Hjäälp, vad gör jag nu ????

F

funlight

Efter att min hårdisk hade kraschat så lämnade jag in den till Koneo för att få den fixad.
Tog bara 2 dagar så hade jag det fixat.:bump:
Fort hem och skulle starta igång den :banana: :banana:
Men där var det roliga slut:cry: :cry:
När jag startat igång datorn och den har kört minnestestet så kommer det upp en textrad där det står "DISK BOOT FAILURE, INSERT DISK AND PRESS ENTER.
Sagt och gjort satte i startdisketten och tryckte enter men ingenting händer:confused: :confused:
det är bara samma meddelande som kommer upp hela tiden.

Så snälla någon , vad skall jag göra för att komma vidare:confused:

funlight//som inte är bra på datorer

Sv: Hjäälp, vad gör jag nu ????

De har troligen helt enkelt raderat hela din HD så du måste installera om operativsystemet (typ windows)

Är hårddisken inkopplad rätt i datorn? Det där meddelandet kommer även upp ifall kablarna inte sitter rätt eller sitter i ordentligt.

/Erica

Och hur gör jag det:confused:

Jag har en startdiskett Windows 98, men den vill ju inte starta när jag sätter in skivan.

funlight

Vilka kablar:angel:

Nej då bara skojade, men hur ser jag det :angel:

Funlight// som känner sig helt korkad när det gäller datorer.

Jag vet inte, jag frågade min bror. :D Du får testa att känna lite på kablarna?

/Erica

Vem är det som har satt i hårddisken i din dator?

Du ringer till Koneo och frågar vad de gjort fel, det är det absolut enklaste sättet. De har ju fått betalt för att fixa datorn.

Vill du ändå göra någonting så kan du gå in i biosinställningarna (oftast genom att trycka esc, F1, del eller någon annan kombo när datorn ska starta, brukar stå när och vad du ska trycka) och kolla vad det är för boot order. Ska du starta upp datorn med diskett så vill du troligen att den ska försöka boota från diskett i första hand och hårddisk i andra. Men pilla helst inte på något du inte vet vad det är i bioset. Det kan lätt bli dumt. :)

Kolla även hårddiskkablarna som Cheeserica sa. Du kan börja med att kolla att de breda kabelmattorna sitter fast i hårddisken och moderkortet överhuvudtaget, och att hårdisken har en strömsladd fastsatt också. Är det ok så långt så får du kika vidare lite närmare på den breda kabelmattan. På den sidan som sitter fast i moderkortet så ska hårddisk-kabelmattan sitta i den "första IDE-kontakten" på moderkortet, det brukar finnas två, ibland en, ibland fler. Kika på den här bilden:bild och leta efter "IDE connectors" för att se hur de ser ut. Den "första kontakten" brukar vara märkt med "IDE1" eller "IDE0", precis som på bilden. Den andra änden av kabelmattan har oftast två kontakter. Hårddisken ska vara inkopplad i kontakten längst ut på kabeln, inte på den på mitten.

Om allt detta stämmer kan du skruva ur hårddisken och titta om den är rätt byglad. Brevid där kontakten på hårddisken sitter finns det 10 små piggar som sitter i en rektangel, och så finns det en liten sak (bygel) som man kan trä på två av piggarna. På vilka piggar man trär på den där bygeln bestämmer hur hårddisken ska "fungera". Det finns en liten karta någonstans på hårddisken som ser ut ungefär så här: byglingskarta som visar hur bygeln ska sitta för olika funktioner. Har du bara en hårddisk ska bygeln sitta så att hårddisken blir "master" eller "cable select". Sitter den på något annat vis får du flytta den så det blir rätt.

moiran skrev:
Du ringer till Koneo och frågar vad de gjort fel, det är det absolut enklaste sättet. De har ju fått betalt för att fixa datorn.
Köptes datorn komplett med OS installerat därifrån? Isf ska de fixa det igen. Köptes den bara byggd och tom behöver du som sagt installera om operativsystemet då de bara bytt den trasiga disken. Även om datorn köptes med OS installerat ska ni ha fått med en skiva som kan användas för att installera om det.

moiran skrev:
Kolla även hårddiskkablarna som Cheeserica sa. <snip>
Så länge det är PATA då. Annars är det smalare kablar och ingen bygling.

Stalker skrev:
Köptes datorn komplett med OS installerat därifrån? Isf ska de fixa det igen. Köptes den bara byggd och tom behöver du som sagt installera om operativsystemet då de bara bytt den trasiga disken. Även om datorn köptes med OS installerat ska ni ha fått med en skiva som kan användas för att installera om det.

Oberoende av om de bara stoppade i en ny tom hårddisk eller om de även installerat upp den åt henne så ska datorn boota upp med en startdiskett eller bootbar skiva (vilket den tydligen inte gör).

Stalker skrev:
Så länge det är PATA då. Annars är det smalare kablar och ingen bygling.

Tja, är det en dator med win98 och startdisketter kan man nog i princip utgå från det.

troligen så har de inte haft någon licens för windows, och därmed inte installerat det igen på din dator. starta om datorn, gå in i bios, leta dig fram till "boot priority" och ställ in cd-rom first, sen sparar du inställningarna startar om, och hinkar i windowsskivan du fick med datorn så ska det gå.

Hej och tack alla som svarat och gett olika tips och råd:bow: :bow:

Bestämde mig efter x antal försök att ta med mig hårddisken tillbaka till Koneo och tog med mig alla program så de skulle få installera istället för att jag som inte begriper mig på datorer skulle göra det.

Sagt och gjort, allt fixat. Vi körde datorn flera gånger inne på Koneo allt helt ok, provade även datorn på en annan dator hos "grannen" till Koneo, allt ok:banana:

MEN!!!! När jag kommer hem och skall installera datorn med gott hopp att nu är det bara att köra så skriker datorn bara. Startar med ett kort pip sedan flera långa signaler och upp på skärmen kommer den där vita texten på det svarta som kommer när man startar. Men längst ner så kommer det en RÖD text som det står något som "System hardware abnormal, press any key to continue.."
Jag höll på att få Härdsmälta, varför funkar datorn hos andra och inte mig???
Efter flera olika försök att komma vidare så kom jag på att om jag trycker F1 under processen så kommer jag in och datorn fungerar.
Kan också tillägga att jag installerade Winows XP istället för min fd W98.
Men så här skall det väl inte behöva vara, så nu en ny fråga. Vad skall jag göra nu för att komma igång med en gång utan pip och F1??
Någon som vet??

funlight//som snart kan tituleras "datahacker":angel:

Hm, blir lite förvirrad. Lämnade du in hela datorn hos Koneo, eller bara hårddisken? Provade ni att starta din dator flera gånger hos Koneo, eller en dator med din hårddisk i? Samma hos grannen: är det din färdigmonterade dator ni testade, eller bara hårddisken monterad i någon annan dator? Dvs, har din dator, med inmonterad hårddisk, någonsin fungerat utan att du behöver trycka F1?

Hmmm

Okej, kanske inte datahacker än:angel:
Jag lämnade in hela datorn (den vita lådan där man sätter på datorn och stoppar i cd-skivor o.dyl.)
Inte skärmen och tangentbord+mus.
Ja, min dator har fungerat utan problem sedan jag köpte den begagnad dec -05. Sedan så kraschade den för några veckor sedan och sedan dess har alla problem uppstått.
Ursäkta min eländiga förklaring.

//funlight som tydligen har lång kvar till "datahacker":angel:

Senast ändrad av en moderator:

funlight skrev:
provade även datorn på en annan dator hos "grannen" till Koneo, allt ok:banana:
Du får ursäkta, men jag fattar verkligen ingenting av vad du menar:rofl:

Jag tycker du ska åka till Koneo, be dem skriva ner på en lapp, exakt hur du ska göra när du kommer hem. Ta med dig WindowsXp-skivan dit, be dem installera och göra klart din dator för användning.
Be dem även kolla så alla fläktar och sånt skit fungerar som de ska.

Jag hade inte nöjt mig med att komma hem med en dator som tjuter och visar felmeddelanden. Aldrig. Man betalar för att få den fixad, och då ska de göra det oxå.
Kolla även så att du verkligen kopplar ihop allt som de gör där, likadant.

Jag tycker att det låter som du har någon form av hårdvaruproblem eftersom hårdisken fungerar i andra datorer än just din. Prövat att byta kablar? Har du mera hårdiskar än just den du har fått lagad? I så fall pröva att bota på en i taget och byta till en annan kabel och sen givetvis kolla att alla inställningar är korrekta i biosen och även OS´et

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka