HjÄÄÄÄlp

Å

Åsens ponny

Min häst så rädd när vi rider på volten, ofta på kvällen och dålig belysning och mycket ljud. Det blir aldrig någon bra ridning... jag får panik!!!!!! :eek: Nu är underlaget dåligt och hårt dessutom... hur gör ni andra som inte har ridhus??? Ofta är vi själva oxå och det gillar inte min häst. I går höll jag på att ge upp hela sk.ten, så här ska det väl inte vara att ha häst. Känner mig jätteledsen. Jobbar mycket med ledarskap och horsemanship! Men det verkar som att det inte riktigt funkar när jag sitter på ryggen. Vill heller inte tjafsa för mycket så att det inte händer nåt... när man är ensam ute. Är det någon annan som känner igen sig? Hur gör ni? Jag vill ju verkligen kunna rida min häst ordentligt, avslappnat och så! Är i valet och kvalet att antingen flytta dit där det finns ridhus (hästen är jättefin och lugn i ridhus) eller så måste jag sälja hästen...:cry::cry::cry: Man har ju lite ambitioner att tävla lite men just nu känns allt hopplöst...:cry::cry::cry:

Sv: HjÄÄÄÄlp

Nja, det känns som ett misslyckande... liksom att det är mitt fel att jag inte kan rida på volten. Sen har vi inte stått på det här stället och haft hästen så länge så det känns lite som att man ger upp för tidigt.

jag står i stall utan ridhus, är i samma sits som dig...!
men fortsätt kämpa, hästen vänjer sig...!
se till att träna på nya saker rätt ofta, så hon får nått annat att tänka på.
ett annat alternativ kan vara att se till att du är i stallet när det är ljust, funkar för mig! kl. 06.00 =)

Jag rider på ridvolten med belysning. Hästen vänjer sig på underlaget. Be om någon kan sladda den när det inte är fryset så blir det planare.

Du skriver att hästen blir rädd och orolig att vara ensam. Kan du inte förtsätta med arbeten från marken? Tömkörning och longering.

Om du är rädd att hästen ska sticka när du rider. Sätt ut markeringar(ex.koner) och andra aktiviteter så hästen märker vem som bestämer från ryggen. Hästen tänker förhoppningsvis inte lika mkt på att den är ensam.

Har du ridit ensam för en instruktör någongång?

Lycka till! Det TAR tid:idea:

Ja, man tycker ju att hästen borde vänja sig, men varför tar det så lång tid... det är väl jag som inte har något tålamod. Jag försöker hitta på lite olika saker men det känns bara hackigt och okoncentrerat och spänt allting. Problemet att jag har ett vanligt jobb och kan bara vara i stallet på vardagkvällarna... Nu har jag pratat med en kompis i ett annat stall (med ridhus) och dom har platser lediga. Men där är hagarna så dåliga och hästarna går själva... trist. Men annars så finns allt där. Så det blir väl en kostnadsfråga... dubbla hyror och så...

Jo, jag har tänkt att longera och tömköra... men är inte så bra på det! Måste gå lite kurser kanske först. Känner mig ganska värdelös! Men det där med koner var ju bra... jag försöker verkligen aktivera och visa att det är jag som bestämmer. Men det känns som att jag nästan hela tiden måste visa det och då blir ju själva ridningen lidande om du förstår vad jag menar?
Ja, jag har ridit självför instruktör, då funkar det ganska bra. Då är man ju ganska alert och skärpt och då funkar det lite bättre. Problemet kommer när vi är helt själva. Och det hänger nog också mycket på mig!
Funderar ändå starkt på att flytta nu!

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 234
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 762
Hästhantering Hej! Jag har tre hästar (valacker) som går tillsammans på lösdrift och står inne tillsammans. Två av dem har vi haft i ca ett år och den...
Svar
2
· Visningar
727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka