Hjäälp....

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare sanfransico
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 156
S

sanfransico

En dum fråga kanske....
Hur mkt grovfoder "skall man" ge ett halvblod resp en kraftig korsning på 155 cm?
Tycker de börjar lite väl runda om magen nu.
Just nu har de så gott som fri tillgång på grovfoder.
Tacksam för svar

Sv: Hjäälp....

Detta beror på hur mkt hästarna väger och arbetas. En normalstor häst brukar väga mellan 500-600kg. Om man antar att de rids "normalhårt" (= ca 5dgr i veckan blandat skog, dress,hopp) skulle jag isåf ge ca 10kg hö per dag men det beror ju HELT på.

Som sagt det som spelar roll är ju vad de väger, vad de presterar och framförallt; vad höet har för näringsvärden!

Minst 1,5-2kg hö per 100kg häst och dag ska du ge för att tillgodose hästens behov av att tugga. Sen kan man i princip aldrig ge för mkt hö (bortse från feta hästar :D).

Lycka till!

Måste bara protestera lite. Hur mkt grovfoder hästen behöver beror inte alls på hur mycket den arbetas och vad det är för näringvärden. Däremot beror det på hur mkt hästen väger och hur mkt ts(torrsubstans) det är i grovfodret.

Hästen ska helst få i sig 1.5-2 kg TORRSUBSTANS grovfoder per 100 kg och dag. Det är INTE samma sak som 1.5-2 kg hö per 100 kg häst och dag.

Torrsubstans= Det i grovfodret som inte är vatten.
Hö innehåller ca 84% ts, alltså 16% vatten.
Hösilage och ensilage innehåller mer vatten, alltså mindre ts, alltså måste man ge fler kg grovfoder om man har hösilage än om man har hö.

Hur mkt grovfoder du ska ge din häst beror alltså på hur mycket din häst väger och hur mycket vatten ditt grovfoder innehåller.
Ex. Hästen väger 500 kg och höet innehåller 84% ts.
Hästen behöver alltså minst 7,5 kg TS. (5 x 1.5)
För att få reda på hur många kg HÖ det är tar man 7,5 kg ts/0,84% ts= 8,928... Hästen ska alltså ha ca 9 kg hö.

Hoppas ni förstår! E lite sent nu... Ifrågasätt gärna om det är nåt som är konstigt så försöker jag förklara bättre.

De varnligaste är faktiskt att man rekomenderar 1-1,5 kg/ts per 100kg häst och dag...
Men jag tycker själv att dom bör få MINST 1,5 kg/ts!

De varnligaste är faktiskt att man rekomenderar 1-1,5 kg/ts per 100kg häst och dag...
Men jag tycker själv att dom bör få MINST 1,5 kg/ts!

Ja man brukar ju säga att de ska ha MINST 1 kg ts/100 kg men vill man att hästen ska må bra så rekommenderar de 1,5-2 kg ts/100 kg.

1 kg ts är ju enbart då hästen inte gör något arbete alls. Alltså, det den bör ha bara för att kunna leva. Det finns inget arbete inräknat i den givan.

Om hästen jobbas stenhårt, ska den inte ha mera då? Om hästen går ute hela dygnet och det är kallt, ska den inte ha mera då? Om hästen är svårfödd , ska den inte ha mera då? Om mitt hö har dåliga värden, ska den inte ha mera då??

Tänk till lite.

det är helt individuellt och går inte svar på utan att se och känna hästen.
Min tinker äter 6 kg hö per dygn han fick 1l lucern till men fick väldigt fort proteinsvullnader och gick upp i vikt. vet har kollat honom och tycker han är överviktig och inte behöver mer än det han äter nu . = 6 kilo hö 8dl havre 5 dl betfor 1 dl linfröolja+ morötter

vi har ett väldigt näringsrikt hö med mycket protein och hästen är väldigt lättfödd, han står på halm och kan sysselsätta sig med det oxå om han vill plus att vi har lite gräs kvar i hagarna som dom går och plockar av hela dagarna.

så du måste kolla ditt hö och kolla hur mycket hästen behöver inte vad olika tabeller säger. om en häst behöver gå ner i vikt ska man i första hand öka motionen och minska kraftfodret inte grovfodret.

Ska förtydliga lite vad jag menar. Skrev nog inte så bra. Jag va nog mera inne på hur mkt grovfoder hästen behöver för att den ska få tillräcklig sysselsättning och magen ska må bra, inte hur mkt den behöver för att få tillräckligt med näring eftersom den frågan inte går att svara på. Jag menar hur mkt den minst ska ha, självklart kan man ge mer! Jag va nog inne på det eftersom många ger för lite.

Ex. Häst som väger 600 kg och hösilage med 60% ts.
Får hästen 2 kg ts/100 kg och dag så blir det 20 kg hösilage/dag!

Det tror jag många hästar inte äter upp. Fast jag kanske har fel. Fullblodet jag hade fick jag i MAX 13 kg hösilage/ dag, fast så va han ju fullblod. Jag kompletterade med lusern men det kan man ju inte ge hur mkt som helst av.

Ska man då ge ännu mer så blir det ju jättemkt! Jag är verkligen för mkt grovfoder men så mkt är jag tveksam till om hästarna får i sig.

Är hästen då också svårfödd så brukar de väl också ofta vara dåliga på att äta upp grovfodret? Det är iaf min erfarenhet. Då blir det svårt att få i dom ännu mer.

Om höet har dåliga värden så blir det ÄNNU större mängder man måste ge för att täcka näringsbehoven och då är det smidigare att komplettera med kraftfoder.

Om hästen jobbas stenhårt så brukar man inte kunna tillföra all näring med grovfodret eftersom hästen skulle bli tvungen att äta enorma mängder. Dessutom kräver det att man har perfekta värden på grovfodret. De flesta (iaf de flesta jag har träffat) måste balansera upp grovfodrets brister med kraftfoder.

För mig är det självklart att ge så mkt grovfoder som det är möjligt men jag tror det är väldigt sällsynt att det funkar att ge mer än 2 kg ts/100kg och dag. Men jag kanske är helt ute och cyklar?

20 kg hö/ensilage är ju inte så fasligt mycket ändå om det gäller en stor häst.
Min 150cms häst (som står på boxvila) får nu ca 17 kg hö/ensilage om dagen. Hon äter upp det och skulle lätt kunna få i sig mycket mer.
Tyvärr kan jag inte öka för hon är väldigt lättfödd :p

Måste bara protestera lite. Hur mkt grovfoder hästen behöver beror inte alls på hur mycket den arbetas och vad det är för näringvärden. Däremot beror det på hur mkt hästen väger och hur mkt ts(torrsubstans) det är i grovfodret.
Där håller jag inte redigt med dig. (Fast jag förstår hur du menar.)

I första hand gäller ju fodrets näringsvärde. Därifrån får man tänka efter hur mkt hästen väger, storlek på hästen och hur mycket den motionerar.
Vilar den har den inte så stort näringsbehov , men om den tävlingstränas så behöver den kanske 4 ggr så mkt foder.

Om man har en lättfödd häst och kanske bara kan ge den 5 kg hö enligt värdena, så får man ju antingen lägga till halm eller öka ridningen.
Om du förstår hur jag tänker.. :p

En dum fråga kanske....
Hur mkt grovfoder "skall man" ge ett halvblod resp en kraftig korsning på 155 cm?
Tycker de börjar lite väl runda om magen nu.
Just nu har de så gott som fri tillgång på grovfoder.
Tacksam för svar

Så för att svara på din fråga; Hur mycket du ska/kan/bör ge är väldigt generellt.
Fri tillgång är ju alltid att föredra, men om de blir Feta av det och du inte har möjlighet att öka motionen så kanske du får sänka mängden lite. (Jag tar för givet att du inte ger kraftfoder?!)

Ex. Häst som väger 600 kg och hösilage med 60% ts. Får hästen 2 kg ts/100 kg och dag så blir det 20 kg hösilage/dag!

Det tror jag många hästar inte äter upp.

Nåja, våra har fri tillgång och äter minst 17 kg/dag. Så det är ju inte långt ifrån, och dessa hästar väger bägge två under 600 kg (fullblod och halvblod).

Har haft hästar som ätit mellan 25-30 kg (och verkligen behövt så mycket för att magen ska hålla ihop!) av 60-65 % ts.

Jag kompletterade med lusern men det kan man ju inte ge hur mkt som helst av.

Varför inte?

I första hand gäller ju fodrets näringsvärde. Därifrån får man tänka efter hur mkt hästen väger, storlek på hästen och hur mycket den motionerar.
Vilar den har den inte så stort näringsbehov , men om den tävlingstränas så behöver den kanske 4 ggr så mkt foder.

Om man har en lättfödd häst och kanske bara kan ge den 5 kg hö enligt värdena, så får man ju antingen lägga till halm eller öka ridningen.
Om du förstår hur jag tänker.. :p

Ja jag förstår hur du tänker. Fast jag tycker att hästen ska få i sig tillräckligt med grovfoder kmr i första hand.

Men jag pratar om ALLT grovfoder och då ingår ju halm. Det är därför jag menar att näringsvärdet har mindre betydelse. Även fast höet/hösilaget har för höga värden så måste ju hästen få i sig tillräcklig mängd grovfoder.

När jag räknar foderstater börjar jag alltid med att lägga till en lämplig mängd hö/hösilage och sen ser jag hur stor del av hästens behov som är täckta. Har höet/hösilaget bra värden så behöver man antagligen inte så mkt mer (beroende på vad hästen gör osv.). Har det för låga värden så kan man lägga till lusern och/elr kraftfoder och har det för höga värden så kanske man måste ge halm för att hästen ska få i sig tillräckligt med grovfoder.

Det här med hur mkt näring hästen ska få i sig får man fixa när man har sett till att hästen har fått i sig så mkt grovfoder den behöver.

Jag förstår att det varierar väldigt mkt men som frågan var ställd antog jag att ts ville ha den mängden man brukar säga till "normala" hästar under "normala" förhållanden. Om ni förstår hur jag menar.

Det tycker jag inte du ska göra, det finns ju ingen forskning som stödjer påståendet Krafft gör i det här fallet.

Vi betalar 90 kr/30 kg, det tycker jag inte är så farligt för 150 gr smrp/kg foder.

Varför väljer du förresten att tro ett stort företag med grova fel i sin foderinformation före forskning?

Om det var bra att ge hur mkt lusern som helst så borde väl krafft gladeligen säga det eftersom dom antagligen vill att man ska köpa så mkt som möjligt.

Vad säger forskningen då? Eftersom jag inte vet det så kan jag ju bara gå efter rekommendationen de ger. Nej, du har helt rätt i att jag inte borde tro dom men i det här fallet hade jag inte nåt annat att gå på. Och ja, jag borde säkert hitta en säkrare källa eftersom de ger riktigt idiotiska utfodringsanvisningar vad gäller andra foder.

Fast jag tycker faktiskt deras foderföreläsningar är mkt bra. Synd att de inte går efter dom när de skriver utfodringsanvisningarna...

Oj det va billigt! Vilket märke? Elr det kanske man inte får skriva? Jag tror jag betalade 165 kr för 25 kg med 105 g smb rp!

Krafft har betydligt dyrare foder som jag är säker på att de hellre säljer än just lusern, särskilt eftersom deras lusern faktiskt suger fetluva vad gäller proteinhalten. Om man hade börjat titta på lusern överlag och vill fodra med det byter man troligen märke och de förlorar en kund.

Jag föredrar Kvarnbyfoders lusern i pellets, som har 150 gr smrp.

Lusern räknas som grovfoder, att säga att det finns en generell begränsning för luserngiva är som att säga att hästen inte får äta mer än 3 kg hö om dagen....

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
870
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka