Hittade drömhästen-problem

E

eternalsunshine

Hallooj.
Jag har börjat rida hos en jättetrevlig familj med två nordisar och en skäck-korsning, alla westernridna. Skäckstoet är till salu.
Jag har ridit nordisarna lite och idag fick jag för första gången rida skäcken. Hon kunde vara lite klurig sa hon eftersom stoet var ganska nervig och osäker pga att hon hade blivit okunnigt hanterad av en fodervärd.
Och hon var helst underbar!!:love:
Först var hon väldigt stirrig och började studsa på plats, och jag satt bara lugnt och djupt ner i sadeln och väntade ut henne. Sen var hon helst fantastisk.. Vi gjorde inget avancerat alls- eftersom hon knappt hade blivit riden på ett år- utan vi red runt i hagen och testade gångarterna, halt, rygga och framdelsvändning och hon gjorde allt utan att man knappt behövde röra händer eller skänkel. Så lyhörd var hon! Allt gjorde hon med svepande rörelser och jätteduktig var hon. och hon var kolugn hela tiden, vilket tydligen var ovanligt. Ägaren tyckte att jag red henne jättebra och jag har aldrig någonsin haft den känslan när jag har ridit tidigare..
Jag red med bosal också för första gången och det var jättelätt. :idea:

Ägaren tycker att jag kunde köpa henne och ha kvar henne där hon står nu och det vill jag jättejättejättegärna.
Men jag har inte råd att köpa henne då de vill ha 18000 för henne.
Har någon en idé om hur jag kan tjäna ihop pengar?:confused:
Jag har bara 10000 och det kommer man inte så långt på.

Det är ju lite hmhmhm. Vill så gärna ha henne!

Sv: Hittade drömhästen-problem

Mjo jag funderar på att fråga det. Eller höra om de kanske kan hålla henne åt mig tills jag har fått ihop de pengarna.. För jag rider henne iaf :)

Du kan ju alltid fråga om du kan få lägga handpenning. Det du kan lägga nu och sedan samla ihop resten.

Kolla bara så du kommer ha råd att betala allt för hästen samtidigt som du sparar pengar att ge till dem.

Har du råd att hålla henne och betala av på henne tycker jag du ska föreslå ägarna det. Känns säkert jätteskönt för ägaren att veta att hon hamnar hos någon som klarar av henne, att hon blir hanterad som hon ska och trivs med livet.

Om du lägger dina 10 000 kr nu, är det ju en jättebra förstabetalning. Kanske kan du pruta lite på hästköpet, och sedan betala av i rimlig takt under året?

är i samma sits som du lite..
Har du tänkt skaffa häst eller blir det "förhastat"? Vad är det för häst? jag vet ju inget om hästen men får för mig att 18000 är dyrt..

är i samma sits som du lite..
Har du tänkt skaffa häst eller blir det "förhastat"? Vad är det för häst? jag vet ju inget om hästen men får för mig att 18000 är dyrt..

är 18tusen dyrt? visserligen beror det ju på vad för slags häst det rör sig om, ras, ålder, utbildning men generellt är inte 18000 dyrt för en skapligt välutbildad korsningshäst.

Ts
Tänk igenom ditt beslut noggrannt! Rid hästen flera gånger innan du funderar på ett köp, så som jag förstod din text var det första gången du red hästen? Får du fortfarande samma wowkänsla efter 5gången?

Ang pengarna så kanske dina föräldrar kan bidra med resterande? Du har ju hälften av summan redan! Har du sedan råd att ha hästen? Vem betalar för den? Många saker man bör fundera på innan man hastigt köper en häst. Blir det inte denna så finns garanterat fler drömhästar därute!

Det låter jättemysigt att få hitta sin första häst sådär.

MEN (och ett stort men), vad har du för inkomster? Hur mycket har du råd att hästen kostar per månad? Har du koll på alla utgifter såsom stallhyra, foder, strö (om inte det ingår), hovslagare, vaccinationer, sadel, träns, täcken, annan utrustning mm mm...

Jag vill inte trubba av din nyfunna lycka, men kollar bara så att du har råd att hålla hästen också då ovannämnda går på en rejäl hacka också. Då förutsatt att hästen håller sig frisk förstås och inte kostar extra pga det.

Håller tummarna att du har råd och allt löser sig på bästa sätt - lycka till! :)

Det är ju inte enormt mycket pengar inte, för en häst. :)

Jag hade frågat om det var ok att ta den på avbetalning, eller att du får ha den på foder till en viss månad och då ska betala hela summan.

2000:-/mån = 8000 på 4 månader. Om du skriver ett avtal att säljaren får 10 000:- vid överlämning och sen får 2000:-/mån i fyra månader. Då blir hon av med hästen fort (och slipper betala för den med hyra, foder och allt vad det är). Men var NOGA med att skriva ett GILTIT avtal och ha gärna med vittne för båda sidorna. En vän, syskon, förälder. Så att ni gör det mellan 4 ögon. Detta för att du ju ommer att lämna ifrån dig stora summor pengar utan att få ngn påskrift att hästen faktiskt BLIR din efter 18 000:-.

Skriv också OM du eller hästägaren får häva avtalet eller ej. Vad som händer om hästen blir skadad eller liknande. Så att det inte blir några konflikter. Lycka till!

Jättebra förslag alla! Jo jag har kollat med vad "levnadskostnader" skulle gå på och det är inga problem.
Mycket sant att jag bara har ridit henne en gång och det är "mycket" pengar (för mig som tidigare vart ute efter en travare)
Men hon är värd pengarna om jag, som sagt fortfarande tycker likadant efter fler ridturer med henne.

Jag ska fortsätta att rida henne (För det får jag tills hon blir såld) och se vad som händer. Är ute efter ett jobb nu med. :)
Tack för alla bra idéer!

Ta ett räntefritt lån på 8000. Om du har råd. Det hade jag gjort.

Finns det verkligen räntefria lån? Som inte har avgifter som uppgår till samma kostnad som räntorna. Men inte är avdragsgilla...

Jag håller faktiskt på avbetalning i så fall, om det fungerar för nuvarande ägaren.

Jag håller med alla andra, fråga om du får köpa henne på avbetalning på dom restrerande 8000 kronorna. Lycka till:bump:

Hua.
Jag han inte ens rida henne en andra gång. Hon är redan såld.:cry:
Jämt när jag hittar en häst som passar mig sådär när det säger klick så hinner de alltid bli såla dagen efter.
Jag tror inte att gud vill att jag ska ha häst. Känner mig deppig.
men tack ändå.

Kan bara säga att om man inte har råd att köpa en häst för 18.000:- så har man definitivt inte råd att hålla en häst. Det är alldeles för ofta som man ser att hästägare inte har råd att sko, vaccinera, fodra mm. Oförutsedda utgifter måste man räkna med och har man inga marginaler så ska man inte ha egen häst.

Kan bara säga att om man inte har råd att köpa en häst för 18.000:- så har man definitivt inte råd att hålla en häst. .

Det där tycker jag faktiskt är att hårddra det lite väl mkt. Visst finns det sådana som har problem men bara för att du inte har råd att hosta upp 18000 på en gång så innebär det inte att du inte har råd med månadskostnaden.
Nu har jag visserligen sålt en häst så jag har råd och hosta upp en sådan summa och mer därtill men innan försäljningen så nej men mina hästar får/fick vad de behöver utan att jag behöver tumma på deras välmående.
Man måste planera.

Senast ändrad av en moderator:

Kan bara säga att om man inte har råd att köpa en häst för 18.000:- så har man definitivt inte råd att hålla en häst. Det är alldeles för ofta som man ser att hästägare inte har råd att sko, vaccinera, fodra mm. Oförutsedda utgifter måste man räkna med och har man inga marginaler så ska man inte ha egen häst.

Jag tog lån för att köpa min dam, samma prisklass.

Jag har utmärkt väl att hålla mina hästar, och hitills har de inte behövt sakna någonting.

Dans..e bank har såna, om man bara ska låna småsummor. Fast å andra sidan, avgiften man betalar för upplägget, kanske blir samma som räntan. Men om du får delbetala direkt till hästägaren, så slipper du lån. Lycka till

Oj! Såg inte att hon redan var såld. F låt!:crazy:

Och grannen som köpt en ny volvo har inte råd att tanka. Alla som har lån på sin bostad har inte råd med elen eller?? :confused: :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 511
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar