Hitta tysk häst utan stam men brännmärkt

Sallybally

Trådstartare
Håller på att försöka hitta stam och ev. annan fakta om en tysk häst som i sitt svenska pass inte har någon stam, dock är hästen brännmärkt och jag har fått reda på att det aktuella brännmärket är Bayerskt. Något tyskt pass har vi aldrig sett och hans namn klingar svenskt så det fick han troligen efter importen. Tyvärr verkar det som att det kostar 150 euro om man vill söka i den bayerska stamboken och riktigt så angelägen är jag inte ;). Men jag undrar lite om det verkligen inte finns några som helst andra vägar att leta upp info om tyska hästar? Någon organisation man kan kontakta där uppgifterna är gratis eller tips på tyska databaser/sidor där man kan söka hästar? Är det någon som vill ha mer specifika uppgifter om hästen så skicka ett pm! :laugh:

Sv: Hitta tysk häst utan stam men brännmärkt

Är han brännmärkt med något nummer? Chippad? Tyskt UELN-nummer? Annars är det omöjligt att hitta något...om du inte har uppfödarens uppgifter då förstås och kan kontakta denne.

Sv: Hitta tysk häst utan stam men brännmärkt

Hej!

Jag hittade min häst. Köpte henne med ett "tomt" pass men hon var brännmärkt med både siffror och ett sigill (ej chipmärkt). Jag tog kontakt med det förbundet (efter tusen googlingar, kan ej tyska, och massvis med mail till alla jag kunde hitta). När jag hittat rätt människa att prata med så skickade jag bilder på hästen, bilder på brännmärkningarna och all information jag hade.. De hittade min häst ganska omgående. Jag tog även ett DNA-prov för att säkerställa att de hittat rätt häst. Sen fick jag ett nytt pass med hennes fulla stam! Även information om föl hon fått, vem som ägt henne osv. Betalade drygt 250 euro för hela kalaset.

En hemsida som jag tyckte var bra när jag skulle hitta var någonstans i Tyskland hon kommit ifrån:
http://www.pferde-rassen.de/branzeichen.htm

Nu kom hon från Brandenburg-Anhalt och inte där din häst är ifrån.. Men det går att hitta, trägen vinner.

Liknande trådar

Avel Hejsan! Jag har letat och googlat överallt för att hitta info om min tyska häst. Men jag får inte fram något. Tänkte om det finns någon...
Svar
8
· Visningar
2 524
Senast: KickiH
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 424
Senast: Alexandra_W
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 101
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 184
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård