Hittade en kattunge i åkerkanten idag

Luna10

Trådstartare
När jag kom hem idag så hörde jag konstiga ljud, gick dit de kom ifrån och såg en liten kattunge sitta och skrika. 1 m ifrån satt vår egen katt och tittade nyfiket. Jag gick fram till kattungen, som slutade skrika och började spinna så fort jag tog i den. Då såg jag att ögonlocken var helt ihopklistrade av var:eek:. Jag putsade av ögonen med lite bommull och ljummetvatten, och tog med den in. Den är helt tam, och när den lugnat sig lite la den sig och sov i sambons famn. Efter att den sovit provade vi ge den lite finhackad korv , och den åt med god aptit. Sen tänkte vi att äter den sådär mycket så lär det väl sbart börja komma ut i andra ändan, och den lär ju inte vara rumsren, så vi tänkte att vi skulle visa den var kattlådan fanns, så den skulle ha en rimlig chans. Döm om vår förvåning när vi satt kattungen i lådan, och de omedelbums sätter sig ner och kissar, utan tvekan!:o

Jag är nu lite tveksam på hur gammal den är, jag skulle tippa på mellan 6-8 veckor;
Ögonen är blå, den har inte fått alla tänder än, men den äter själv med god aptit och går som sagt själv på lådan. Försökte ta en bild men det var inte så lätt att få till nån skarp när den bara ville upp i famnen hela tiden...
kattunge.jpg

Jag har ringt lokala djurskyddsföreningen och hört om de fått in nån anmälan om saknad kattunge, men de hade ingen som matchade beskrivningen. Så nu lutar det åt att lilla kisse får stanna här, bara gamla katten accepterar den.
Men vad är bäst att ge en sån här liten för mat?:crazy: Nu har den som sagt fått korv och laktosfri mjölk, är det ok? När kan man börja ge torrfoder? Jag har aldrig haft en så här liten kattunge förut, så jag vet inte.

Sv: Hittade en kattunge i åkerkanten idag

Du kan redan nu börja ge den torrfoder eller burkmat.

Har du en affär nära som säljer bar kattungemat, typ Hills, Iams,Specific m.m. så är det att föredra framför det som äsljs i matvaruaffärerna...

Men tycker ni ska ta den till en vet om ni ska behålla den då den troligtvis kan behöva behandling mot ögoninfektionen och ge då gärna den en vaccinering också.

Sen tror jag eran gammelkatt redan har accepterat kattungen då den inte fräst eller slagit på den redan från början.

Hör gärna av dej och berätta hur det går. ;)

För ett par vecor sedan hittade jag också
en liten kattunge. Jag gissar på attd en va ca 4 veckor
lite mager med ett brötet ben och blind på ena
ögat(troligen efter en kl) Han var väldigt tam och
kelade men man fick inte bära honom för då gjorde
det ont. Jag tog hem honom ( kunde ju inte lämna honom)

Jag fick ringa till svärmor så hon kom under tiden fick
han vatten och blötlagd torrfoder.

Tyvärr så kunde jag inte lägga pengar på en sådan
skadad katt. Det kostar mycket pengar att göra vid
ett ben. ocg ögat.

Jag fattade beslutet att det var bäst att pyret fick
somna in. Fy vad det var hemskt.

Denna lilla krabaten ser jätte fin ut :love:
Lycka till

Åh vad söt den är.

En varning bara. Vi hittade en kattunge för ett par år sedan i skogen som vi räddade. Han hade:

- Loppor
- Fästingar
- Öronskabb
- Förkylning
- Full av mask
- Ögoninfektion

Han var i verkligen illa skick och han smittade både vår andra katt och hunden med öronskabb. Vår gamla katt fick en verkligt svår förkylning och efter att han var nedgången efter det så fick han en svår inflammation i hakan som krävde kortison. Allt som allt kostade kattungen 7.000:- första månaden (alla veterinär kostnader för honom och de andra djuren). Men den var det värt för han blev världens mest tillgivna och snälla katt. Vi älskade honom så men när han bara var 1 1/2 år gammal insjuknade han i cancer och fick avlivas. Det var så sorgligt.

Lycka till med din lille misse och hoppas att allt går bra. Köp mat speciellt för kattungar när den är så liten.

Lycka till med lilla krabaten!
det finns kattmat speciellt för kattungar, både torrfoder och vanlig mat...

De finns både i matbutik (mattssons eller sparhallen (såg att du var ålänning ;))) Dom brukar ha friskies eller wiskas eller så finns det på zoo arken eller Zooligan lite dyrare kvalitetsfoder... finns även speciell kattmjölk att köpa...

tycker det verkar som den ändå är van att vara inne och bland människor så kolla torget o marknaden i morrondagens tidningar om någon saknar sin kattunge...

Senast ändrad:

6-8 veckors ålder verkar vara en rimlig åldersuppskattning. Antagligen är den närmare 6 veckor om ögonen fortfarande är blåa. Jag skulle börja ge kattungen lamm- eller nötfärs. Det är snällt mot magen. Är kattungen bra i magen kan du börja ge den lite burkmat (MJAU är bra, den i tetra verkar vara snällare mot magar än maten på burk), du kan även ge uppblött torrfoder. Sedan skulle jag påbörja en avmaskningskur omedelbart.

Ta även kattungen till veterinären för att kolla ögonen. Var de ihopklistrade har den antagligen en infektion och vill det sig riktigt illa är det tex. herpes som kan skada hornhinnan. Antagligen behöver du bara ge kattungen ögonsalva (Fucithalmic) 10-14 dagar och sedan är ögonen bra.

När kattungen är frisk i ögonen, är ordentligt avmaskad och är i bra form kan den vaccineras.

Lycka till med den lilla!

Sen tror jag eran gammelkatt redan har accepterat kattungen då den inte fräst eller slagit på den redan från början.

Jo, som sagt när de båda var ute gick det ju bra, men när kattungen var inomhus på gamla kattens revir så vågade inte hon gå till matskålen och äta när kattungen satt där. Fräste när man försökte bära dit henne.... Men det var ingen fara att hon skulle försöka göra kattungen illa förstås. Men det är väl bara att ha tålamod och låta dom vänja sig vid varandra i sakta mak...

Men tycker ni ska ta den till en vet om ni ska behålla den då den troligtvis kan behöva behandling mot ögoninfektionen och ge då gärna den en vaccinering också.

Jo det är klart, ska som sagt kolla i morgondagens tidningar om det finns nån "saknad" annons, sen försöker jag nog få tid hos vet på torsdag eller fredag.

tycker det verkar som den ändå är van att vara inne och bland människor så kolla torget o marknaden i morrondagens tidningar om någon saknar sin kattunge...

Jo jag har som sagt ringt till både Djurskyddsföreningen och Smådjurskliniken i Godby, ingen hade hrt nån som saknade en sånhär. Tycker bara det är konstigt, vi har 300 m till närmsta granne (mina svärföräldrar, dom har ingen katt), sen är det mellan 500-1000 m till nästa grannar. Kan en sån liten ha gått så långt?
Tycker mer det verkar som nån har dumpat den.

Jag hittade en liten kattunge under pågående jakt för ett och ett halvt år sen (den hade verkligen tur med tanken på att stunden innan hade där sprungit 15 lösa hundar) som var dumpad i vägkanten.

Ungefär i ålder med din, men just dumpad i vägrenen. Den adopterades och lever iadg och fröjdas :D

Jo, som sagt när de båda var ute gick det ju bra, men när kattungen var inomhus på gamla kattens revir så vågade inte hon gå till matskålen och äta när kattungen satt där. Fräste när man försökte bära dit henne.... Men det var ingen fara att hon skulle försöka göra kattungen illa förstås. Men det är väl bara att ha tålamod och låta dom vänja sig vid varandra i sakta mak...

Vaccinera INTE katten innan ögoninfektionen är behandlad och kattungen är avmaskad. Det kan bli för mycket för en liten kattkropp kan tampas med både en pågående ögoninfektion och möjligen maskinfektion.

Endast friska katter ska vaccineras.

Okej... som vanligt tänker jag fortare än jag skriver...

Självklart menade jag att kattungen FÖRST skulle behandlas för sin ev. ögoninfektion och avmaskas m.m. innan den vaccinerades... :angel:

Jo jag har som sagt ringt till både Djurskyddsföreningen och Smådjurskliniken i Godby, ingen hade hrt nån som saknade en sånhär. Tycker bara det är konstigt, vi har 300 m till närmsta granne (mina svärföräldrar, dom har ingen katt), sen är det mellan 500-1000 m till nästa grannar. Kan en sån liten ha gått så långt?
Tycker mer det verkar som nån har dumpat den.

ja då låter det ju verkligen som att någon dumpat den lilla sötnösen... Hur KAN man bara göra så?!?!!!

:bow::bow: till dig som tar hand om den lille...

ja då låter det ju verkligen som att någon dumpat den lilla sötnösen... Hur KAN man bara göra så?!?!!!

Det undrar jag också.... De sommarkatter som dumpas brukar ju vara runt halvåret gamla, när de inte är lika söta längre....:mad: Och vill man bli av med oönskade kattungar brukar man väl göra det när de är riktigt små, inte när de är som sötast o lekfullast.
Risken finns ju att den följt med nån bil hit... Eller nåt. :confused:Men tycker ändå det är märkligt med tanke på hur ögonen såg ut och hur mager den är (ryggraden känns MYCKET tydligt). Den äter dock som en liten häst, det är ju ett friskhetstecken.:)

men om den kommit med en bil så borde det ju vara någon som saknar den... o det verkar det ju inte som det är.... kollade just igenom maknaden.ax o torget.ax o det var ingen som efterlyste en sån liten...

o med tanke på konditionen så måste den ju ha varit "hemlös" några dagar iaf...så då borde någon ha hunnit ringa runt o efterlyst den om de är intresserade att få hem den lille...

Nån som fått kattungar, en blev sjuk och den orkade man inte ta hand om så dumpade den efter vägen?

Att folk kan göra sånt, har de inget samvete?? :(

Hoppas allt går bra med den lille för er :)

Jag tycker den ser ut att vara mellan 5-7 veckor, stämmer in på din beskrivning om vad den "kan" oxå. Jag har 5-veckors bebisar hemma nu och det som funkar bäst att ge dom är uppblött RC Babycat (torrfoder) och blanda det med barnmatspuré (t.ex. potatis och rödspättapuré) så det blir lite grötliknande men ändå lite att tugga på, det tycker dom är mums! Även majsvälling är bra, det är bra om den skulle bli lite lös i magen av den nya maten oxå. Lycka till! :)

Lägesrapport till alla:

Jag ringde vet, mest för att höra om kletet i ögonen, och de tyckte jag skulle komma in med den, jag fick en tid redan idag, så nu har vi varit där:

Veterinären trodde också att den var ungefär 7 veckor gammal, så uppskattningen stämde ganska bra, troligtvis är det en hona.
Den är i lite dåligt hull (vägde 0,5 kg), men det ska nog ordna sig med avmaskning och bra mat.
Vi fick ögondroppar mot infektionen, sen upptäcktes det också att den har pälsätar(?)löss:eek:, mot det fick vi droppar som man ska sätta i nacken 3 ggr med 3-4 veckors mellanrum. Som tur är så lär Frontline också skydda mot ohyran, så gammelkatten behöver inte behandlas skilt, hon får ju ändå Frontline mot fästingar.
Medlet mot lössen lär också ha effekt mot spolmask, så den behöver inte avmaskas skilt.

Men i övrigt verkade den ok, förutom att veterinären inte kunde lyssna på hjärtat för att den spann hela tiden:rofl:.

Sen ska vi väl tillbaka och vaccinera om 5 veckor ungefär.

50€ gick notan på....:p (vadå gratis kattunge)

Ja, så här såg det ut ett par timmar efter veterinärbesöket (på samma gång köpte vi med oss torrfoder för kattungar, som hon? åt med god aptit).

Mätt och trött kattunge:
:love:
kattunge2.jpg

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet...
2
Svar
32
· Visningar
5 398
Senast: kratbran
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 717
Senast: mackan
·
Katthälsa Jag har lite ofrivilligt fått en katt på halsen ett tag framöver. Varför är ointressant egentligen men den ska bo hos oss ett tag. Vi...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
16 553
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar