Hjäääälp med öron på pudel!

Fibusen

Trådstartare
Min mammas pudel har problem med öronen... Vet inte vart vi ska ta vägen snart! Hon plockar päls ur öronen,men finns säkert en hel del som vi inte får tag på.. Han luktar skunk ur öronen,och kliar och ruskar på huvudet ofta,han fick en penicilin kur i oktober tror jag att det var,men vart ingen märkbar skillnad.

Vi vet inte om det beror på "smuts" eller öroninflamation eller vad det nu kan vara..

Vi har hafft öronrengöring som man häller i,gnuggar och torkar ur,hjälper inget,för man kommer inte åt så himla bra i dom där små öronen..

Vad ska vi göra? Törs man peta med tops? Rädd för att han rycker till och man har sönder något i örat...Satsa på en ny penicilinkur?
Söva han så att man kan plocka ur öronen på päls helt och hållet,och göra rent riktigt ordentligt,för om han är sövd så ligger han ju still,och då gör det ju inte ont på han att dra loss hår.

Han har väldigt mycket päls,och uppfödaren sa att hon aldrig fått så mycket päls på nån av hennes tidigare kullar,så det ÄR mycket!

Vad ska vi göra? Lider så fruktansvärt mycket med honnom,han har säkert jätteont/är jätteirriterad i öronen!

Nån som hafft samma problem som fick bukt på det?

Han är snart 8 år.

Sv: Hjäääälp med öron på pudel!

Så mycket hår som går ska plockas bort. Helst allt inne i örat. Sedan brukar jag på de pudlar som varadagsklipps raka öronlappen på insidan så att det luftas bättre.

Hunden behöver förmodligen kollas på av veterinär för behandlig av den inflammation som redan finns.

det första du ska göra är att åka till vetten, det går inte över av sig själv!

när du har varit där och han är frik igen så kan dy rycka bort som mkt hår som möjligt i hörselgången. du kan ta en tops själv, hörselgången är i vikel så så länge du inte drar i örat så kan du inte komma åt trumhinnan.

V ryckt bort så mycket som vi kommer åt,och han är rakad på insidan av öronen..
Tror ni att en till penicilin kur hjälper denna gång? Eller finns det någon annan behandling?

Håller på att försöka få tag på vet. Och har som sagt varit i kontakt med honnom tidigare,självklart,och det är självfallet att det inte går över av sig själv,men fråga är ju hur vi ska kunna få bort det sista håret,och hur vi ska kunna göra rent riktigt,för det är som sagt det som är problemet,bara man fick bort allt hår så skulle det underlätta i fortsättningen efter behandlingen,

Tack för infon om hur örat "ser ut",då ska vi nog våga oss på att göra rent med tops..

Nån som vet om det finns riktigt smala pincetter?

Och kan tipsa om det bästa öronrengöringen..

Hunden behöver förmodligen kollas på av veterinär för behandlig av den inflammation som redan finns.

Frågan är om det är en inflamation,eller bara smuts/päls,men ska naturligtvis till veterinären för koll. Men antagligen så är det en inflamation..

Han är inte röd/irriterad,men luktar konstigt,och kliar sig. Är alldeles för tätt i örat,kanske man kan börja "hänga upp" öronen så att det luftas ännu mer?

Är detta problem vanligt bland pudlar?

En fråga klipper ni honom själv eller lämnar honom till ett hundtrim ?
Jag har varit hundtrimmare i många år och alltid när man får in en hund med öron som ska plockas så gjordes detta nogrant.

Jag själv använder fingrarna så mycket som möjligt men nere i örongången så använder jag en lite piang som jag kan låsa runt håret och sen dra det. Detta tycker jag är lättast då ofta håren i öronen är lite feta.

Tesora

det är vanligt, mkt hår och hängande öron... alla raser som är sånna har det problemet...

Vi klipper honnom själva eftersom vi inte har nån speciell klippning på honnom,utan bara sk valpklippning.

Har lämnat iväg honnom på klippning nån enstaka gång,men då har det inte plockats några öron...:mad:

Har lämat medelande på telefonsvararen hos veterinär för ca 3 veckor sen att han skulle ringa upp,det har han inte gjort,lämnade ett nytt medelande nu,hoppas att han ringer den här gången,annars så får vi åka in till grannstaden!

det är vanligt, mkt hår och hängande öron... alla raser som är sånna har det problemet...

Alla raser med mycket hår och hängöron har inte det problemet. Har två springer och dom har inga problem med sina öron. Klipper och trimmar även andras springrar och ingen har problem.

Åk till veterinären med honom. Han kan ha en öroninflammation eller kanske öronskabb eller svamp. I vilket fall lär det inte gå över av sig självt. Antibiotika + örondroppar brukar man få. Ju längre man väntar desto större risk att skadar sina öron när han skakar på huvudet eller river sig.

Har haft både golden + basset med öronproblem. Min golden fick skabb av en kattunge och min förra basset hade lätt för att få både svamp och öroninflammationer. Ingen av dem hade ludd i öronen, men hundar med hängöron är väl mer drabbade än andra av t.ex. svamp.

Får du väl behandling går det snabbt över!

Ring veterinär och boka tid, begär att få en odling! Har inte veterinären någon telefon tid? Det har alla veterinärer jag känner till ialla fall...

Våran Springer Spaniel har haft öronstrul under många år och efter en hel del turer så hittade vi exakt vad som var fel och har kunnat behandlat det. Men vi måste vara noga med att klippa öronen ordentligt och efter all kontakt med vatten torka ur öronen med handduk så gott det går. Peppar peppar så har han inte haft några problem de senaste tre åren! :banana:

Alla raser med mycket hår och hängöron har inte det problemet. Har två springer och dom har inga problem med sina öron. Klipper och trimmar även andras springrar och ingen har problem.

alla raser, inte individer, läs ordenkligt! springen spaniel har problem med det... men cockern är värre.

Jag tycker du ska be veterinären kolla på det. Har ni alltid ryckt eller har ni någon gång klippt håret i öronen. Jag har också en pudel och det är viktigt att man rycker håret längre ner också. Annras blir det lätt fuktigt i örat på dem. Det är bra att binda upp öronen om de har svamp eller öroninflammation. Då får öronen luftas ut ett tag. Jag har också haft problem tidigare med öronen på min hund. Han fick öroninflammation ( de trodde det var det då) men det visade sig senare att det var allergi och fodret han inte tålde. Idag är han mycket bättre i öronen.

Vad rycker du öronen med? Har du en piang?

Vi hade vissa som fick komma in med sin hund några gånger per år för att få hjälp att ta bort precis allt inuti öronen, vet har ju pincetter & lampor för sånt :) (jag har själv gjort det ett antal gånger, typisk djursjukvårdaruppgift & antagligen inget veterinären ställer sig med särskilt länge i första taget).

Om vet inte ringt upp på så lång tid så ring nån annan! Har ni bara en vet?? Bättre åka till en klinik än att ha besök av en distriktare i såna här fall.

Ring veterinär och boka tid, begär att få en odling!

Tack,det var sånt jag ville veta! Får man reda på på en gång vad det är,eller får man vänta?

Plockade rent ena örat helt i går,och nu tror jag att jag verkligen fått bort ALLT,var och inhandlade en mycket smalare pincett.

Örat ser fint ut,tort,och inget rött alls,pälsen som jag plockade ut ur örat däremot var riktigt vidrigt..Tvättade rent örat med tops,och bara vanligt ljummet kokat vatten,och sen var den lukten borta,så i det örat var det nog bara smuts,det andra örat ska vi ta i dag och se om vi kan rycka,men det luktar lite mer i det,och vet inte om det är något som vi fått för oss,eller så kliar han sig mer i det,så i det örat misstänker vi inflamation i,så det blir veterinärbesök iallafall,för säkerhetsskull.

Ang veterinärer och telefontid: Vi har en veterinär som har en klinik hemma,vi har hafft han i alla år vi hafft hund,och han känner igen oss,och vi och hundarna känner igen han. Eftersom han har klinik hemma så har han inga telefontider,utan man kan ringa när som helst,och i fall han är där ute så svarar han,annars så får man testa mobilen,vilket vi gjort,utan svar,så vi har spelat in på mobsvar.

Finns inte så många andra vet. att välja på här, en som vi har väääldigt dålig erfarenhet av,och även många andra,vill vi inte gå till.
En gubbe som är väldigt bra,men halvblind och döv (på riktigt) så dit vågar vi inte heller åka. Alt. är att åka in till grannstaden,där är dom jättebra,MEN väntetiden brukar ligga på 2-3 veckor..

Tack,det var sånt jag ville veta! Får man reda på på en gång vad det är,eller får man vänta?

Det tar någon veckan innan man får svar, med våran veterinär så var vi som sagt in och han kollade och tog odling och sedan ringde han när han hade fått svaret, det kom även hem till mig, vi diskuterade olika medicineringar, han mailade receptet till apoteket och jag hämtade ut medicinen. Vi bokade även ett återbesök första gånger för att kolla så det såg bra ut, andra vändan så skippade vi återbesöket.

Är alldeles för tätt i örat,kanske man kan börja "hänga upp" öronen så att det luftas ännu mer?

Min gamling fick öroninflamation varje höst när det började bli blött men nu är vi extremt noga med att lyfta på öronen när han sover (försökte sätta upp dom men det gick inte så bra :p) Även som ni gör, ta bort håret i öronen och torka ur med jämna mellanrum. Är det lite kletigt så har vi receptfritt öronrens i värsta fall.
Och han har nu inte haft det på kanske 4-5 år. :banana:

Ja,vi vill ju veta vad det är,sist så fick vi ju "bara" penicilin,men om man gör en odling så kan man ju se vad det är precis och medicinera där efter!

Vad skönt!
Vi får börja hänga upp dom helt enkelt,kan vara så som du säger att det kan bli när det börjar bli "fuktigare" ute,första året han hafft riktiga problem nu,och det har varit fuktigt hela vintern. Det började i september,och har hållt på tills nu.

Fick rent ena örat helt i går,och i det var det bara smuts,luktade inget när vi fick bort all päls,och gjort rent med vatten.

Vet inte om vi vågar använda öronrengöring,pratat med veterinären nu iallafall,och han trodde att eftersom det luktat skunk i örat så kan det bero på att vi hafft i öronrengöring,som löst upp allt smuts i örat,och sen satt sig i pälsen som var kvar,och den var kladdig,så har det täppt igen örat,och bildat infektion. Så nu kör vi med uppkokat svalnat vatten.

Fick tid på tisdag till att kolla det andra örat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka