Hitta boende i Stockholm!

Aliide

Trådstartare
Man har hört om bostadskrisen i huvudstaden men inte förens nu har man väl förstått HUR illa den är ;)

Mitt andrahandskontrakt löper ut i juni och i stockholmsdagar räknat är det ungefär om 2 dagar...

Hur hittar man egentligen boende här? Måste man känna en fastighetsägare? Hyr man av vänners vänner? Kan man knö sig före i kön? Finns det ens några genvägar?

Personligen så hade jag hellre köpt, men att spara ihop 200 000:- till insats är i princip omöjligt när man betalar 7000-8000:- i hyra. Lite moment 22 över det hela!

Hade iallafall tänkt boka möte med bank och se över vad man egentligen kan göra med lite besparingar... Det verkar vara den bästa vägen att gå för att slippa bo i en trappuppgång!

Man har hört om bostadskrisen i huvudstaden men inte förens nu har man väl förstått HUR illa den är ;)

Mitt andrahandskontrakt löper ut i juni och i stockholmsdagar räknat är det ungefär om 2 dagar...

Hur hittar man egentligen boende här? Måste man känna en fastighetsägare? Hyr man av vänners vänner? Kan man knö sig före i kön? Finns det ens några genvägar?

Personligen så hade jag hellre köpt, men att spara ihop 200 000:- till insats är i princip omöjligt när man betalar 7000-8000:- i hyra. Lite moment 22 över det hela!

Hade iallafall tänkt boka möte med bank och se över vad man egentligen kan göra med lite besparingar... Det verkar vara den bästa vägen att gå för att slippa bo i en trappuppgång!
Hur centralt "måste" du bo? Letar du utanför stan finns en del att hyra privat. Annars finns det en del rum att hyra, men det kanske inte är attraktivt?

Hur centralt "måste" du bo? Letar du utanför stan finns en del att hyra privat. Annars finns det en del rum att hyra, men det kanske inte är attraktivt?

Jag vill absolut inte bo centralt. Och rum är inte aktuellt, blir trångt med två hundar dessutom har jag egna möbler som måste in någonstans ;)

Har under kvällen tittat på en pytteliten 1:a i Rotebro, 6500:- med allt inräknat. Men då får jag bara plats med en säng i princip. Däremot en otroligt trevlig hyresvärd, bra område och helt ny lägenhet.

Är det helt omöjligt att köpa om man inte har alla pengar till handpenning?

Förut har Stockholms bostadskö haft något som kallades "bostadssnabben" om jag inte minns fel. Då var det den som var snabbast att anmäla intresse som fick lägenheten, inte den med längst kötid. Vet inte om de har kvar det fortfarande. Har även hört att man kan låna till handpenningen vid lägenhetsköp, men det är i så fall inga "bra" lån, så det blir dyrt i längden. Kolla så långt ifrån stan som du kan tänka dig att bo, i tex Norrtäljetrakten är det löjligt billigt med bostäder jämfört med i närförorterna.

Finns flera hyresvärdar som inte har något kösystem. Eller där kön i ytterområden på nyproduktion är i princip obefintlig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka