Hjäääälp! Vad gör jag?

tinituss

Trådstartare
Nu är det så att jag har tagit hem en katt från ridskolan jag jobbar på..
Men har nu ett litet problem, katten ifråga är jätte fin i päls och allt, kanske på gränsen till mager, är mer vild än tam.
blir ju gärna så i stall med (för) många katter, och okastrerade hanar.
Vet inte xakt ålder men tippar på runt 3 mån.
Det jag nu vill ha hjälp med är hur jag ska få honom van vid människor.. Han vill helst bara ligga i en hörna i köket under bordet och rör sig inte..
Har nu haft han hemma i 1.5 dag ungefär..

När man närmar sig han så gör han inte så mkt, på sin höjd så fräser han lite.. Försöker klappa på han ganska mkt men han skakar, är lugn och andas lite häftigare om vartannat.. ska jag fortsätta då eller låta han vara?

Han matvägrar oxå, kan det bero på stress? ska jag vänta ut han eller hitta på nått annat?

Har inte haft katt tidigare så har ingen erfarenhet av dom mer än från kompisar och dom i stallet..

Vill ha så mkt tips som möjligt..

Sv: Hjäääälp! Vad gör jag?

Det kanske är bättre om du inte klappar så mycket på honom till att börja med. Var bara nära, sitt intill, prata med lugn röst och håll bara fram handen. Låt katten var den som tar första steget fram till handen! Undvik ögonkontakt, det är ett dominansbeteende. Sen eftersom katten verkar ung har den säkert något lekbeteteende någonstanns, det kan man utnyttja.

Matvägrar?! Försök muta med kokt fisk! Det kan hjälpa. Fisk är dessutom snällt mot magen. Oavsett vad han äter är det bra om han inte slänger i sig maten (eftersom du tyckte han såg mager ut) så att magen hänger med.
Undvik att dammsuga alldeles intill och andra stressade moment.

Tror nog att du kommer få en härlig kille sen när du har fått hans förtroende!

// T

Hej!
Vad kul att du "blivit med katt".
En nyhemkommen katt kan matvägra ett par dagar av omställningen men det är ingen fara. Låt den komma fram själv men prata mkt med den, du kan även ge den något med din lukt på så den kan bekanta sig i lugn och ro tex en tröja du har använt. Låt katten ta tid på sig men ignorera den inte. En av mina tidigare katter bodde under min säng i två veckor innan den vågade komma fram så jag fick ställa matkopparna vid sängen.
Lycka till!

hmm... njae han verkar inte särskilt leksugen.. hmm ska se om jag kan hitta nått som kan fånga hans intresse..

hmm mm det har jag inte testat, har testat skinka däremot, och även LITE LITE verkligen LITE mjölk, vet att det inte är bra för dom men tänkte det kunde vara en start..

Tack

ok.. tackar för tipsen.. ska se om jag har en tröja jag kan undvara.. hmm ojj hoppas bara han inte får för sig att bo under sängen.. hehe..

Det har faktiskt gått frammåt ganska snabbt med kattherren sen igår, men han har ju då bestämt sig för att flytta in under sängen.. hehe..

Men han har iaf ätit, både lite blötmat och lite torrfoder :D:banana:
han har även lekt lite med en "mus" och en bandyklubba?!

känns himla skönt iaf.. tar nog inte alltför lång tid innan han vågar sig fram.. kikar ut lite ibland..

tack återigen för tipsen..

Vad bra att det går så bra!!!!
Han kommer snart fram mer och mer ska du se, han måste bara vänja sig vid alla nya ljud och dofter först. Ge honom gärna en godbit när han kommer fram till dig. Det finns kattgodis att köpa, det brukar de flesta gilla. Ta det bara lungt och försiktigt:)

Ha det bra med nya kissen.

hehe joo jag tror det jag me..
inatt förde han ett sånt liv att jag höll på att bli galen, sprang omkring, jamade och gud vet mer vad han höll på med, men så fort man rör sig för att titta så smiter han in under sängen igen.. hehe

känns som att det här kommer bli en väldigt livlig krabat..:bump:

En katt som jag köpte ville inte äta första dagarna men jag kom på honom med att ha stulit ostbågar av mig, han hade smulor på ryggen:rofl:

Kan inte annat än att önska dig lycka till. Jag tog hem en vildkattunge vid jul och hon är ff inte handtam.:crazy: Hon var dock vildare än din när hon kom för man kunde inte gå i närheten av henne utan att hon bokstavligen klättrade på väggarna för att komma undan...

en liten snattare du har med andra ord.. hehe
idag har han nte varit så pigg på att kelas med men lekt har han gjort i mängder iaf..känns ju som att det går åt rätt håll..
hade hoppats på att han skulle vilja komma ut från sängen så jag kunde ta och avmaska han..
men men får väl kanske ta det imorgon ist..

Lyckats knäppa lite bilder på han..
11946343.jpg

11946352.jpg

fortsätt med det du gör, bär gärna omkring o prata med den, det är vanligt att dom inte vill äta i början, så oroa dig inte det kommer. va envis

Liknande trådar

Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 293
Senast: Asko
·
Katthälsa Hej allihopa, tänkte fråga er om ett litet råd. Vi fick hem en (innekatt) i fredags 30/11. Ägaren valde mig för att den skulle bo inne...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 316
Senast: ptr
·
Katthälsa I stallet finns en halvvild katt med okänt antal ungar (troligen fyra). Tills förra veckan hade ingen sett ungarna (vi tvivlade på att...
2
Svar
20
· Visningar
3 001
Senast: Majvi
·
Övr. Katt Jag är uppväxt med kattuppfödning och har alltid haft katt, tills i höstas då mina två försvann, troligen tagna av ngt djur.. Nu var...
Svar
12
· Visningar
4 728
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama