Hittar inget fel!

W

wingil

Får krupp snart :(
Hästen går rent i vänster varv och på raksträcka i alla gångarter men haltar höger fram i höger varv i trav men inte i skritt eller galopp. Han är röntgad men inget visade på röntgen och han markerar inte på böjprov.. vad fan är fel med hästen?
Tillägger: Skoddes om för en vecka sen för att se ifall det försvann och hovarna är i toppskick igen efter tidigare tappskosproblem.

:(

Sv: Hittar inget fel!

*Muskelfästen ok?
*nerv i kläm?
*snedbelastning?
*ont i rygg?
*ömsulad?

Finns ju hur mycket som helst det kan vara, men som är svårt att hitta..
Hjälper massage/stretching ?

Har en massör som varit ute och han är inte öm i ryggen eller något :(
Hon har varit ute *tänka* 8 gånger och han mår så bra så och han är inte sne eller något..

rätt störande :(

Min hade liknande hältor, bla blockhalt i skritt men helt ohalt i trav osv..
Hon hade erlichias.

Huj.. :( Hur tar man reda på om det e så? Nått speciellt prov? *måste göra!*

*blir nojjig och kollar att försäkring och allt gäller än*

Ingen hovböld. Hovar kollade och klämda vid skobytet.

Veterinären tar ett blodprov (borrelia/erlichias)som skickas på analys.
Har eller har hästen haft andra kroppsliga symptom( muskelömhet tex)?

Min hade ont i hela kroppen, det bara flyttade runt. Och hältor på totalt alla ben, som också bara flyttade runt. Sista benet hon var halt på var vb, och det var det benet hon bara haltade på periodvis. Hon kunde vara blockhalt flera varv på volt för att sen gå klockrent flera varv. Och som jag skrev innan, blockhalt i skritt på rakt och böjt spår, men HELT ohalt i trav:crazy:

Senast ändrad:

Min ponny med KS har varit mer eller mindre oren. Nu när han är "frisk" så är det dock betydligt mindre och inte alls lika ofta. Värmer dessutom alltid ur. Men man blir ju nojig :crazy: Varken jag, stallägaren eller ridlärare kan se vart han haltar när han är oren så jag vet inte, han kanske rör sig så ibland :crazy:

Hmm får ta ut vet och göra massa blodprov mm och hoppas på det bästa :(

tycker så synd om honom för han är sååå glad att jobba men ett ben vill bara inte i trav i högervarv

wingil skrev:
Får krupp snart :(
Hästen går rent i vänster varv och på raksträcka i alla gångarter men haltar höger fram i höger varv i trav men inte i skritt eller galopp. Han är röntgad men inget visade på röntgen och han markerar inte på böjprov.. vad fan är fel med hästen?
Tillägger: Skoddes om för en vecka sen för att se ifall det försvann och hovarna är i toppskick igen efter tidigare tappskosproblem.

:(

Vad är röntgat? Hovarna?

Senast ändrad:

Finns hältan i höger varv både på lina/töm och under ryttare? Under olika ryttare? Med/utan sadel? På alla underlag? Värmer hästen ur?
Är alla mjuka strukturer undersökta (senor, ligament, djupa böjsenans förstärkningsband, gaffelband, kotsenskida...)?
Kunde inte vet få hältan att uppträda vid böjprov? Har nervblockad, hakar och grepp eller andra diagnostikmetoder än böjprov och röntgen provats?
Kan problemet sitta i vänster bak eller är det också böjt och röntgat?

mvh
Lejonelle

Fler frågor. Vilken del av frambensrörelsen har hästen problem med? Ta ut steget framåt? Bära vikt på benet? Förkortar den överrullningen? Kompenserar med att lägga vikten utåt? Hur är snedheten allmänt på hästen? Utbildningsnivån?
mvh
Lejonelle

Hovböld? Kolla det... noggrannt!
Min häst gick & markerade på böjt spår hårt underlag i vä varv (vä fram) i nästan ett år... (precis som din inget på böjprov & inget på rtg)
Hon hade en liten spricka i hoven som veterinär & hovslagare avfärdade att det skulle ha nåt med saken & göra. När jag bytte hovslagare så karvade han ur sprickan & hittade en liten hovböld (på utsidan av hoven, så på volt la hon ju vikt där), som enligt honom höll på att läka ut... men som besvärat henne förmodligen i många månader... (efter en vecka försvann hältan) :D
¨& tro mig, vi har klämt med visitertång flera ggr utan "träffa rätt", ingen reaktion alltså...

Min häst har även haft liknande symptom innan(2 år sen), då hon hade en reaktion på hovbenet, vilket "läkte" ut efter 2 månader med boxhage & hovgips...
(fast sånt syns ju på röntgen)
Är Hovben&strålben röntgade också?? (alltså att man tar av skon & tar bild uppifrån...?)

När du varit på vet undersökning, har de lagt bedövning i hoven/nervblock alt. utsidan av höger fram hov (och sen longerat, alt du fått rida lite, för att se skillnad??), kan vara värt att göra bara för att utesluta att problemet sitter i just hoven...
Kan ju vara infäste till nån sena, ligament osv...

Skulle åka till en duktig veterinär (ev byta) för utförligare undersökning...

Annars kan du ju alltid ta ut nån duktig equiterapeut eller liknande som får känna igenom hästen ordentligt (men det kanske var det du hade haft?)
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 710
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 474
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka