur har ni tänkt...både du som säljare och de som köpare?? :confused:
Kunde du inte åkt dit och hjälpt dem tillrätta med ponnyn??? Eller på något vis försökt hjälpt dem med någon lösning? Det hade varit mer seriöst, tycker jag!
Det kan inte vara lätt för köparna heller att få hem en häst som de inte känner, och som gör på det viset! Hade de t.ex ingen annan hage?
När jag köpt häst har jag låtit den stå inne det första dygnet, så den hinner aklimatisera sig.
På det du skriver verkar det inte som om ponnyn stod dig speciellt nära hjärtat! Men jag kan ha fel....
Men jag håller med dig om att köparen kan ju hjälpa till att dra sitt strå till stacken. Sätta in annons själv osv. Deras hästköp var tydligen inte så genomtänkt som det borde!


Jag erbjöd mig för det första av följa med och lasta av ponnyn, när de sedan ringde erbjlöd jag mig att åka dit och kolla vad det var som gick så fel,men de var inte intresserade och jag kan ju inte tvinga mig på folk. Herregud vad är du för person och uttala dig hur nära hjärtat min ponny stod mig? Jag kunde väl aldrig ana att det skulle gå såhär, elelr hur? De hade så bra hagar etc, så jag trdde aldrig de skulle komma tillbaka efter fem timmar.
 
Sv: hjälp ang, köpa tillbaka sin ponny.

Sorry, men så som du skrev i ditt fösta inlägg, gjorde att man undrade! Det lät lite som om du inte brydde dig om hästen utan mer om pengarna!

Men nu när du skriver ditt andra inlägg (reaktionen på mitt), så är det tydligt att du verkligen har fösökt på bästa sätt!!

Ber om ursäkt att jag "missförstod" situationen, men det är inte så lätt för en annan som läser, när man inte får alla "fakta" på en gång.

Hoppas innerligt att det löser sig på bästa sätt för både dig o din ponny! :)
 
Sv: hjälp ang, köpa tillbaka sin ponny.

Sorry, men så som du skrev i ditt fösta inlägg, gjorde att man undrade! Det lät lite som om du inte brydde dig om hästen utan mer om pengarna!

Men nu när du skriver ditt andra inlägg (reaktionen på mitt), så är det tydligt att du verkligen har fösökt på bästa sätt!!

Ber om ursäkt att jag "missförstod" situationen, men det är inte så lätt för en annan som läser, när man inte får alla "fakta" på en gång.

Hoppas innerligt att det löser sig på bästa sätt för både dig o din ponny! :)


Absolut ingen fara, jag har iallafall varit hos nuvarande ägare och betalat in en handpenning, så betalar jag resterande när jag får lön. Dock så hade inte hon alls såpass bra hagar som hon beskrivit etc,men jag tycker ändå inte att man ger upp efter fem timar, och sedan tyckerj ag inte att man släpper ihop hästarna direkt, de kunde gott och väl fått stått inne över iallafall natten och nosat på varandra etc, detta påpekade min svärfar för henne och då åkte han ut från huset så det dammade om det. så vidare trevlig är hon inte, men iallfall nu är han tillbaka på gården och nu lämnar han inte gården förens den dagen han ska till himmlen.

Tack alla för era svar!
 
Sv: hjälp ang, köpa tillbaka sin ponny.

Men stackars dig. Först mår du dåligt av att behöva sälja ponnyn. Sen för att du inte hittade en kompis till din andra häst. Och så nu detta...

Men om du nu bestämt dig för att ha kvar ponnyn så löste det ju problemet med din ensamma häst:). Så se det från den ljusa sidan. Och som dom betett sig så skulle jag inte vilja att dom köpte min häst. Dom ska kanske inte ha någon häst:devil:.

Så lycka till med båda dina pållar.

MVH Russin8
 
Sv: hjälp ang, köpa tillbaka sin ponny.

Men stackars dig. Först mår du dåligt av att behöva sälja ponnyn. Sen för att du inte hittade en kompis till din andra häst. Och så nu detta...

Men om du nu bestämt dig för att ha kvar ponnyn så löste det ju problemet med din ensamma häst:). Så se det från den ljusa sidan. Och som dom betett sig så skulle jag inte vilja att dom köpte min häst. Dom ska kanske inte ha någon häst:devil:.

Så lycka till med båda dina pållar.

MVH Russin8

Ja de har varit lite mycket kring hätarna ett tag,men precis som du säger nu fick ju min häst vara ensam endast fem timmar, och det överlevde han.

Nej jag kände också att jag lär köp tillbaka honom, vad är det för ett lv för en pigg ponny att stå inne ien box 24/7 ja skulle aldrig klara av att leva med gott samvete och veta om att han stå nstängd. usch. Men men nu går han här i hagn och skruttar, i tryggt förvar:)
 
Sv: hjälp ang, köpa tillbaka sin ponny.

Kanske du ska göra en vetrinärbesiktning av hästen innan du köper tillbaka den för samma pris. I och med att den sprungit igenom ett stängsel så kan du ju inte veta om den fått några skador av det. Tycker köparna verkar oseriösa och inte alls tänkt igenom saken. De kanske tyckte det var skönt att det inte fungerade för att de redan ångrat sig. Tycker inte att man ger upp efter bara några timmar när man köpt ny häst!
Förstår också att du inte vill att de ska ha ponnyn. Tycker gott att du kan kräva en vet.besiktning om du ska köpa tillbaka ponny. Om de nu inte betalt foder och stallplats så kan de gott betala det.
Det var ju för fasiken inte en TV de köpte som går att lämna tillbaka hur som helst.
 
Sv: hjälp ang, köpa tillbaka sin ponny.

Kanske du ska göra en vetrinärbesiktning av hästen innan du köper tillbaka den för samma pris. I och med att den sprungit igenom ett stängsel så kan du ju inte veta om den fått några skador av det. Tycker köparna verkar oseriösa och inte alls tänkt igenom saken. De kanske tyckte det var skönt att det inte fungerade för att de redan ångrat sig. Tycker inte att man ger upp efter bara några timmar när man köpt ny häst!
Förstår också att du inte vill att de ska ha ponnyn. Tycker gott att du kan kräva en vet.besiktning om du ska köpa tillbaka ponny. Om de nu inte betalt foder och stallplats så kan de gott betala det.
Det var ju för fasiken inte en TV de köpte som går att lämna tillbaka hur som helst.

Precis,men eftersom hon ville bli av med ponnyn så fort som möjligt så strunta garanterat hon in fall jag ville göra e vetrinärbesiktning för då skulle hon bara sälja honom till någon annan, Nej visst inte ger man upp såpass lätt, hon lämnade gården med ponnyn klockan 12, och klockan 16:15 ringe hon och var nästintill hysterisk, ch sa jag lastar honom direkt kan jag köra honom till dig? varpå jag inte ens var hemma utan fick be henne vänta tills klockan 17, och de 45 minuerna var knappt att hon kunde stå ut med.

Nej hon tänkte minsann inte betala något foder eller stallplats den tiden jag hade ponny här under försäljing åt hene, och det var bara en dag, spelar inte mig någon roll,men hon hde ju kunnat fråga fall jag vela ha betalt....

de i min omgivning tycker inte att jg ska köpa tillbaka honom för samma pris, när hon betet sig såhär, oh när jag var snäll och lät henne komma tillbaka. när han inte var såld i lördas efter ett och ett halv dygnpå anonns så ville hon sänka priset, men jag var tvungen att köpa tillbak honom för samma pris som jag sålde.
Jag har skrivit under kontrkt, och har betalat en handpennig och resterande ska vara betalt senast 28/2 annars hämtr hon honom, så jag antar att det inte finns något att göra åt saken...?
 
Sv: hjälp ang, köpa tillbaka sin ponny.

Ang veterinärbesiktningen. Så gör den.. för har han skadat sig eller liknande så kan de dra ner lite på priset de gav för honom.
Hade jag gjort :P
Lycka till med pållarna nu!
 
Sv: hjälp ang, köpa tillbaka sin ponny.

Ang veterinärbesiktningen. Så gör den.. för har han skadat sig eller liknande så kan de dra ner lite på priset de gav för honom.
Hade jag gjort :P
Lycka till med pållarna nu!

ja det är sant att det kan dra ner priset, han sprang i genom stängslet två gånger, sån här vit tråd, dock vet ju inte jag om det är sant, för jag såg det inte själv. Men han har inga synliga skador på kroppen, inga svullna ben och är ren i alla gångarter, så jag tror inte det blivt något fel på honom. Sen vill jag inte heller bråka om det för jag är så ädd att hon ska komma och ta tillbaka honom och hålla på och bråka.
 
Sv: hjälp ang, köpa tillbaka sin ponny.

Absolut ingen fara, jag har iallafall varit hos nuvarande ägare och betalat in en handpenning, så betalar jag resterande när jag får lön. Dock så hade inte hon alls såpass bra hagar som hon beskrivit etc,men jag tycker ändå inte att man ger upp efter fem timar, och sedan tyckerj ag inte att man släpper ihop hästarna direkt, de kunde gott och väl fått stått inne över iallafall natten och nosat på varandra etc, detta påpekade min svärfar för henne och då åkte han ut från huset så det dammade om det. så vidare trevlig är hon inte, men iallfall nu är han tillbaka på gården och nu lämnar han inte gården förens den dagen han ska till himmlen.

Tack alla för era svar!

jag tycker att du ska vara glad att hsäten kom därifrån. Dom låter ju inte kloka!:devil: ge upp efter några timmar...my God:eek: Kanske dom ska fundera på guldfiskar istället?:devil:
 
Sv: hjälp ang, köpa tillbaka sin ponny.

Jag skulle inte bry mig om att bråka om den där maten. Jag skulle bara vara glad att häten var hemma igen efter en snabb visit hos puckon.
 
Sv: hjälp ang, köpa tillbaka sin ponny.

haha jag skulle erbjudit dem 1/3 av summan de köpte den för.. eftersom de vill bli av med den så snabbt...:idea::devil:
 
Sv: hjälp ang, köpa tillbaka sin ponny.

haha jag skulle erbjudit dem 1/3 av summan de köpte den för.. eftersom de vill bli av med den så snabbt...:idea::devil:

ja men det var inte tal att jag fick köpa honom billigare jag skulle ge inköpspriset.
 
Sv: hjälp ang, köpa tillbaka sin ponny.

beror på hur "girig" du är... halva priset eller inget... men jag förstår om du är glad i din ponny.. jag skulle tyvärr kanske till och med betalat det dubbla..... men jag säljer ju aldrig mina.. därför de fortfarande går en :cry:liten vit ponny är i hagen......
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har spårat upp en av mina ponnys som såldes av ekonomiska skäl för några år sedan. En ponny jag tyckte mycket om och planen...
Svar
14
· Visningar
2 382
Senast: Billy
·
Hästmänniskan Vill lägga denna tråd under alla prefix egentligen men det här får fungera. Jag har hamnat i en jäkligt knivig sits. I september sålde...
Svar
18
· Visningar
2 925
Senast: cikoria
·
Hästmänniskan Ursäkta konstigt inlägg men jag behöver lite hjälp :laugh: Historia: Under ponnytiden hade jag en mycket speciell d-ponny på foder...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 870
Senast: Martina_m
·
Hästmänniskan Bytte för några månader sedan vår C-ponny mot en större ponny varvid vår ponny hamnade hos en familj vi umgås lite med.De köpte inte...
Svar
18
· Visningar
5 078
Senast: evej00100
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp