Hitta sko i meterhögt gräs....

Sv: Hitta sko i meterhögt gräs....

Ja det är ju mjukt gräs så får hoppas det. Har såklart redan gått på alla stigar men ibland kan en sko flyga långt, en gång hittade jag den i en annan hage.... :cool:

Mycket ovanligt när det gäller brukshundar. Vi lär inte in det på det viset. Vilken vittring skulle de söka efter då menar du?

Vid upplet (sök efter föremål) så går hundarna på vindvittring och de går på den vindvittring som vi lärt dem att gå på. I bruksvärlden är det alltid människa och därmed måste en människa ha tagit i föremålet för att hunden ska söka efter det. Inom polis och tull kan det även vara vapen, narkotika och sprängämnen och då lär man hundarna att gå på just den vittringen. En hästsko däremot, den luktar häst, jord, gräs och järn. Inget av det är vittring som man lär hundarna att söka. Hunden kan råka springa på skon av misstag och då stanna upp och kontrollera skon efter vittring, men då handlar det om ren tur.

Därför är det helt meningslöst att kontakta brukshundklubben.

Även om skon lyckats hamna med alla sömmen kvar ståendes rakt upp så borde det rimligen vara så mjukt under skon att om någon råkar trampa på den så sjunker bara skon och sömmen undan utan att göra någon skada.

Kan inte tänka mig att sannolikheten att sömmen i en sko som ligger i hagen kan göra skada är särskilt hög. De är inte så vassa, de har ju avklippta och rullade (nitade) ändar. Vid hård mark (t.ex. hårdgjord mark eller torr lera) så att skon inte sjunker ned i underlaget så kan däremot tåkappan göra lite skada om hästen trampar på den och om man har en väldans otur. Det har faktiskt hänt en gammal lagkamrat till mig att en tåkappa trängde rakt in i sulan på hästen och orsakade en del bekymmer. Men vad är oddsen?

Man kan lära hundar att söka vad som helst egentligen, men det är inte gjort på en kvart. För att få till ett bra och säkert saksök krävs rätt mycket träning. Mycket få skulle dessutom vara villiga att lära sina tävlingshundar att söka vittring av djur. Det är något som vi vill att de ska strunta i och ska man blanda in det i saksöket så kan man få problem med sitt tävlingsmässiga upplet. Det är ingen önskedröm. Vill man att hunden ska kunna söka flera saker lär man oftast in signaler, olika för vad hunden ska söka. Det är inte heller gjort i en handvändning.

Det är rätt vanligt så känns dig inte ensam :D

Hundens näsa är rätt fantastisk egentligen och om man tittar på en valps naturliga nosarbete så lär de sig otroligt fort, sorterar snabbt och blir mycket säkra med tiden. Det svåra kommer när vi vill bestämma vad hundens näsa ska spåra och leta. En hund förstår inte automatiskt att vi vill att den ska leta den borttappade plånboken. Det måste vi lära den och det är den inlärningen som tar tid. Att bara leta plånboken och inte katter, andra hundar eller kadaver i diket.

Samma sak om man tar en otränad hund och vill att den ska hitta en person som försvunnit i skogen. Den kan visst känna vittringen av personen om vinden ligger på rätt eller om man råkar gå där personen gått, inga problem, men vad den ska göra med den informationen vet den inte. Den vet inte att den ska spåra sig fram till personen eller markera då personen hittas. Näsans funktion är det alltså inget fel på, men kunskapen vad den ska göra med informationen som den får genom sin näsa är inte medfödd.

Senast ändrad:

Gravt OT:

Mm, jag har ju bekanta som lärt sina hundar söka olika typer av svamp, och fick uppfattningen att det var gjort på en vecka eller två. :D

Jag har aldrig haft egen hund men uppvuxen med vallhundar som bara arbetat med just vallning och som familjehundar. I övrigt är alla hundar i min närvaro rena sällskapshundar med grundkunskaper som krävs på landet bland djur och maskiner (inkallning, sitt, ligg, fot, stanna, vänta, bort och gå hem typ :)). Ingen (kontrollerad) spårning således. Det närmaste jag har kommit brukshundsklubben är vallningstävlingar... ;) Om jag mot all förmodan skulle känna att det fanns tid för den typen av hund som jag vill ha så får jag väl helt enkelt åka till brukshundsklubben och lära oss spåra och skaffa mig egna erfarenheter. :)

Tryckstång? Nä, den är ju inte direkt liten. Men en rostig sådan i högt gräs kan vara nog så svår att hitta. Traktorspåren brukar ju dock vara en ledning..? :D

Ja så heter den nog :D

De roliga är att den var inte speciellt rostig och den låg där det var ganska nerbetat.
Tyvärr var det såpass längesedan traktorn kört där så spår fanns inga, just där är det ganska hård mark om det inte regnat väldigt mycket.

Men det var ju tur att den dök upp innan nån letat ihjäl sig efter den i garaget ;)

Ja, det är vad jag alltid har tänkt, de är ju avklippta och jag har aldrig hört om någon häst som trampat på en sko och skadat sig.

Men en bekant menade att det var jättefarligt att lämna tappskor i hagen (hon hade hyrt metalldetektor för att hitta den...).

Sömmen är garanterat kvar i skon när denna hästen tappar skor, de jag hittat genom åren har alla legat prydligt med sömmarna uppåt.

Ja lär som sagt vara 0,001 procent om en ensam sko är en fara .

Kl
Att hästar trampar in skon i strålen / hoven vid tappsko är ju en annan sak . Det är ju vid tillfället att skon sitter kvar på hoven och inte lossnar direkt .

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått...
2
Svar
34
· Visningar
3 355
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·
Hästvård Behöver klippa ner gräset i några av mina hagar, det är väldigt högt nu och mer strå än blad. Skall be grannen komma med traktorn och...
Svar
17
· Visningar
3 913
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka