Hitta fodervärd

I

ImFabulous

I Höst kommer jag få barn, och vet att min tid inte kommer räcka till åt hästen också. Så nu måste jag hitta en fodervärd till honom.
Han är en varblodsvalack, 17 år gammal. Väldigt speciell, men världens underbaraste person. Inga olater, men är svårriden och pigg. Förståss.

Det kommer ett par stycken som ska provrida. Men jag vet att min svåra häst gärna avskräcker de som rider honom eftersom att han testar något enormt. Han lugnar oftast inte ner sig fören han fått lära känna sin ryttare ordentligt, och det går ju inte på första provridningen.

Vad ahr ni för tips att komma med ? Många åker ju långt för att få titta och provrida.

Sv: Hitta fodervärd

I Höst kommer jag få barn, och vet att min tid inte kommer räcka till åt hästen också. Så nu måste jag hitta en fodervärd till honom.
Han är en varblodsvalack, 17 år gammal. Väldigt speciell, men världens underbaraste person. Inga olater, men är svårriden och pigg. Förståss.

Det kommer ett par stycken som ska provrida. Men jag vet att min svåra häst gärna avskräcker de som rider honom eftersom att han testar något enormt. Han lugnar oftast inte ner sig fören han fått lära känna sin ryttare ordentligt, och det går ju inte på första provridningen.

Vad ahr ni för tips att komma med ? Många åker ju långt för att få titta och provrida.

Det är alltid svårt att lämna ifrån sig en häst som inte är lätthanterlig. Speciellt då din häst är så gammal och är travare, som ju inte står så högt i kurs så kan du få problem. Din häst behöver en rutinerad ryttare och oftast så vill en ryttare som är rutinerad ha en häst som den kan rida både dressyr och hoppa på. Tar man en såpass gammal häst vill man gärna ha en läromästare, vilket din inte tycks vara.

Ett alternativ är att låna ut hästen till sällskap i första hand, för promenadridning och då låta fodervärden veta att det inte är säkert att de kommer att kunna rida på hästen då den är svårriden. En fodervärd som kommer för att titta på en sällskapshäst har helt andra krav än en som kommer för att titta på sin huvudsakliga ridhäst.

Det som du har tur med just nu är att utbudet av hästar till att ta på foder inte är så stort. Däremot till hösten kommer fler att behöva fodervärd till sina hästar, det brukar bli så vid uppstallning. Det bästa är nog att låna ut på foder nu, så att fodervärden har chans att njuta av sommaren och skriva i kontraktet att efter en månads prövotid så löper kontraktet på ett år. Då vet du ju med att allt fungerar när det är dags för dig att få barn och slipper akut hämta hem en häst hos fodervärd om det inte fungerar när du nyligen fått barn.

Lycka till och om du lånar ut till någon orutinerad som vill ha sin huvudsakliga ridhäst, se till att följa upp noggrant.

Sv: Hitta fodervärd

Tjejen som kom ut och provred idag visade sig passa perfekt med min svåra ridtravare! Mot alla odds, och jag är riktigt förvånad över att det gick så bra som det gjorde!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka