hjäälp med bett!!!

P

Pinto

jag har en häst som är väldigt framåt och stark.
brukar ha pelham bett ute då hon är extra pigg och framåt,, brukar rida på 3delat i padocken men hon e väldigt stark där oxå och det går alltid mkt bättre när jag rider på pelhamet där oxå..

men vilka bett f¨r man ha när man tävlar sen?? :confused:

vad finns det för bett man får tävla med som är starkare än :confused: 3delade??

tack tack tack supe rmkt för svar! :crazy:

Sv: hjäälp med bett!!!

du får ju inte tävla dressyr med pelham iaf, så mycket vet jag..
Men om det finns något bett som är starkare än 3delade.. har jag faktsikt ingen aning om, det är väl bara dom "vanligaste" betten man får rida på.. Kolla TR..
Annars så, Kandar men det är ju inte förräns LA:5 såå..

Att använda ett starkare bett är ingen lösning på dina problem, då kommer din häst så småningom bara att stänga av mer och mer och du kommer att behöva skarpare och skarpare bett. Till slut finns inget skarpare att tillgå... Ta istället reda på varför din häst har blivit avtrubbad i munnen! Har den ont någonstans? Sitter du och ger motstridiga signaler utan att vara medveten om det? osv... Ta hjälp av en duktig instruktör som kan hjälpa dig att lära dig att rida mjukare.

(Till bollen_ : Jag hoppas verkligen att du inte riktigt tänkte på vad du skrev när du rekommenderar ett kandar för att komma till rätta med problemet att ryttaren upplever hästen som stark??)

Nej inte så, utan jag svarade mer vad hon får tävla på..
resten av frågan kan ja inte hjälpa till med eftersom jag inte har det problemet själv, inte nu iaf har ju just fått min häst att bli helt underbar att rida! *love*

nej det finns inga skarpare bett som man får tävla på. så det är bara att träna träna träna dressyr tills man kan rida på tränsbett!

har du kollat att sadeln passar?? så att den inte "springer" i från smärtan

Jag tror jag har ett liknande problem men jag löste det!!! Köpte ett bett på Börjes för 98kr det heter AM GAGBETT! Har en helt ny häst det är inte varje dag man köper en häst för 98kr!!!

men det får man väl inte tävla på?

Dressyr är väl bara vanligt, tredelat och D-ring(?? inte säker) å sen då kandar.
Man får väl inte ha några "konstiga" bett??

Menar du ett sånt här?
http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/2143.jpg

För de första så får du inte tävla dressyr på det och för de andra så förstår jag inte hur man kan vilja rida på ett sådant bett över huvudtaget! :mad: Att lösa problemet med en stark häst genom att hänga på ett sånt är värdelöst. Om du sätter på de vanliga bettet igen kommer du ju ha samma problem eller en häst som har NOLL i förtroende för bett efter de här. Varför inte se till att rida så att hästen kommer igång bak så att den blir lätt fram? Istället för att hänga på ett bett som även går under namnet "gå-på-tygel-bett" :devil: Om man måste ha ett skarpare bett för att hästen är stark finns de BETYDLIGT bättre alternativ tills man löst problemet!

ja särskilt i dressyren. tycker det e helt ok att ha något lite skarpare om man ska ut i galoppera på en stark häst för utan broms vågar man inte gasa, men på dressyrbanan tycker jag att man ska hålla sig till tränsbett av någon sort (el kandar när man klarar det) och träna mera övergångar och förhållningar så att man får koll på hästen.........

Fundera över vart problemet sitter.

Sitter det i munnen? Finns det något fel i munnen som gör att hästen inte svarar adekvat på bettet? Ta ut en hästtandläkare och kolla!

Är bettet det rätta för hästens munform? Prova dig fram med olika tjocklekar och former (2 eller tredelat). Min medryttarhäst gick inte alls bra på två delat eller tjocka bett, nu har vi ett tunnare tränsbett i ngt "annorlunda" material som hon gillar.

Hur är det med lydnaden och lösgjordheten hos hästen. Det skriver du inget om så det kan jag förståss inte veta. Träna oändligt många övergångar och halter under dina ridpass, och halvhalter förståss.

Istället för att satsa på ett skarpare bett så rekommenderar jag dig att träna i paddocken på sidepullträns. Om du har en nosgrimma med metallringar på sidorna så kan du lätt göra en egen och prova. När jag rider med sidepull så rider jag mycket mer med sitts och säte, och hästen svarar mycket bättre.

En hopphäst som tidigare var superhet och svårstoppad med allehanda plåt i munnen, kan nu efter träning ridas helt utan huvudlag. För egentligen så är det inte hur hårt bettet drar i hästens mun som får den att stanna, utan det är att den är lärd att stanna på den signalen. Så om man lär hästen att stanna när det drar mycket i munnen så gör den det, och om man lär hästen att stanna för sätet så gör den det. I princip tror jag att man skulle kunna lära hästen stanna på vilken signal som helst bara man är tillräckligt konsekvent.

Var på ridkurs och instruktören red en av hästarna hon hade på träning. Hennes syster kom in på sitt stooora halvblod och började rida. Kollade lite på henne och tyckte väl att det såg "så där" ut (hrm, sorry om du läser det här... ;) ). Tittade vidare på instruktören, och nästa gång jag tittar mot "syrran" så satt hon och gjorde galoppombyten och övergångar - utan träns! :bow: Det är sådant jag annars bara har hört talas om! De har sidepull på hästen i skogen och så (på alla hästarna för övrigt), och den rids även med sidepull ibland på ridbanan. Eftersom hästarna tävlar western rids de ibland med westernstång (ska vara det på tävling). Men tygelhjälperna används nästan aldrig ändå.

Låter ju häftigt att kunna göra så.....men min häst skulle nog se ut som ett stort frågetecken el springa hem i hundranitti om ja prövade.... :p

:rofl: Det skulle nog medryttarhästen också göra. Rekomenderar ingen att ta av tränset på hästen och ge sig ut i skogen :eek: ! Det är nog något man får träna in steg för steg. Men att rida utan träns är ett av mina "funktionella delmål".

Om hästen drar löser du inte problemet genom ett skarpare bett. Varför inte sträva efter att vara mer konsekevt i det du gör och rida mer med vikthjälper..? En häst kan känna när en fluga sätter sig på huden, så känslig är den!!! tänkt dig då hur känslig den är i munnen! Tyvärr så är alla inte jämt konsekventa i det dom gör, kankse tar lite i hästens mun för den går för fort, men d händer inte så mycket och dom ger efter. vips! nu har hästen lärt sig att gå emot trycket i stället för att ge eftergift..
Det är svårt att alltid vara konsekvent i det man gör, men jag tycker defentitivt att d är något alla borde sträva efter, vara sig man bara vill ut i skogen och rida eller ut å tävla. Det handlar inte bara om att hästen ska lyssna bättre, man är inte ärlig mot hästen om man inte gör saker på samma vis hela tiden. Men självklart ska du inte sätta dig upp å rida utan bett om du inte har kontroll!! Det krävs en hel del grundläggande arbete och träning från marken. Om du vill att din häst ska stanna bättre är en bra övning att direkt du inte får den eftergift du ber om stanna och backa din häst tills den ger dig huvudet utan at ligga på bettet, direkt den gör det måste du ge den tygeln så den inte har något att gå emot!! och det gäller jämt.. svårt att göra d på tävling kanske, men d är ju då allt ska klaffa. d är då man visar vad all träning har gett för resultat..eller hur?

om hästen är seg i munnen så är inte hösten seg i munnen utan du är seg och hård i handen och använder inte handen rätt.

Att använda handen fel blir inte rätt genom att sätta på ett skarpare bett.

Nu ska jag ju inte låta elak och som en besseviser, men OFTAST (typ alltid) så beror hästens problem på ryttaren. Så fundera inte på vart du hittar ett skarpare bett utan fundera på vad du gör för fel, om din tränare är bra på riktigt eller om du behöver bytta till en ny tränare som kan hjälpa dig att bli mjuk och som är mjuk själv.

eftergiften gör mjukheten.

ett tipps är att träna för någon nh tränare som kan vissa dig hur viktig eftergiften är. på det sättet blir det ännu tydligare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 648
Senast: skiesabove
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 358
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Utrustning Hej! Behöver lite hjälp. Rider en fjording som är väldigt stark och het och gärna vill springa på men samtidigt så är hon känslig i...
Svar
1
· Visningar
3 423
Senast: Chewal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama