Hjäälp Ponny som bitts

L

leva11

Hej vi köpte för ett halv år sedan en shetlands ponny som sällskap till våran VBL-valack, Ponnyn är i dag 1 1/2 år och han hanteras varje dag och han är vet,besiktad och vaccinerad avmaskad mm ja det mesta om jag ska förklara,
vårat kymmer är att den lilla F-n bitts ju nästan hela tiden:mad:
Vänder du ryggen hugger han tag i låret,
borstar du han eller kratsar hovarna så nyper han tag i häcken på en,
När man leder han så bet han jämt förr men går man före med längre grimskafft så går det bra men bara jäkla fula tag tar han.
Frågan är vad ska man göra nu förutom att plocka ur tänderna på han som min tanke är varje dag när han nyper mig :mad:
Jag är ju rädd att lappa till han med händerna för med dom arbetar man med och jag vill inte ha en huvud skygg ponny heller
Är det någon som har bra tipps ?????

Sv: Hjäälp Ponny som bitts

Hur kommer det sig att du accepterar situationen öht?
Vad gör du när han biter?
Han är fortfarande ung, har han över huvudtaget fått lära sig att det är fel att bitas?

Om jag träffar på en häst som bits såsom din shettis gör försöker jag i första hand markera med rösten att det inte är ok att bitas. En del hästar reagerar starkare på ett högt och bestämt "Fy!" eller "Nej" än på att man daskar till dem. Tänk på att det kan krävas åtskilliga tillsägelser innan han förstår.

Funkar inte det så använder jag lite skarpare metoder, tex daska till (alltid i kombination med det kommando som man har tex fy), men inte i huvudregionen.
Självklart är det av yttersta vikt att hästen faktiskt vet att den inte får bitas, annars förstår den heller inte tillrättavisningen.

Jag är dessutom mån om att min integritet inte kränks, tex att hästen inte kliar sig på mig, bufflas eller går på mig.

Lycka till!

Är du unghästvan öht!?
Unga hästar brukar nafsa, pilla med tänderna och bitas. Man får stävja det på rätt sätt. Ignorera och visa bort huvudet när hästen gör så brukar fungera utmärkt.

Det är helt naturligt, hästen är ingen liten fan som ska ha tänderna utplockade.
Ditt språk gör mig mörkrädd. Anger management?

Jo jag brukar höja rösten och säga nej och då slutar han men jag vill veta lite mer knep ;)
Nej man accepterar inte sånt absolut inte men i bland tappar man bara tåla modet

Är du unghästvan öht!?
Unga hästar brukar nafsa, pilla med tänderna och bitas. Man får stävja det på rätt sätt. Ignorera och visa bort huvudet när hästen gör så brukar fungera utmärkt.

Det är helt naturligt, hästen är ingen liten fan som ska ha tänderna utplockade.
Ditt språk gör mig mörkrädd. Anger management?

Men halåå va då mörkrädd vad menar du med det
ja jag vet att unghästar kan göra det men man kanske få vända sig hit och få lite tipps eller va det förbjudet eller :confused:

Sen hoppas jag att man förstår skämtet med plocka ur tänderna på han så jävla dum i huvudet är man väl inte vad tror du :confused:

Du verkar vara frustrerad på hästen och skriver själv att du tappar tålamodet. Det är vad som gör mig mörkrädd. Unga människor (vilket jag gissar att du är) som uttrycker sig så om sitt djur som du gjorde.

Vänd dig gärna hit för tips, men var beredd på att folk kan föreslå att det är din grundinställning som bör ändras.

Men halåå va då mörkrädd vad menar du med det
ja jag vet att unghästar kan göra det men man kanske få vända sig hit och få lite tipps eller va det förbjudet eller :confused:

Sen hoppas jag att man förstår skämtet med plocka ur tänderna på han så jävla dum i huvudet är man väl inte vad tror du :confused:

Som ovanstående skrev, du måste kunna emot "kritik" likaväl som att ta åt dig tips.

Jo jag brukar höja rösten och säga nej och då slutar han men jag vill veta lite mer knep
Nej man accepterar inte sånt absolut inte men i bland tappar man bara tåla modet

Unghästar kräver mycket tålamod, och ska du hålla på med dem bör du ha sådan självkontoll att du inte tappar tålamodet direkt, annars passar nog en äldre häst bättre.
Men om du nu säger till honom, och han slutar, räcker inte detta? Varför ska du komplicera med mera metoder när du har en som funkar?
Det finns ingen genväg, så stå på dig och visa honom att det inte är ett OK beteende.

Ja jag får tacka att du tror att jag är ung haha,
Nejdå jag är bara så läss i dag på hans beteende men jag menar inget allvarligt så om du tror det,
Men som sagt jag har haft hästar i 27 år och han är värst kan jag tala om och vist han är unghäst men man blir inte glad när han biter och det gör ont :cry:
Vad jag vill är att få tipps så jag inte gör fel,
Jo jag kan ta kritik men varför ska man göra en diskution som spårar ut ???
tråkigt men jag hoppar väl över den här tråden då och vad jag fattar så har ni aldrig haft en dålig dag med eran häst ni/du kan väl inte påstå att ,man kommer in och är jätte glad när en häst har tagit sina tänder i låret på en för andra gången på en dag

Klart att det inte är kul att bli biten av sin häst, naturligtvis inte! Jag håller själv på med unghäst för tillfället, och en spark hit och dit får jag faktiskt räkna med. Jag säger till henne så att hon i framtiden kommer uppfatta att det är fel, men det tar tid eftersom hon är ung. Vi alla har dåliga dagarn med våra hästar, och ett bett gör oss inte glada. Men har vi "dragit på oss" en unghäst måste vi faktiskt räkna med dess konsekvenser och försöka göra det bästa av situationen. Och har du erfarenhet i 27 år, så borde du kunna fixa det, eller? ;)

Fortsätt att säga ifrån, så hoppas jag att det löser sig tillslut. Lycka till!

Klart att det inte är kul att bli biten av sin häst, naturligtvis inte! Jag håller själv på med unghäst för tillfället, och en spark hit och dit får jag faktiskt räkna med. Jag säger till henne så att hon i framtiden kommer uppfatta att det är fel, men det tar tid eftersom hon är ung. Vi alla har dåliga dagarn med våra hästar, och ett bett gör oss inte glada. Men har vi "dragit på oss" en unghäst måste vi faktiskt räkna med dess konsekvenser och försöka göra det bästa av situationen. Och har du erfarenhet i 27 år, så borde du kunna fixa det, eller? ;)

Fortsätt att säga ifrån, så hoppas jag att det löser sig tillslut. Lycka till!

Jo men även om man har haft i 27år så kan man ju bli osäker och jag har haft unghäst för men ingen som är så envis som han kan jag tala om han slår rekordet.Ja vist får man räkna med dessa sker men i bland så rinner det bara över kan jag tala om.Ja jag tror jag fixar det men jag är osäker som han bara verkar ta åt sig 5minuter när jag har sagt åt han.Frågan är bara om jag ska forsätta att höja rösten eller om man ska buffa till han lite samtidigt ja det är svårt det där

så du har bara sagt till med rösten än så länge? Då är det inte undra på att han fortsätter, med tanke på att inget sätter emot när han biter dig. Du kan gott och väl buffa till honom, lagom och utan att det blir våld.

Du gör helt rätt i att inte slå hästen i huvudet när den bits...det skapar bara nya problem utan att bota bitandet.
Jag har ett effektivt standardknep på hästar som nafsar/bits: när hästen bits eller precis tänker bita, trampar jag den "på foten"...dvs jag drar min egen fot ner längs kotan/kronranden/hoven på hästen, det ska inte göra ont och man ska absolut inte sparka, det ska bara vara obehagligt och oväntat.
Nafsarpållen brukar bli mycket förvånad och komma av sig i bitandet, och för en hyfsat intelligent häst brukar det bara ta 4-5 gånger att sluta bitas och titta ner på sin egen hov istället när "bitsituation" uppkommer...man har helt enkelt skapat en ny association, utan att skada eller kränka hästen. :idea:
Lärde mig denna metod för länge sedan, och den har funkat mycket bra på alla hästar jag testat på.

Vad gör en häst om den blir biten av en annan häst. Det är den första frågan som man ska ställa sig. När man har tagit reda på detta så gör man en imitation av det som den bitne hästen gör. Notera att svarsbeteendet är olika beroende på om den bitne är högre i rang eller lägre i rang. Svarsbeteendet ska ske med exakt tajmning.

Gå kommer hästen sluta bitas och detta på ett sätt som inte skadar hästen vare sig fysiskt eller psykiskt.

Skriver med vilje inte ut HUR svarsbeteendet är. Eftersom en del av att lära in är att ta reda på. Men det finns ett antal utmärkta böcker om hästens beteende på tex biblioteken.

Just i den åldern tycker jag inte att dem ska hanteras speciellt mycket. Ofta kommer det till mycket olater när hästen blir för mycket hanterad.
Vi har våra unghästar i storflock på lösdrift, ingen naffsar eller biter på oss! Har faktiskt aldrig blivit biten/naffsad utav någon utav unghästarna som går i storflock och endast blir hanterade vid verkning, vaccinering och avmaskning. Däremot har jag blivit biten/naffsad på utav dem hästarna som blivit mer hanterade vid unghäst stadiet, kanske har det ett samband?

:bow:
Precis vad jag tänkte skriva. (hade kanske inte skrivit det lika bra å andra sidan) men genom att studera våra hästars beteende mot varandra kan vi också lära oss hur vi ska bete oss mot våra vänner.

Har själv en shettis på nu 8 år och när jag köpte honom för ett år sedan var han precis som din, gick inte att stå i närheten utan att han bet en. Nu ett år senare är det så gott som borta. Min lösning? Inte ge honom NÅGOT i handen, aldrig en morot eller liknande. Bet han mig sa jag till bestämt och bara viftade till jättelöst mot nosen på honom, behövdes typ två ggr. Sedan räckte det att peka med fingret uppåt (en minimal rörelse) och nu, om det eventuellt skulle hända någon gång, så räcker det att säga till.

Men mitt tips nummer ett, ge ALDRIG mat ur handen. Då kommer han alltid att nafsa mot den. Och shettisar är ju shettisar... de mest j-vliga hästarna av alla... :d

Kan hålla med om ovanstående - min gamle fjord nafsade efter att någon gett honom sött godis - efter ett besök av en gubbe som matade honom med socker blev han direkt farlig i några dagar, han bet sönder en knapp i min jacka och dragkedjan, jag lyckades precis få undan min fingertopp så det "bara" blev en klämskada. Han högg efter allt som kunde vara godis. Och han bets INTE i vanliga fall - världens trevligaste häst. Det gick bort efter några dagar men man fick passa sig och hojta nej när man såg att han kom med huvudet.

En annan pålle högg efter mig flera gånger när jag skulle sadla honom - jag blev förbaskad och bet honom i halsen - BIG mistake, hade han inte suttit fast hade han skadat mig - han blev galen. Det tog några dagar innan vi blev sams igen. I fortsättningen nöjde jag mig med att ignonera honom - då la han av.

Mina två shettishingstar var krokodiler när jag fick dom - högg vilt omkring sig när dom inte fick som dom ville - även här var det ignonera som gällde och fortsätta med vad man nu gjorde. Dom slutade med fasonerna.

Såå - jag har provat olika metoder och ett bestämt nej och inget våld har funkat bäst.
Unghästar har jag stirrat ut om dom velat busnaggas, med mig leker man inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka