Hitta rätt häst

K

Katri

Hur ska jag hitta "rätt" häst? Har i flera månader sökt efter en D-ponny som både jag och 10-åriga dottern ska ha glädje av, men det var svårare än jag trott. Den ska vara tillräckligt snäll för att hon ska kunna rida på den, med vuxen med sig förstås. Och så småningom ska kunna hoppa lite små hinder och kanske prova någon lättare tävling. Om flickan tröttnar, är den meningen att jag ska kunna ha ponnyn. Vad ska jag titta efter, utan att behöva leta land och rike runt på måfå? Det ska inte vara en dyr och avancerad tävlingsponny, utan snäll och ärlig, och tillräckligt mysig för att jag ska vilja rida den. Helst också köra! Är det fel att satsa på tex arab, då jag haft en länge (nu gammal) och gillar dem? Vill inte ha en tung och grov ponny. Eller ska det vara mer barnponny-hållet? Själv gillar jag känslan att "kunna dansa med hästen" när jag rider, om ni förstår vad jag menar...Vad ska jag satsa på, individ, ras, ålder, typ, någon?
 
Sv: Hitta rätt häst

Bestäm ungefärlig utbildningsgrad och ålder, samt hur långt ni kan tänka er att åka för att titta på en passande häst. Leta sedan i annonser, både internet och i tidningar. Låt vänner och bekanta inom ´"hästvärlden" veta vad ni letar efter, kanske springer de på någon lämplig häst. Fråga mycket innan ni åker långt, så minskar risken att det blir helt fel.
Lås inte fast er vid ras, utan titta mera på egenskaper hos individen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 266
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 911
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp