Hitta medryttare

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

ImFabulous

Hur mycket kan man egentligen kräva att en medryttare kan ?

Var en tjej ute i måndags som provred min fd. travare och det gick verkligen katastrofalt dåligt.
Hon höll honom stenhårt och hade all balans i handen, samtidigt som hon krävde in hälarna i sidorna på honom.
Det resulterade i att min extremt känsliga häst blev totalförvirrad, genomsvettig och taktade sig igenom hela ridpasset.
Inte nog med det försökte hon såga ner huvudet på honom.

Men jag vet att min extremt känsliga häst är svår, men frågan är om jag verkligen kan hitta någon som klarar av honom?

Var även en annan tjej som hörde av sig men som enbart var intresserad av att låna min häst en vecka i sommar på ett träningsläger. Så Fräckt! Precis som att jag skulle lämna bort min häst en vecka till en okänd främling. Folk är verkligen knepiga. Speciellt med tanke på att min annons endast påvisar att jag söker någon som kan rida min häst ett par dagar i veckan...

Hur hade ni gjort, som har en väldigt svår häst? Behöver verkligen få avlastning, tiden räcker inte till. Jag ska dessutom ha barn i höst/vinter och måste hinna hitta någon pålitlig stjärna tills dess....

Sv: Hitta medryttare

Jag hade fortsatt leta.. finns säkert nån som kan rida din känsliga häst ska du se..

Förstår hur du känner!
Har också haft ett rötägg till medryttare som rent ut sagt red/behandla min känsliga häst vidrigt :mad: Olyckligtvis fick jag inget veta förrän efter ca ½ år av en ren slump.

Då åkte hon ut illa kvickt!
Som "hämnd" åkte hon ut till stallet när det var folktomt och klippte av hästens svans vid hasarna :mad:

Om du undervisar den som provrider och förklarar HUR just din häst ska ridas, skulle det fungera? Sedan kanske det tar en tid innan medryttaren vet vilka "knappar" hon/han ska trycka på.

Lycka till! Mvh Linda

Hej där!

Ja detta med medryttare är spännande, speciellt när man vill så väl för sin ögonsten. Jag har haft tre medryttare (en fd klasskompis, en fd ridelev och nu har jag en via annons)

Jag har en lite speciell häst men som ahr blivit bättre och bättre, när jag köpte henne var hon överkänslig mot allt.. stegrade och bockade så fort något inte "stämde".

Så jag förstår din oro!
Tips om du söker någon är:
- Lägg ut en annons där du tydlig anger ålder (lätt att "Nina 13" annars hör av sig..)
- Söker du någon seriösare är en lägre summa pengar per månad bra, det sållar bort de oseriösa.
- Prata i telefon efter mail kontakt, fråga vad denne vill med ridningen, referenser, hur den jobbar, bil, nogrann, etc
- Ta med den ev medryttaren till stallet och ha en lättare lektion för h*n
- kändes det okej? en lektion till med en uteritt som uppvärmning, kanske du kan låna en häst och följa med.
- Tala om tydligt hur du brukar jobba med din häst, hästens svagheter, vad som ska göras när h*n har hästen etc

Lycka till

ps.
Håller med ang vissa är verkligen lite knepiga, hade en kvinna i 30års åldern som varit utomlands och jobbat med hästar på hög nivå som skulle komma. Hon ringde samma morgon som vi skulle ses i stallet och sa att hon hade träningsvärk sedan ett gym-pass dagen innan.... 30år och kan inte planera in bättre, jag sa då nej tack till hela hon.

hej!

Jag förstår hur du känner dig. Ovannämna tips är kanonbra, följ dom!
Är jättesvårt att hitta medryttare per annons men tro mig att hitta en man känner/genom kontakter som sägs vara bra på o rida kan vara precis samma katastrof!

Min förra medryttare till min förra häst fick jag på annons. Hon har var himmelsk!! Men innan henne fick jag dit tre rötägg, som lät bra men visade sig vara värdelösa. Eller nu kanske jag är elak.. de gick iaf inte ihop med min häst för fem öre.

Nu har jag dock ingen medryttare längre eftersom jag tar hästen och sticker iväg 25 mil på praktik i 7 veckor. Och så ska jag få ny pålle också och där kan jag lova att det inte blir någon medryttare! Det blir snälla vänner som ställer upp den där dagen då man är alltför djupt nere i skorna för att orka med allt.

Men hoppas du hittar någon som passar dina och hästens behov coh som du kan lite på och ha kul ihop med!!!! :)

Som någon sa, så skulle jag råda dig att skriva tydligt i annonsen var du har för krav, och hur din häst faktiskt är (vet ej om du gjort det tidigare). Jag letar medryttarhäst, och när jag ser annonser med kort information där varken häst eller pris är särskillt tydligt nämnt bryr jag mig inte ens om att svara.
Vet ju som sagt inte hur din annons såg ut, men destu tydligare krav och beskrivning, destu mer seriösa svar tror jag att du får.
Behöver du inte ta betalt, gör inte det, men ange tydligt vad du ställer för krav på ryttaren. Jag är en av dom som inte har råd att betala, men gärna vill hjälpa till och vet att jag kan, dock får jag aldrig visa vad jag kan eftersom att alla vill ha betalt. Så det är också ett yttligare tips.
Hoppas du hittar någon bra!

Jag tycker du borde fortsätta leta, det är ju inte rätt mot hästen om den känner obehag när den ska ridas. Du hittar nog någon som passar om du bara har tålamod ska du se :)

Lycka till! ;)

Vad tråkigt :(
Hade gärna haft medryttarhäst :) Men jobbar mkt i veckorna, man vill ju ha ordentligt med tid för pålle, speciellt om det är någon annans. Sparka i sidorna och dra i munnen Blääääää

Se till att prata mycket innan och iakta hur personen beter sig när h*n gör iordning hästen. Rör hon sig lungt? hur reagerar hon ifall hästen ex hytter med benet? Fråga hur gör du i den och den situationen?

Lycka till!!

Att medryttaren ska rida perfekt kan man inte vänta sig, men att dra den i munnen och sparka hårt då handlar det inte lika mycket om ridningen utan om den människans syn på hästen i övrigt. Ett enkelt arbetsredskap. :crazy:

Usch, det är verkligen jobbigt.
Jag kommer inte ta något betalt av den som ska rida honom, eftersom att jag vill vara den som bestämmer till 100%
Dessutom skrittas han mest nu (vill att skritten ska fungera fläckfritt innan vi sätter igång med trav, osv) Och man kan knappast ta flera hundra i betalt för att någon ska skritta ut på min gamla travare..

Skulle kommit entjej igår och provridit. Vederbörande dök inte upp. Har inte hört ett ljud ifrån henne, inte ens ett ynka mail.
Väldigt oseriöst.

Surt..

Hej där!

Ja detta med medryttare är spännande, speciellt när man vill så väl för sin ögonsten. Jag har haft tre medryttare (en fd klasskompis, en fd ridelev och nu har jag en via annons)

Jag har en lite speciell häst men som ahr blivit bättre och bättre, när jag köpte henne var hon överkänslig mot allt.. stegrade och bockade så fort något inte "stämde".

Så jag förstår din oro!
Tips om du söker någon är:
- Lägg ut en annons där du tydlig anger ålder (lätt att "Nina 13" annars hör av sig..)
- Söker du någon seriösare är en lägre summa pengar per månad bra, det sållar bort de oseriösa.
- Prata i telefon efter mail kontakt, fråga vad denne vill med ridningen, referenser, hur den jobbar, bil, nogrann, etc
- Ta med den ev medryttaren till stallet och ha en lättare lektion för h*n
- kändes det okej? en lektion till med en uteritt som uppvärmning, kanske du kan låna en häst och följa med.
- Tala om tydligt hur du brukar jobba med din häst, hästens svagheter, vad som ska göras när h*n har hästen etc

Lycka till

ps.
Håller med ang vissa är verkligen lite knepiga, hade en kvinna i 30års åldern som varit utomlands och jobbat med hästar på hög nivå som skulle komma. Hon ringde samma morgon som vi skulle ses i stallet och sa att hon hade träningsvärk sedan ett gym-pass dagen innan.... 30år och kan inte planera in bättre, jag sa då nej tack till hela hon.

Saken är den att dom flesta som hör av sig (eller nej, alla som hört av sig hitills) är totalt okunniga. Dom förstår inte alls varför min häst inte orkar gå i form och blir jätteförvånade när han börjar takta i samband med att dom försöker såga ned hans huvud (Min häst har alltså stått i över ett år och bara ridits lite grann i skogen då och då.)

Dom verkar egentligen inte förstå det grundläggande; Att man värmer upp en häst ordentligt innan träning, att en häst presterar efter förmåga. Dom tänker inte i termer som "hästen är omusklad eller musklad" utan istället "Hästen är dålig, hästen är bra"..

Vart är alla riktigt duktiga, hästlösa människor som vill hjälpa mig att stegvis trappa upp min hästs träning och kondition ??

Jag skulle höra med ngn i stallet om vi kunde byta stallgöra med varandra så att jag fick 2 hästfria dagar och då skulle hästen få vila de dagarna.

Nej då min häst är jättelätt att få medryttare till :angel: - not

Då kan du innan de rider poängtera att du ser uppvärmningen som en viktig del och ange X antal min din häst behöver skrittas på lång tygel och om du brukar ha ngr andra uppmjukande övningar för dig (jogga fram, lång o låg, serpentiner, galopperar direkt efter skritten etc... vad det nu som fungerar för er)

Förklara även hans konditionsläge.

Visst det finns nog de som är orutinerade eller ser uppvärmningen som något onödigt men det är din häst. Ska de rida oavsett när och hur ska det ske på dina villkor.

Försök hitta någon som har fått "jobba sig upp". någon som alltid haft sköthäst, började med att mocka 59boxar osv. De brukar vara guld värd. De som också ska nämnas är de som ägt en egen häst som gärna kan få ha varit lite bråkig, de är också bra! :D

annars får du söka medryttare som enbart ska skritta lång tygel ;)

Du kan ta betalt och samtidigt ha 100% kontroll, gör upp schema på vad som ska göras vilken dag etc. Skriv eller ring till medryttaren och be h*n göra det du vill, blir det problem.. dags att söka ny.. Pengarna är bara en summa som sållar sådan oseriösa, du behöver inte ta mkt 100kr/mån räcker för att skrämma bort de värsta.

Jag har en svår häst, efter lite sökande m annonser så skrev jag till slut en väldigt utförlig annons om honom. Det resulterade i att jag bara fick ett svar av en människa som passade mig o hästen. Det har varit jättekul att se dem ihop och jag känner att jag inte behöver vara med o utbilda henne, då blir det ju heller ingen avlastning.

Innan försökte jagutbilda folk, lade ner massor av tid och sen hoppade de ändå av, så mitt tips är att noga kontrollera deras kunskapsnivå innan provridning. I längden spar du tid på det även om du inte hittar rätt person direkt.

kan hålla med om att det är oerhört svårt att hitta bra medryttare, speciellt om man har en travare.
verkar som att folk tror att en travare är lätt att rida, så att de som inte kan/förstår hör av sig. alternativt att man tror att man inte kan tävla/träna på dom så att inga duktiga och ambitiösa hör av sig.

hörde av en kompis som letar medryttare till sina halvblod att ungdomarna idag tror att dom ska få BETALT för att rida... 14 - 15 åriga tjejer som ridit 6 år på ridskola och tänker sig en medryttarhäst att RIDA TILL och som tack för hjälpen få betalt, träna och tävla på hästen...

när jag var yngre så fick man jobba hårt för att få rida, vi var många som slogs om dom bra hästarna och vi var GLADA för att ha möjlighet att rida dom, träningar eller inte. jag har haft tur och bara några gånger fått betala för att rida, men så vet jag att jag hade gott rykte bland hästägarna... :)

oh! vilken tur du hade! jag har provat den taktiken men fick 0 svar... skriver jag lite mindre utförligt så får jag svar från 12 åringar som säger att som har egna borstar... suck...
det är inte lätt med svåra hästar, och nu vet jag inte om min medryttare som det funkar bra med ska fortsätta efter sommaren...

Jag skulle höra med ngn i stallet om vi kunde byta stallgöra med varandra så att jag fick 2 hästfria dagar och då skulle hästen få vila de dagarna.

Nej då min häst är jättelätt att få medryttare till :angel: - not

Denna deal har jag redan med en tjej i stallet, dock bara en dag. Och jag vill inte gärna att han ska stå mer än en dag i veckan.

Då kan du innan de rider poängtera att du ser uppvärmningen som en viktig del och ange X antal min din häst behöver skrittas på lång tygel och om du brukar ha ngr andra uppmjukande övningar för dig (jogga fram, lång o låg, serpentiner, galopperar direkt efter skritten etc... vad det nu som fungerar för er)

Förklara även hans konditionsläge.

Visst det finns nog de som är orutinerade eller ser uppvärmningen som något onödigt men det är din häst. Ska de rida oavsett när och hur ska det ske på dina villkor.

Försök hitta någon som har fått "jobba sig upp". någon som alltid haft sköthäst, började med att mocka 59boxar osv. De brukar vara guld värd. De som också ska nämnas är de som ägt en egen häst som gärna kan få ha varit lite bråkig, de är också bra! :D

annars får du söka medryttare som enbart ska skritta lång tygel ;)

Du kan ta betalt och samtidigt ha 100% kontroll, gör upp schema på vad som ska göras vilken dag etc. Skriv eller ring till medryttaren och be h*n göra det du vill, blir det problem.. dags att söka ny.. Pengarna är bara en summa som sållar sådan oseriösa, du behöver inte ta mkt 100kr/mån räcker för att skrämma bort de värsta.

Jag gillar inte alls det argumentet att pengar sållar bort de oseriösa. Du säger i annan mening att har man inga pengar, är man oseriös. Det stämmer inte. Eftersom att det finns duktiga, men ekonomiskt begränsade personer, tänker jag inte sålla bort en stor del potentiella medryttare genom att ta betalt.

Som en repilk från "andra sidan" är det jättesvårt att hitta en bra medryttarhästägare ibland oxå...

Vi vettiga, kunniga medryttare som kanske inte har råd eller tid att ha en egen häst finns där ute...efter mina senaste misslyckanden funderar jag allvarligt på att lägga allt på hyllan...men det är en annan historia

Gör ett formulär som personen som hör av sig får fylla i, då kan du jämföra med andra...
Ge dem ett hypotetiskt exempel på en häst och så får de beskriva hur de tänker göra t.ex. rida igång en häst som stått mkt

Kontakter är jättesvårt om man är helt ny och inte känner en kotte...

Jag säger inte att är man duktig på rida har man pengar men det är min erfarenhet efter jag annonserat, det finns dem som hört av sig och sagt att de inte har möjlighet att betala etc men då är de mer erfarna och duktiga dvs precis de jag söker efter för min häst kräver det...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 223
Senast: Emtherlia
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka