Hitta nedgrävda elledningar?

Texaz

Trådstartare
Ska gräva ner nätverkskabel mellan husen på gården, och kommer att ta hjälp av en sk kedjegrävare. Vore ju dock olyckligt om de skulle råka gräva av befintliga ledningar mellan husen:crazy:

Hur gör man för att få fram var de går?

Har kollat på Vattenfalls sida, och sökt via ledningskollen, men där får man ju enbart fram ledningar fram till fastigheten:confused:

Antar att man kan mäta det på något vis, men vart vänder man sig???

Ska gräva ner nätverkskabel mellan husen på gården, och kommer att ta hjälp av en sk kedjegrävare. Vore ju dock olyckligt om de skulle råka gräva av befintliga ledningar mellan husen:crazy:

Hur gör man för att få fram var de går?

Har kollat på Vattenfalls sida, och sökt via ledningskollen, men där får man ju enbart fram ledningar fram till fastigheten:confused:

Antar att man kan mäta det på något vis, men vart vänder man sig???
Ring nätägaren och be dem komma ut och märka ut ledningen. Det har i alla fall funkat vid täckdikning där jag varit med.

Fast om det är på TS egen fastighet är det väl TS som är nätägaren? Dvs det finns ju chans att någon som ägde fastigheten tidigare la ner dem men inte gjorde en karta till efterföljande ägare.

Fast om det är på TS egen fastighet är det väl TS som är nätägaren? Dvs det finns ju chans att någon som ägde fastigheten tidigare la ner dem men inte gjorde en karta till efterföljande ägare.
Hm, tyvärr är de nedgrävda när vi byggde, men varken fd maken eller jag är 100% säkra på var, eller på vilket djup:o

Hjälp behövs alltså för att mäta ut var de går, för att slippa förstöra dem.:up:

Ja precis. Jag vet inte hur man gör det (så när du får reda på hur kanske jag borde notera det till när vi ska flytta kablar mellan uthusen :o). Inne i huset finns det ju en grej man kan köpa som kan läsa av vart kablarna går, det kanske finns en bättre version som klarar av det utomhus?

Det ska ju ligga sån där gul tejp ovanpå så att man förhoppningsvis ser den innan man gräver av kablar, men det beror ju på hur allvarlig tidigare personer var när de grävde ner.

Det gjordes nog enligt konstens alla regler, frågan är vilka regler som gällde på den tiden...

Nätägare är den som äger elledningarna. Du kan aldrig vara nätägare.

Du kontaktar Vattenfall eller motsvarande och ber om kabelutvisning. De kommer hem, läser av och sprejar på marken var ledningarna går.

Plättlätt.
Aha!!! Då ska jag ringa dem :up:

Vi ringde ut en person som satte upp markeringar och sprayade ut med färg vart alla nedgrävda kablar gick innan vi skulle gräva. Tror det var via Vattenfall :)

Vi har i alla fall fått "order" att släpa ut ledningskollen.se som @lady_vip redan tipsat om, inför fibergrävandet. Jag har inte brytt mig om att ta reda på när-var-hur än (eftersom förra fibergrävarna meddelade att de sket i oss, två år försenade, så jag är lite skeptisk fortfarande till det nya gänget... :cautious:), men jag antar att det i alla fall stämmer att det är dit man ska vända sig.

Alltså rent spontant känner jag att vilken telegubbe som helst borde ha koll på det där? Eller i alla fall de som gräver fiber?

Min pappa är kabelgubbe (jobbat i över 30år, för relacom och eltel b.la) och han har stenkoll på vilka kablar som går vart och säger att de som gräver fibern (eller nätvärkskabeln?) borde ha koll på andra kablar också. Dock finns det läskigt många som gräver som har noll koll, vilket lämnar mer jobb till honom. :angel:

Alltså rent spontant känner jag att vilken telegubbe som helst borde ha koll på det där? Eller i alla fall de som gräver fiber?

Min pappa är kabelgubbe (jobbat i över 30år, för relacom och eltel b.la) och han har stenkoll på vilka kablar som går vart och säger att de som gräver fibern (eller nätvärkskabeln?) borde ha koll på andra kablar också. Dock finns det läskigt många som gräver som har noll koll, vilket lämnar mer jobb till honom. :angel:

Jag tror det handlar mest om att hitta någon som vill ta ansvar? Den som kommer ut och märker var saker går tar ju på sig att det är där det går ledningar, grävs så något av där inget skulle finnas så blir det på dens ansvar.

Jag tror det handlar mest om att hitta någon som vill ta ansvar? Den som kommer ut och märker var saker går tar ju på sig att det är där det går ledningar, grävs så något av där inget skulle finnas så blir det på dens ansvar.
Ligger säkert något i det där, inte direkt ett billigt misstag om något grävs av heller. :p

Liknande trådar

Hemmet Nu ska det grävas för fiber fram till huset och då måste de passera en intern nedgrävd ledning som förser stallet med ström. Någon som...
2
Svar
30
· Visningar
2 009
Senast: anna_panna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 461
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar