Hitta nedgrävda elledningar?

Ledningskollen.se
Ledningskollen var det första jag använde mig av, men även där får man endast info om ledningar som lagts ner av t ex vattenfall! Har full koll på hur det är fram till tomtgräns (luftburen kabel dessutom!), men det är just från första huset och vidare till resten av byggnaderna som jag behöver veta....

Alternativet får annars bli att handgräva den bit där det kan ligga kabel. Lite knepigt att inte en så stor elfirma kan mäta ut, tror då att knappast någon av enmansfirmorna har den tjänsten....
Nåja, kanske lika bra att inte ha Vattenfall, förra hösten hade de lyckats felmärka huvudkabeln när fiber skulle läggas, varvid kabeln grävdes av och ett antal byar blev strömlösa...

Jag tror att jag skulle försökt kontakta något av de större byggföretagen och hört mig för om att köpa tjänsten av dem. Som många redan har påpekat finns det av förklarliga skäl ingen tjänst eller sökmotor som vet vilka kablar som förlagts under lång tid mellan byggnader inom samma fastighet/gård, utan de behöver sökas genom att fysiskt på plats mäta med metalldetektor eller kabelsökare.

Jag tror att jag skulle försökt kontakta något av de större byggföretagen och hört mig för om att köpa tjänsten av dem. Som många redan har påpekat finns det av förklarliga skäl ingen tjänst eller sökmotor som vet vilka kablar som förlagts under lång tid mellan byggnader inom samma fastighet/gård, utan de behöver sökas genom att fysiskt på plats mäta med metalldetektor eller kabelsökare.
Fast det är väl just det TS frågar om? En firma som kan kolla med kabelsökare?

Känns fortfarande lite märkligt att Vattenfall inte kan söka, när de förra hösten märkte ut på min tomt.

Om inte tjänsten finns i kommunen (och det verkar faktiskt inte så!!!) väljer jag nog att helt strunta i det och handgräva där det KAN ligga.... Är ingen lång sträcka det handlar om, och att betala X antal tusen för att ta in någon känns inte så frestande!
Alternativt får jag väl ta in fiberdragarnas "mätman" som går med slagruta.....:D

Om inte tjänsten finns i kommunen (och det verkar faktiskt inte så!!!) väljer jag nog att helt strunta i det och handgräva där det KAN ligga.... Är ingen lång sträcka det handlar om, och att betala X antal tusen för att ta in någon känns inte så frestande!
Alternativt får jag väl ta in fiberdragarnas "mätman" som går med slagruta.....:D
fast... nej?

det man använder är kabelsökare och det är inget hokus pokus. Du borde kunna diskutera det med vilken grävfirma som helst och höra vem de brukar anlita?

Det kostar inga tusenlappar!

Antar att kedjegrävaren gör det som svartjobb.... Annars vore det självklara att hen kontaktade den som visar ut.

Vi har alltid ringt ut nätägarbolaget när vi ska gräva. De kommer ut och ritar ut var ledningarna ligger. Det är en tjänst de har som inte kostar något. Iallafall inte här.

Antar att kedjegrävaren gör det som svartjobb....

Varför skulle det vara det :crazy:

T.ex. har vi både grävare och folk som kan köra i familjen så våran grävning kostar inget annat än transporten av grävaren. Min far t.ex. gräver åt grannen när han behöver det, utan betalning.

Däremot har vi inte grejer för att mäta ut kablar (det kanske går att låna från någons jobb visserligen, det vet jag inte eftersom det saken inte behövts än så länge).

Varför skulle det vara det :crazy:

T.ex. har vi både grävare och folk som kan köra i familjen så våran grävning kostar inget annat än transporten av grävaren. Min far t.ex. gräver åt grannen när han behöver det, utan betalning.

Däremot har vi inte grejer för att mäta ut kablar (det kanske går att låna från någons jobb visserligen, det vet jag inte eftersom det saken inte behövts än så länge).
Mitt antagande att en grävare som lägger kabelansvaret på markägaren istället på sitt eget "företag" antagligen inte gör det vitt?
Ett seriöst grävföretag gör ju arbeten i närheten av förmodade ledningar hela tiden och har sannolikt goda rutiner för att förhindra kabelbrott.....

Och att köra åt grannen som behöver det är nog att anse som svartjobb. För jag antar at det inte sker som välgörenhet? Ni tar en liten slant för transporten.

Definitionsmässigt är det svart när jag och grannen byter tjänster med varann. Eller när farbror Gunnar hjälper mig med rörjobb och får en whisky för besväret.

Mitt antagande att en grävare som lägger kabelansvaret på markägaren istället på sitt eget "företag" antagligen inte gör det vitt?
Ett seriöst grävföretag gör ju arbeten i närheten av förmodade ledningar hela tiden och har sannolikt goda rutiner för att förhindra kabelbrott.....

Och att köra åt grannen som behöver det är nog att anse som svartjobb. För jag antar at det inte sker som välgörenhet? Ni tar en liten slant för transporten.

Definitionsmässigt är det svart när jag och grannen byter tjänster med varann. Eller när farbror Gunnar hjälper mig med rörjobb och får en whisky för besväret.

ehm den grannen bor typ 10 meter bort så nej ;) så vitt jag vet hade inte han bett om tjänsten, så nej inte precis byte av tjänster (farsan brukar bli lite överglad i grävaren ibland, en gång kom jag hem och det var stora hål över hela hans äng till ingen nytta. Bara för att prova lite liksom :D. Han var väldigt stolt över hålen också). Det är inte alla grävmaskinister som har saker för att kolla efter elkablar nej, de kan fortfarande bli inhyrda (det har liksom hyrts in grävare med förare förut till gårdarna i släkten när det är större eller speciella grävjobb på gång och de har hyrts in vitt och jag tvivlar starkt på att de personerna har grejer för att kolla efter kablar). Skulle farsan vilja ta betalt så hyr han väl ut sig i sin firma (och ja det får han göra om han vill) han har definitivt inte saker för att mäta kablar i marken, möjligt att han kan få tag på om det behövs.

Farsan gräver åt sig själv för det mesta, är det också svartjobb? Behöver vi grävning så gräver han åt oss, utan någon tanke på att det ska betalas tillbaka med någon tjänst (eller, det inte ens säkert att det är han som gräver för att vara ärlig. Det kan lika gärna vara maken). Nej, vi har inte grävt något på gården än så länge så det har inte utförts några sk svartjobb på våran gård (inte ens i dina ögon). Vi bygger det mesta själv, är det också svartjobb? Våran granne har fått för sig att klippa våran äng med sin åkgräsklippare, det har pågått i två år, är det också svartjobb? Vi har inte bett om tjänsten och i alla ärlighet så nej, de får inga tjänster tillbaka av oss. Om inte att jag pratar med frun hans nästan varje dag när jag väl är hemma räknas som tjänst? Jag är aldrig hemma och maken är förbannat lat så det finns ingen chans att de får någon hjälp tillbaka, jag antar att de tycker att det ser snyggare ut.

Jag kan också garantera att avlopp, vattenrör och el i vårt hus är fullt lagligt utförda förresten. Innan du börjar gasta om att det är olagligt. Vad förra ägaren hållit på med lämnar jag osagt.

Tagga ner lite.
TS frågar om nedgrävning av en nätverkskabel - vilket jag tolkade som att det nog är grävning som sker i flera hushåll i hennes byar.
När TS frågar om nedgrävning så antog jag att det är något en firma gör. Kedjegrävare är en speciell grävmaskin som man inte råkar ha för att leka lite. Det är en investering någon gjort för att göra jobb.

Normalfallet för grävning är att en grävfirma får ett uppdrag. Maskinisten kollar av om det finns ledningar nedgrävda där hen ska gräva.
Jag har inte varit med om att en firma ber kunden ha ansvaret för ledningarna.
Därav min slutsats.

Jag har inte varit med om att en firma ber kunden ha ansvaret för ledningarna.

För oss i vår by ska det funka så, vi har fått info att fibergrävarna vill att vi märkt ut var ledningar finns nedgrävda på våra egna tomter innan de kommer ut för att planera grävningen.

OK. Se där.
Hur löser ni det? Har ni gått ihop, och vem kontaktar ni?

Jag har inte tagit tag i det, jag litar inte på att de kommer att dyka upp över huvud taget (vi har haft flera års elände med att bli blåsta av fibergrävare, så även om det här är ett väldigt seriöst bolag så hoppas jag inte på för mycket förrän jag faktiskt ser maskiner på plats) men i infon är jag rätt säker på att det stod att man skulle ringa ut ledningskollen - vilket här i tråden verkar som att det inte går ens, så det låter ju knepigt. :crazy:

Jag har inte tagit tag i det, jag litar inte på att de kommer att dyka upp över huvud taget (vi har haft flera års elände med att bli blåsta av fibergrävare, så även om det här är ett väldigt seriöst bolag så hoppas jag inte på för mycket förrän jag faktiskt ser maskiner på plats) men i infon är jag rätt säker på att det stod att man skulle ringa ut ledningskollen - vilket här i tråden verkar som att det inte går ens, så det låter ju knepigt. :crazy:
Ja visst låter det knaepigt. Jag googlar och hittar ungefär samma info på många sidor. som denna hos Staffanstorp energi:
”Jag ska gräva på tomten, är det något jag behöver tänka på?
Ja, absolut. När du ska gräva på din tomt eller utföra markarbete av något slag måste du först ta reda på om det finns ledningar eller kablar i marken. Detta görs på på www.ledningskollen.se det tar max 5 arbetsdagar innan ärendet har behandlats. Fördelen för dig är att din anmälan även går till andra ledningsdragande företag som kan ha ledningar i marken där du ska gräva. Sker anmälan senare än fem dagar innan arbetet ska börja behöver vi debitera timpris, minst 1 timme.

Vi har alltid ringt ut nätägarbolaget när vi ska gräva. De kommer ut och ritar ut var ledningarna ligger. Det är en tjänst de har som inte kostar något. Iallafall inte här.
Nätägarbolaget (Vattenfall ) ritar bara ut fram till elskåpet, inte det vi dragit på den egna tomten....

Så himla dumt :( Konstigt att det är så olika! Vi har grävt flera gånger av olika anledningar och det har aldrig varit något problem oavsett var det har varit någonstans.
Inte så att eran el går in en bit på tomten då? Här sitter huvudskåpet på en stolpe precis vid tomtgräns, därifrån är det draget till våra byggnader.
Knepigt dock om det skiljer sig så, dock verkar sonen ha klurat ut firmor man ska kunna använda sig av;)

Inte så att eran el går in en bit på tomten då? Här sitter huvudskåpet på en stolpe precis vid tomtgräns, därifrån är det draget till våra byggnader.
Knepigt dock om det skiljer sig så, dock verkar sonen ha klurat ut firmor man ska kunna använda sig av;)

Vi har elskåpet på baksidan av huset. På själva brädfodringen alltså. När vi skulle gräva ny el till stallet kom de ut och ritade, alltså mellan huset och stallet. Likaså när vi skulle gräva för bergvärme, det var på framsidan av huset och då kom de också ut och ritade ut var ledningarna till våra lampor som sitter vid utfarten fanns.

Tänkte ta och uppdatera hur det gick för mig i alla fall, ifall någon annan letar efter sådan här info. Jag har beställt ledningskoll på min tomt nu, det har inte kommit svar från alla än och jag vet inte om det kommer att komma ut någon för att fysiskt markera ledningar (ska inte gräva så djupt så det behövs eventuellt inte), men att öppna ett ärende inne på min tomt var i alla fall inga som helst problem! Tror det var ungefär ett dussin olika ledningsägare som identifierades som relevanta att fråga (automatiskt) efter jag ritat in på kartan var det ska grävas, el, vatten, allt möjligt. :up:

Vet inte varför det inte funkade för TS, men för mig var det i alla fall inga problem (hittills). :)

Liknande trådar

Hemmet Nu ska det grävas för fiber fram till huset och då måste de passera en intern nedgrävd ledning som förser stallet med ström. Någon som...
2
Svar
30
· Visningar
2 009
Senast: anna_panna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 461
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar