Hitta nedgrävda elledningar?

Tänkte ta och uppdatera hur det gick för mig i alla fall, ifall någon annan letar efter sådan här info. Jag har beställt ledningskoll på min tomt nu, det har inte kommit svar från alla än och jag vet inte om det kommer att komma ut någon för att fysiskt markera ledningar (ska inte gräva så djupt så det behövs eventuellt inte), men att öppna ett ärende inne på min tomt var i alla fall inga som helst problem! Tror det var ungefär ett dussin olika ledningsägare som identifierades som relevanta att fråga (automatiskt) efter jag ritat in på kartan var det ska grävas, el, vatten, allt möjligt. :up:

Vet inte varför det inte funkade för TS, men för mig var det i alla fall inga problem (hittills). :)
Jag fick en väldigt detaljerad guiding av min far vad som görs osv, och ja han sa att man ska göra som du gjort. Och sen lade han till massor av detaljer och step by step (vad de gör, vad man kan göra om första person inte vet vad som krävs, hur man håller koll på vad som är vad osv). Fast jag glömde tråden och har tappat bort anteckningarna...

Mitt antagande att en grävare som lägger kabelansvaret på markägaren istället på sitt eget "företag" antagligen inte gör det vitt?
Ett seriöst grävföretag gör ju arbeten i närheten av förmodade ledningar hela tiden och har sannolikt goda rutiner för att förhindra kabelbrott.....

Och att köra åt grannen som behöver det är nog att anse som svartjobb. För jag antar at det inte sker som välgörenhet? Ni tar en liten slant för transporten.

Definitionsmässigt är det svart när jag och grannen byter tjänster med varann. Eller när farbror Gunnar hjälper mig med rörjobb och får en whisky för besväret.

Men alltså va? Företaget kontaktar såklart ägarna av eventuella ledningarna för att få anvisning. En elledning mellan t ex bostadshus och garage som fastighetsägaren har dragit måste fastighetsägaren visa. Hur ska ett grävföretag veta vart eventuellt enskilda avloppsrör, elkabel till utebelysningen osv går om inte ägaren själv vet det?!

Och varför skulle det vara svart bara för att grävföretaget inte genomför egen anvisning? Jag skulle ALDRIG ta risken att utföra anvisningar själv! Det kan kosta multum att gräva av t ex en fiberkabel, därför får ägaren själv visa vart sakerna och om anvisningen blev fel får ledningsägaren stå för kalaset själv.

Jag fick en väldigt detaljerad guiding av min far vad som görs osv, och ja han sa att man ska göra som du gjort. Och sen lade han till massor av detaljer och step by step (vad de gör, vad man kan göra om första person inte vet vad som krävs, hur man håller koll på vad som är vad osv). Fast jag glömde tråden och har tappat bort anteckningarna...

Det är väl tanken som räknas? :D

Liknande trådar

Hemmet Nu ska det grävas för fiber fram till huset och då måste de passera en intern nedgrävd ledning som förser stallet med ström. Någon som...
2
Svar
30
· Visningar
2 009
Senast: anna_panna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 461
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar