Hittekatten

Grängesberg

Trådstartare
Hej!
I går eftermiddag när jag var på väg hem så märkte jag att jag var förföljd.. Gick längs med vägen i skogen och en vit-röd liten katt följde efter mig.

Tänkte att den skulle vända och gå hem, men inte då..hela vägen följde den med mig.
Jag bor lite avsides i skogen en bit från samhället.

Missen den jamade och ville inte alls gå hem! Den skulle med in!
Då jag har 6 katter själv så blidde det ju lite problem. I alla fall så stängde jag in mina katter och hund i ett rum och tog in den lilla rödingen. Som visade sig vara en ung okastrerad hanne, naturligtvis omärkt och utan halsband!

Jahapp, vad gör man tänkte jag, någon måste ju sakna honom.. han var i fint skick, bra i pälsen och ganska fin i hullet.

Ringde polisen för att fråga om någon saknade den, men inte då. Polisen skulle i alla fall ringa till ett "katthem" och återkomma till mig snarast!(har inte ringt ännu btw)

Efter en liten stunds väntan så letar jag själv upp nummer till katthemmet för lite råd. Tjejen där kan ta emot honom dagen efter och jag skulle återkomma till henne om det mot alla odds inte skulle hittas en ägare.

Jag ringer runt lite till folk i samhället för att höra om någon känner till katten, som har ett ganska speciellt utseende men helt utan lycka.

Till sist så ringer jag vår lilla lokala kiosk(som vet allt om alla) och får där ett tips på en eventuell ägare..
Ringer dit, men inget svar.. väntar hela kvällen på att dom ska svara men det verkar hopplöst. Så till sist så promenerar jag till adressen, ett par km. Då var klockan ganska sent och det var såklart mörkt i kåken. Men hos grannen lös det så jag ringde på.

Mycket riktigt så är det denne människas katt, MEN dom har flyttat!!
Dom har letat efter katten som inte har kommit hem. Grannarna var finska och svåra att förstå för mig som inte kan det språket men de hjälper mig med att skaffa fram ett telefonnummer till mannens fd fru som bor inne i stan. Ringer och talar om att katten är hos mig.

Jag talar med henne i telen och det bestäms att hon ska hämta honom dagen efter då hon har små barn som sover hemma.

Efter en natt med en högt spinnande röding på kudden så kom dom så för att hämta lilla Tom! Han hette så.

En helt underbar katt som var verkligt mysig. Så nu är han hemma!
Han hade vart borta i 3 veckor och ingen hade sett skymten av honom.

Ringde upp katthemmet för att tala om att det hela slutat lyckligt och självklart blev tjejen jätteglad. Hon sa att det är inte ofta som omärkta okastrerade hannar hittar sina rätta hem igen..ofta är dom inte önskade!

Jag önskar lilla härliga Tom lycka till i livet!

Sv: Hittekatten

Jättebra gjort, och vilken tur att den var saknad! :)

Svarar båda på samma..

Jo, det kändes skönt att han fick komma hem! Att han faktiskt hade någon som ville ha honom, alla har inte den turen. Tyvärr..

Tur att grannen var hemma och kunde hjälpa till med nummer och så, för annars så hade lilla tuffa Tom vart på ett katthem helt ensam nu, dom brukar ju isoleras första tiden.
Det är ju jättebra att det finns katthem, men det allra bästa är ju ett eget hem och jag är jätteglad för att det slutade lyckligt!

För det var en helt underbart gullig kattkille, han var så nöjd och glad över att få komma in. Sov i min säng hela tiden från 17.00 tills morgonen efter..och spann, undantag då han gick för att äta/dricka och gå på lådan. Han tvättade mig i ansiktet och på händerna, så himla trevlig var han mot en helt okänd människa.

Inte ett pip om att vilja ut vilket jag hade väntat mig faktiskt. Han var så härlig och trots att det var skönt att hans hem hittades så var det ju lite trist att låta honom åka, jag hade ju blivit lite fäst vid honom redan..
Tog lite bilder på honom med digitalkameran som jag i alla fall kan ha kvar som minne.

mandalaki skrev:
Det var en riktigt bra insats :bow:

Tack!
Jo, jag känner mig nöjd att det gick så bra..
Hade inte så stora förhoppningar igår innan jag fick bekräftat att det var deras katt.

En okastrerad omärkt hanne på dryga året..det är ju nästan dom som är vanligast som hemlösa..

Hade jag inte fått tag på ägaren så hade jag faktiskt försökt att finna honom ett hem själv, frågade katthemmet om det var möjligt att jag kunde få hjälpa till med det efter den sedvanliga efterlysningen i tidning och 2 veckors väntan på svar..

Hade redan lagt ut lite krokar om möjliga nya ägare och hade jag inte funnit någn så vete 17 om jag inte hade blivit en "7-kattsmamma" igen..

Förlorade ju min gamla gumma i måndags och hade egentligen inte tänkt att ha någon ny katt i familjen nu MEN denna Tom var ljuvlig..

Tomrummet efter Pummis är stort och trots att jag har de andra 6 så är ju ingen som min Pummis, hon var den mest sociala av dom, hon sov alltid hos mig och nu gjorde ju även Tom det..

MEN han är ju hemma hos sin familj nu.. och det är ju det bästa!

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 632
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
2 073
Senast: Catsu
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 268
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar