Hitta körhäst?

C

cafu

Har letat och letat utan att finna det jag söker.

Letar efter en nsv brukshäst för all sorts körning, men det verkar inte finnas så många.

Tips på var man kan leta?

Kollar nu equippa, blocket, hastnet, atl, hastannonser...

Sv: Hitta körhäst?

Har du testat att prata med lite uppfödare? :idea:
Dessa kanske om inte har hästar att sälja själv, så har dom väl ofta mycket kontakter inom rasen och borde förhoppningsvis veta vart det kan finnas bra hästar till salu. :)

Hoppas du hittar en trevlig häst till slut.

Tålamod o åter tålamod...:crazy: kolla annonser dagligen o var snabb när du väl hittar nåt... NSV är heta på marknaden nu o hästarna har många gånger varit sålda dan efter annonsen kommit ut... jag kikade varje dag tills jag hittade mina tre o då som sagt var det att va snabb o säker på sin sak för köparna står i kö...

Jo, det är nog så. Men när det inte ens finns några är det inte lätt heller! Kollar varje dag, flera ggr om dagen...sedan vill man ju inte panikköpa heller utan att vara säker på att det är rätt häst :crazy:

Tålamod o åter tålamod...:crazy: kolla annonser dagligen o var snabb när du väl hittar nåt... NSV är heta på marknaden nu o hästarna har många gånger varit sålda dan efter annonsen kommit ut... jag kikade varje dag tills jag hittade mina tre o då som sagt var det att va snabb o säker på sin sak för köparna står i kö...

på skogshästen borde egentligen de bra hästarna säljas, och via kontakter. På blocket och övrigt internet kanske inte de gamla gubbarna håller till ..(fördomar om nordsvenska uppfödare :)

Jag skulle vilja vara med på ett hörn i frågan men på motsatt sida, vart sjuttsingen sätter man in en annons om att man har en körhäst till salu??????
O nej jag har inte en nordsvensk så det här är ingen annons:D

Beror kanske på om det är en häst för tävling eller hobby?

www.hastnet.se, under "Körning"?

www.skogshasten.com?

Eller de gamla vanliga som annonsdirekt, blocket etc?

Jag skulle vilja vara med på ett hörn i frågan men på motsatt sida, vart sjuttsingen sätter man in en annons om att man har en körhäst till salu??????

Prova på Kuskringens hemsida kanske? http://www.kuskringen.nu/
Kostar pengar iofs men borde ju vara rätt målgrupp.

Kontakt med uppfödare och rasföreninger brukar vara den bästa chansen att hitta en välkörd häst.

Jag pmar namnet på en duktig hästkarl häromkring som har mycket kontakter inom nordsvenak rasen. Förhoppningsvis kan han hjälpa dig.

Häls Embla

Hör med Lars-Åke Johansson. Han är körinstruktör på Svenljunga Naturbruksgymnasium och har jätte fina och välkörda NSV, om inte han har någon till salu kan han säkert hjälpa dig hitta en :)

hej annars kan man bli fodervärd på nordsvensk genom ackordstiftelsen och då betlar man 1400 er år. och kan när som helst lämna tillbaka den, eller byta. här e hästarna oftast körda och ridna, vi har en häst därifrån som e tävlad i parsm i plog... funkar skitbra och trevlig häst ^^

Nja, vad man betalar beror väl på vad hästen kostat i inköp?

Dessutom har de väldigt ont om just nordsvenskar....

Sedan tror jag inte man kan lämna tillbaka den när som helst, måste säga upp innan ett nytt år är det väl.

Skulle gärna ha en ackordshäst!

hej annars kan man bli fodervärd på nordsvensk genom ackordstiftelsen och då betlar man 1400 er år. och kan när som helst lämna tillbaka den, eller byta. här e hästarna oftast körda och ridna, vi har en häst därifrån som e tävlad i parsm i plog... funkar skitbra och trevlig häst ^^

mja, vi har alltid betalt 1400-1500 hundra både för adenner och nordsvensk, jo för tillfället har dom hästar som ska ut och vi ringe för en vecka sedan och hämtade en nordsvens...

mja om det inte funkar eller av eknomiska skäl för man lämna tillbaka den, annars måste man sj hitta en annan som tar över hästen

Jaså, det var konstigt att höra för jag var i kontakt med dem bara för några veckor sedan och då var det (liksom när jag hade kontakt med dem för något år sedan) 12,5% av inköpspriset som gällde samt att de bara hade en nsv som var väldigt lite körd....pm:ar dig!

mja, vi har alltid betalt 1400-1500 hundra både för adenner och nordsvensk, jo för tillfället har dom hästar som ska ut och vi ringe för en vecka sedan och hämtade en nordsvens...

mja om det inte funkar eller av eknomiska skäl för man lämna tillbaka den, annars måste man sj hitta en annan som tar över hästen

http://www.nordsvensken.org/
Där hittar du länkar till de olika distrikten inom FNH (Föreningen Nordsvenska Hästen) Alltid är det ju någon som har till försäljning eller så kan du ju få hjälp med att få kontakt med en uppfödare.
/M

Min häst nsv fast travstam hade jag ute på blocket, är inkörd och körd med vissa bruks redskap. Han älskar det :love:
Jag annonserade på blocket, 50% av de som svarade svarade för att han har väldigt speciell färg o drar blickarna till sig.
Vi beslöt oss för att inte sälja, vill ha honom hela livet:love: Men han låg på blocket 10 dagar :(

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
369
Hundavel & Ras Har alltid velat ha en blodhund till spår, sök och ev. bevakning, men är helt avskräckt pga hälsan och all extra hud…Letade runt lite på...
Svar
8
· Visningar
1 627
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Nordthor
·
Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 310
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025