hjäälp! med nya hästen

M

mysan_

fick hem nya hästen i söndagskväll. jättesnäll att hämta i hagen och kela med osv. MEN.. alla hästar i nya stallet går ute dygnet runt så själva stallet är ju tomt största delen..

jag måste ta in och fodra i en box, och han blir som galen! helt stissig kan inte stå stilla. försökte ställa upp han i gången idag för att rida första gången, det gick inte. han kan inte stå stilla där inne. han står och nästan skriker efter de andra hästarna. Han känner ju inte ens dom så bra liksom.

såhär var han ju absolut inte när jag var och provred och kollade på honom. jag vet att det bara har gått 2 dar, men vad ska jag göra? Kan ju inte rida eller göra ngt om han inte kan vara lugn och stå stilla. börjar bli lite orolig!

hjälp mig

Sv: hjäälp! med nya hästen

Låt hästen aklimatisera sig innan du börjar rida. 2 dagar är ingenting.
Kanske ta någon promenad å bara ta det lungt, den verkar uppenbarligen ha det lite jobbigt men omställningen.

Tror du inte att det bara är en omställningsfas? Har han bara varit där två dagar kanske han ska få stå en del, bli kelad med i hagen och kanske tas in två minuter åt gången?

Är inte så bra på sådant här men en tanke...

Jo, jag hoppas verkligen det. Jag tog en promenad igår, det var också väldigt oroligt. Och då gick jag bara kanske 20 minuter runt ängarna runt stallet och hagarna.

Jag kan gärna låta honom stå nån dag till, men han är van att bil riden varje dag så jag är lite rädd att det blir ännu mer oroligt då.
tacksam för alla svar och funderingar

Min coola "inte bry sig om nått" häst var sjövild första veckan. Nytt stall, nya människor, nytt foder, nya hästar överallt och PÅ allt detta fick hon vara ensam. Ridning kan du lägga åt sidan, energin går åt ändå misstänker jag :D

Om din nya häst är likadan om några månader, DÅ skulle jag börja oroa mig!

Min pålle skulle gå på bete ändå, så det löste sig på det viset. Nu när hon flyttade för andra gången (bytte stall) gick det oerhört mycket smidigare. Då var ju jag med hela tiden och pysslade om henne = någon som hon känner igen och litar på.

Det tar tid att lära känna en häst. Inget går på två dygn ;)

Låt honom stå du men åk dit och var med honom!

När min kom "hem" i april var han väldigt orolig och gnäggade och stampade runt mest hela tiden, men han fattade snabbt att det var jag som skulle bli hans nya människa så till sist lugnade han sig OM jag stod vid boxen och höll vakt vågade han till och med sova en stund! Men han coolade ner sig väldigt snabbt när han fick gå femtitolv minipromenader runt runt på gårdsplanen och så förbi en hage åt gången för att titta på allt och alla andra hästar.

Massor av gos hjälpte nog också till!

Lycka till med nya hästen och låt det ta tid - det är nog bäst för både dig och hästen. Det är ju en stor förändring att flytta, få nya hästkompisar och nya människor, jag kan tänka mig att det blir överhettning i skallen ett tag :D

Jag hämtade min för lite mer än två veckor sedan och det är mycket testa, testa och åter testa mig. Igår blev jag riktigt less men idag kändes det bättre. Han har lugnat ner sig i stallet nu men är jobbig att få tag i hagen och vill gärna slita sig när man ska gå ut. Igår resta han sig mot mig också, inte så kul :( Jag hoppas verkligen att det kommer att bli bättre med tiden. Håller tummarna för oss båda :)

Helt normalt.

det är tufft att få hem ny häst såhär års tycker jag precis pga det du beskriver, att övriga ofta hunnit gå ut och går ute osv. då blir det ännu svårare för den nya hästen att komma in i rutiner. går de ute mycket blir det inte så snabbt som stallet/boxen känns som hemma osv.

Ju otryggare han är desto starkare blir kopplingen till andra hästar - även de han inte känner.

tycker du ska låta hästen "va ifred" ngra dagar ifråga om att inte utsätta den för situationer som gör den orolig. låt en annan häst följa med in om du vill pyssla och fixa och dona. be ngn följa med med sin häst på promenad eller rida ut osv. det är helt onödigt att forcera och stressa på den här processen där hästen vänjer sig vad som är nya hemmet. gör det lätt för hästen och varva ner. att du blir stressad gör det värre. du har hela livet framför dig med hästen så skynda inte på för mkt det har du igen senare att han får vänja sig ordentligt och bli trygg först.

lycka till.

Min häst var likadan när jag fick hem henne förra sommaren! Problemet är att de lixom inte fattat att stallet äe "hemma" för de har aldrig sett andra där. Hon var helvild när jag tog in henne ända till vi stallade upp dom på hösten. Nu i år när de åter igen går ute är hon helcool att ha inne för hon har fattat att det är där hon bor. Om du inte kan rida för att han är så stökig, be att få låna en annan häst och ställ den i boxen brevid när du ska borsta o sadla o så

Ja, jag och en kompis testade ju i förmiddags att ta in honom i stallet för att sen rida.. det gick ju inte alls. men sen var jag där för ett tag sen igen och tog hjälp av stallvärden och tog in honom igen. visst stod han och skrek efter de andra men det var bara att låta honom, sa till på skarpen och sen stod han from som ett lamm. gick riktigt bra!
ut i paddocken en halvtimma, visst var det mycket och titta på runt omkring och visst var utgången mest lockande men det tog sig och funkade helt okej. jag känner att det finns hopp iallafall! tack för alla svar. väldigt intressant och höra andra som har varit i samma situation då jag inte är världens mest rutinerade

tack för alla svar. väldigt intressant och höra andra som har varit i samma situation då jag inte är världens mest rutinerade

Det är ju det som är så häftigt med Buke!!!

Lycka till med hästen och må ni båda bli djupt förälskade!!!

Tänk på att hästen har blivit utsatt för ett drastiskt miljöombyte. Inte nog med att man har bytt stall, hästkompisar, omkringliggande miljö, lukter, men även folket som hanterar den.
Är hästen osäker som individ så är det förståeligt att han vill tillbaka till sin nya flock. Självklart måste dock hästen lära sig att stå även utan sällskap, men man får ta det stegvis och kräva mer allteftersom.

Kan du inte ta ut hästen ur hagen och fodra/pyssla med en liten bit från hagen i några dagar istället? Då ser han fortfarande sin flock = trygghet. Självklart bör du samtidigt ta promenader för hand med honom i omgivningarna och stallet, för att vänja in honom med den nya miljön. Det släpper i sinom tid.

Har också precis tagit hem min nya häst, fast jag har släppt honom på bete-och detta med 9 st andra för honom helt okända hästar...
Han är världens lungnaste i vanliga fall o väldigt trygg i sig själv, men nu har hela hans stabila värld rivits upp:crazy: Han har haft ett jättejobb med att försöka få komma med i flocken, nu efter ett par dgr får han gå bredvid 2 ston, men det är bara på nåder, när han försöker närma sig dem lite mer jagar de genast iväg honom...
När jag tar ut honom fr hagen är han orolig o gnäggar hela tiden, även att han än så länge inte riktigt är accepterad...
Jag har försökt ta det lungt m honom, tagit ut honom o bara pysslat lite o sedan släppt in honom igen...
Har ridit enstaka smårundor, inga problem när vi rider, men när jag ska göra iordning honom står han o stampar o svänger o gnäggar...
Säkert likadant för din häst, den känner sig inte hemma ännu och har inte ngn självklar plats i flocken! Det brukar stabilisera sig efter några veckor! LYCKA TILL!!!

Låt han vara ett tag. Även om han är van att ridas varje dag sedan förut så behöver inte du göra det...just nu.

Hästen känner inte till någonting på sitt nya ställe..han känner inte till dig.
Han måste få hitta tryggheten i sitt nya hem och även tryggheten i dig.
När han förstått att du är den nya personen han ska lita på så kommer han nog lugna ner sig.

Det kan ta flera månader för en häst att varva ner.
Låt han vara ett par dagar till. Umgås med honom förstås så mycket du kan. Om det är så i hagen...bara ni får kontakt.
Gör lite markövningar i närheten, på en plats där han ändå kan se de andra hästarna. När han börjar lita på dig mer och mer så kommer han bry sig om de andra hästarna mindre....

Lycka till :)

Kan du inte be någon i stallet rida med dig på sin häst? Så är din häst inte ensam i stallet och på ridturen i början.

Jag personligen hade inte valt att låta hästen vila flera dagar, är det en häst i god kondition som är van att gå mkt kan nervositeten av att vara på nytt ställe läggas på all överskottsenergi hästen får av att stå.
Lång mening, men du kanske fattar?;)
Så jag tycker du ska rida, men med sällskap av någon annan och kanske inte med så mkt krav de första dagarna.
Sen kan du efterhand prova att ha hästen inne korta stunder själv i stallet och vänja den vid det:)

Ja just det ja, en grej som hjälpte mig mycket. Jag satte mig vid hagen på en plaststol och med en bok i handen och bara satt där och läste. Gjorde även likadant utanför boxen.

I min inbillninsvärld hjälpte det min häst att förstå att jag skulle finnas där och att jag var där för honom - han kunde ju nosa på mig när han ville och om han gjorde det kelade jag med honom tills han tyckte att det var ok igen. Jag hade inte tråkigt heller utan kunde sitta länge just därför att jag hade med mig en bok.

Att sitta så vid eller i hagen förutsätter dock i viss mån bra väder eller rejäla kläder och paraply för att skydda boken :)

fick hem nya hästen i söndagskväll. jättesnäll att hämta i hagen och kela med osv. MEN.. alla hästar i nya stallet går ute dygnet runt så själva stallet är ju tomt största delen..

jag måste ta in och fodra i en box, och han blir som galen! helt stissig kan inte stå stilla. försökte ställa upp han i gången idag för att rida första gången, det gick inte. han kan inte stå stilla där inne. han står och nästan skriker efter de andra hästarna. Han känner ju inte ens dom så bra liksom.

såhär var han ju absolut inte när jag var och provred och kollade på honom. jag vet att det bara har gått 2 dar, men vad ska jag göra? Kan ju inte rida eller göra ngt om han inte kan vara lugn och stå stilla. börjar bli lite orolig!

hjälp mig
Han måste ju få landa först innan du kan begära att han ska vara som han var "hemma". Han vänjer sig om du bara ger honom tid både att anpassa sig till det nya stallet, kompisarna och dig. Att han ska lyda dig måste du få till redan nu, du ska kunna rida och hantera honom på dina villkor. Det är nu du måste sätta gränserna för framtiden. Om han får "köra över" dig nu så är risken att han gör det även längre fram när det är något han blir orolig över. Ställ inte så höga krav i början, men se till att det du gör slutar som du vill och inte som hans vilja säger.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat