Hjääälp, trampar ner hösilage...

S

shallow_xx

Hej hopp alla glada!

Vi ställer ut hela 400kg fyrkantsbalar med hösilage och skär upp ovansidan så att hästarna kan dra ut det och äta det hela dagen i hagen...

De är ju då experter på att slita ut för mycket och sedan bara trampa i det och slita ut mer...

Är det någon i detta avlånga land som har någon fiffig idé om hur man kan undvika detta på ett bra sätt... Min hjärna har tänkstopp :)

Tusen tack för alla tips!

Sv: Hjääälp, trampar ner hösilage...

För det första ska man INTE lämna kvar plast på balen. Det är lätt hänt att hästar av misstag äter upp den = den smakar gott eftersom ensilaget ger smak åt plasten. Plast kan orsaka stora problem. Bort med all plast. Sen är det ju så att, man måste ju städa upp med jämna mellanrum runt hästarnas ätplats oavsett hur man ordnat utfodringen. Alltid blir det ju spill. Ställer ni balen direkt på backen eller ?

Ställ balen utanför hagen och lyft in så mycket åt gången som behövs.
Gjut en platta att ställa balen/lägga silaget på så smutsas det inte ner i samma utsträckning.

LIA

jag har ställt in rundbalar med hö och haft samma problem.

Nu kommer jag att ösa in i hagen vartefter istället. och då använder jag EU-pallar och pallkragar.

Kanske vore en bra grej för er med?

Ställ balen utanför hagen och lyft in så mycket åt gången som behövs.
Gjut en platta att ställa balen/lägga silaget på så smutsas det inte ner i samma utsträckning.

LIA

enklare att ställa balen på EU-pallar ;)

Förvisso, men det hindrar ju inte att det foder som slits ut hamnar på backen och trampas ner i jorden. Kommer det istället på betong, kan hästarna äta även av det.

En aspekt till när det gäller att lyfta in fodret. Man har koll på kvalitén på silaget och kan plocka undan mögelbitar etc.

LIA

Vi använder en cementring och lägger i en rundbal, här funkar de jätte bra, blir inte lika mkt spill som utan den.

Vi ställer balaen på en pall (den är lika stor som balen) då vi kör in den med traktor...

Aa, det vore nog en bra idé det där med att ha balen utanför...
Så kan man ju bara ha ett foderbord eller liknande innanför staketet.. Att jag inte tänkt på det :laugh:

Pallar med kragar får det nog bli, och balen utanför!
Tack för alla tips allihopa!!!

Har sett att en del ställer balarna i stora traktordäck...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 853
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 782
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 748
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 422
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hur får man barn att leka hemma?
  • Tips i London