Hitta uppfödare?

J

Jenkan

Jag köpte en ny ponny förra veckan som är skimmel född 91 (enligt tänderna) och har okänd härstamning, men för några dagar sedan så hittade jag en brännmärkning på vänster sida, på rumpan.
Kan man söka uppfödare och härstamning med hjälp av brännmärkningen?
Bilder på hästen finns på http://www.pixbox.se/usr_show_id162058_page0_order1.html

Sv: Hitta uppfödare?

Jag vet inte hur man år till väga för det men jag vet att det går. Jag köpte en ponny från ett ställe som brukar köpa importerade hästar, och dessa hade ofta bränn- eller frysmärkning. Kvinnan som äde stället sysselsatte sig ofta med att försöka luska ut var hästarna kom ifrån. Med min ponny lyckades hon inte men min kompis ponny hittade de var han kom ifrån, och det visade sig att han kom från ett jättefint stuteri i Tyskland, så de kunde få fram hans riktiga papper och reistrerade om honom till sin ursprungliga identitet.

jag har sökt lite på hans brännmärkning och jag tror att han är en New Forestponny som är importerad från Danmark.
De skulle vara jättekul å få veta lite mera om han

jag har sökt lite på hans brännmärkning och jag tror att han är en New Forestponny som är importerad från Danmark.
De skulle vara jättekul å få veta lite mera om han

Ja, det ser ut att stämma, bild från danska New Forestföreningen:

Logo2005.jpg

http://www.newforest.dk/

Maila dem de siffror som står i brännmärkningen så borde de kunna ta fram information åt dig!

Är dom 3 siffrorna i brännmärkningen 712 finns det en passande new forest skimmelvalack född 1990 som heter Amadeus. Färgen är ju inte så vanlig i rasen.Tävlade så sent som i maj i Dressyr LB i Danmark med mycket bra resultat.

jag tycker det ser ut som 7 7 och en felvänd 5

#7 nä jag tror att numrena är 772, och han har tidigare bott här i sundsvall hos en familj sedan 2000 + - år nån gång? och såldes av dom 2008 till en familj i gnarp så den ponnyn som du hittat är de nog inte.

hur kunde du hitta den infon om den ponnyn?

Jag mailade igår till danska new forest föreningen och till ett stuteri i danmark.
Mailade även idag till svenska new forest föreningen.
Så jag hoppas att någon av dom svarar och vet hur jag ska göra.

Hur fungerar det med det om han skulle visa sig vara stulen tex.? Alltså att han är stulen i anmark och smugglad till Sverige. Kan den Danska ägaren kräva tillbaka hästen då?

Varför skulle han vara det? Det är väl många hästar som exporteras lagligt från Danmark till Sverige. :D

Ja det är klart det var bara en fundering. Min hästs mamma hade ett brännmärke och när jag ville skicka DNA från henne till hennes stuteri för att försöka jaga fram en stam så vägrade ägarna för att dom var rädda för att hon var stulen.

Vidare fråga: Varför importeras hästarna utan papper? Var tar de vägen? Jag menar om någon gjort sig besväret att brännmärka hästen måste väl pappren finnas någonstans oxå. Men varför följer de inte hästen?

(Detta är inget speciellt mot TS utan bara funderingar eftersom jag stött på detta ganska många gånger och alltid undrat varför)

Det kan alltid hända saker osm gör att de försvinner. Slarv, brand, stöld o s v.

Nu har dom från svenska New Forestföreningen hört av sig och dom har hittat hans bakgrund.

Uppgifter som jag fick:

Han heter Raini och är en renrasig New Forestponny.
Född 18 maj 1993 (alltså 2 år yngre än vad som va sagt) hos Birgit Hansen, Danmark.
Hans pappa heter LL Möllegårdens Lucky Star NFHR 75.
Mamma heter Rikke NF 1173, ett litet skimmelsto på 131 cm.
Morfar är Black Knight NFH 42. :banana:

Åh va kul! New Forest föreningen är verkligen helt otroligt duktiga på att fixa fram info! Har själv haft mycket hjälp av dom när jag letade avkommor till mitt gamla sto.

Jag undrar också hur de skulle bli om han är stulen från Danmark, kan den danska ägarna kräva tillbaka han då?

Fast hade han varit stulen så hade säkert New Forestföreningen i Sverige vetat om det skulle jag tro, så det är nog ingen fara.

Men iallafall undrar vad som händer om man råkade köpa en häst som blivit stulen i ett annat land?

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka