Historien bakom namnet

Saybia

Trådstartare
Ja, varför heter er hund som den gör? :)

Man kan ju kanske förstå varför "Skogsstigens Klara Färdiga Gå" blev "Klara", men det hade varit intressant att höra hur "Skogsstigens Blond Och Smart" blev "Greta" tillexempel :D

Jag själv hade tänkt ut ett namn när jag for till uppfödaren, valpen skulle heta Joline, men väl där så kände jag att "nej, detta är ingen Joline" och när uppfödaren sen frågade vad hon skulle skriva för namn i pappret till jordbruksverket så poppade bara namnet Hilda upp i huvudet på mig. För hon var ju verkligen en Vilda-Hilda :idea: Så Hilda blev det och i början kändes det väl som att stå och ropa på en gammal tant när man var ute men man vande sig ganska snabbt och nu kan jag inte tänka mig nåt annat namn, hon är en Hilda rakt igenom....
(varken Joline eller Hilda är ens nära hennes stamtavlenamn)

Sv: Historien bakom namnet

Min första heter Garbo i stamtavlan och det blev Gabbi till vardgas av den anledningen att jag var lat:D
Kiera heter vad hon heter för att uppfödarna gav oss valpköpare en chans att döpa våra telingar själva:love:
Så jag har aldrig behövt ändra hennes namn!
Min kompis har dock en rottistik som heter "De Mi De shanelle" (Lr liknande) i stamtavlan:crazy:
Hon heter Tekla till vardags:D

Min första hund hette Eros Ramazotti i stamtavlan, blev - Remus.
Hund nr 2 hette Brings you small bills - Billie
Hund nr 3 heter Goldie Hawn - kallas Loka då hennes pappa kallas Loke.

Jag har bara döpt den första hunden som jag även ville ha lite tvillingtema på. De andra två fick sina tilltalsnamn av uppfödaren och det blev aldrig av att byta.

Min gammel heter Leia för at jag precis hade sett star wars filmerna och tyckte dom var superbra.
Det var tolv år sen före "alla" började döpa sina hundar efter star wars figurerna.

Ebba heter Emblem i stamtavlan, det var jobbigt att säja och Ebba är enkelt så så bev det. Funderade på Embla, men det är också lite jobbigt att ropa.

Hur Black Orfeus blev Bubblan vet jag inte för jag ville att han skulle heta typ Oliver eller något liknande :crazy: Men att Supernova blev en Nova är ju rätt enkelt att lista ut :smirk: Däremot kallas hos Snoris och det beror på hennes ständigt kalla och blöta nos :eek:

Min westie döptes till "Whitesox Adorable Alex" av uppfödaren..vi funderade först å Alex eller Alexander men ville ha ett tuffare namn till en tuff och kaxig ras och eftersom vår familj gillar teknik och framförallt allt med motorer fick han heta Harley.

Nästa hund blev en tax, vi tänkte att han skulle heta "Chopper"..men när vi fick hunden+ stamtavlan stod det "Ristomtas Douglas"...och han var helt enkelt en Douglas.
Då fick det bli så!

Kommande hund ska heta Olga..det är ett såntdär fult namn som jag gillar och det har lite attityd. Andra eventuella förslag är Frigga och Laugi..Frigga är fornnordiskt vilket jag gillar då det är ngt som intresserad mig..Laugi är isländska och betyder "svärd". Tycker det är ett passande namn på en tik som ska tränas och tävlas i skydd!:)

Solstrimmans Mandrake blev KIM! :D
vet inte hur dom hade tänkt ut det... han var en omplacering så det var inte vi som hittade på namnet..

nuvarande hunden har ingen stamtavla, men på valpbesiktningsintyget står det Bessie Hailee... hon kallas Hailee eller GUmmissss :D

Knapplån.

Min hane kallad för Benjamin här hemma, och han heter det även i stamtavlan, det stannade kvar liksom.

Tiken heter Freddie i stamtavlan, och kallas för Milda. Det är dock inte jag som döpt henne.

Nästa hund kommer att kallas för Astor här hemma, jag vet dock inte om han får det namnet i stamtavlan, för han är bara 2 veckor gammal än så länge :)

När vi skulle döpa våran lilla hund var det ett stort problem.. Vi var och tittade men uppfödaren hade inte riktigt bestämt stamtavlenamn ännu..
vi fick en del förslag.. inget tyckte jag passade riktigt bra att kalla henne..
Hon fick senare namnet "Taco Bell" ..
Det är ju inget man ropar efter en hund.. långt och besvärligt.. så vi började leta efter något som skulle passa med koppling till Tacos (maträtten)..
Maken hade förslag på "Vitlök" *s* men det är ju inte heller nått man vill ropa efter sin hund..
Till slut kom vi fram till Chilli..:love: Kunde som det känns idag inte valt ett bättre namn (även om de gamla ifamiljen ibland kallar henne Chilla eller bara Chili med ett L )

Beddarras Drizzt Do'Urden = Taivas
Han har finska uppfödare, Taivas på finska betyder himmel (Tror jag det var)
Jämtesjöns Bamse = Bamse, eller som sambon kallar honom, Svamp Bob:rofl:
Choujo (Kan inte hans fullständiga namn) = Chojje elelr Chujje.

Min hund "Knowing me Knowing you" (Abba-tema på kullen- say no more.....) hette redan Goliat till vardags när jag köpte honom. Anledningen var att han alltid har varit den största valpen i kullen, och vid leverans vägde han över ett kg mer än den näststörsta (!!).
Eftersom jag alltid har gillat Hajk och Goliat-programmet där så tyckte jag att namnet var fint och så behöll jag det.
Nu har han stannat i växten och dom andra har vuxit ikapp honom, så nu säger folk alltid "Det var ju ingen speciellt stor Goliat" när dom ser honom.

Uno heter egentligen Takidos Colorado, visste redan från början att jag ville ha en hund som hette Uno (min morfar hette det) om det var en hane och det passade han perfekt. Inte det minsta likt stamtavlenamnet dock.

Mina schäferkillar har fått namn efter hockeystjärnor:) Den första var ju min "number one", världsbäst helt enkelt, så det blev Gretzky. Schäferkille nr 2 blev en Tretjak! Fast det är ingen under 40 som vet vem det var...:D Han kan verkligen "hålla nollan" vid grinden!

Tik var värre med hockeystjärnor så där blev det Alfa rätt o slätt, hon är ju flockens nr 1 liksom - som alla rottisar väl:angel:

Reneé Chardier hade inget i namnet som jag verkligen gillade, men av någon konstig anledning blev det Niki i slutänden, bara för att det liksom passade henne...

Den egna uppfödningen heter Fior di latte i stamtavlan men Mika till vardags... Hur det blev så vet jag inte riktigt.

I båda fallen har det varit teman på kullarna (Bjön Afselius i första fallet och glassmaker i det andra).

I kullen jag tog själv fanns det möjlighet att använda en del av namnen, Bacio tex fungerade utmärk (om man vet hur det uttalas, vilket egentligen inte är svårt), Stracciatella kallade jag Telma medan Nocciola är något långt (men fick ett likalångt namn av sina nya ägare...). Zuppa Inglese tycker jag egentlingen inte om och är hopplöst att korta av/använda men passade familjen som köpte honom perfekt. Att sedan alla hundarna har andra vardagsnamn är en annan sak. Dessutom finns vissa uttalsproblem för en del (jag tycker det är superenkelt men ändå ...)

Viva Colour blev Vivan. Hon kallades det av uppfödaren.
Dionne Warwick blev Lova. Vi var inne på att kalla henne Vicki eller något liknande, men det blev som sagt Lova.
Angeleyes blev Agnes. De är ganska lika.
Hunky Dory blev Tia. Det måste ju matcha hennes framtida tävlingsresultat. :angel: (som i 10 poäng) Vi funderade även på Doris.

Jag har två Labradoodles en tik som heter Tindra, jag vet faktiskt inte varför hon heter så? Vi hittade bara på det. Så har jag en hane också som heter Louie eftersom han hette Lou Reed hos uppfödaren :)

Min första Wheaten döpte vi till Affe efter ett lurvigt ufo-varelse på tv.
Stamtavla Playboy.

Min andra döpte vi till Tova, eftersom om man inte kammar en Wheaten päls kan det bli tovor.
Stamtavla Indra.

Min tredje Wheaten döpte vi till Smilla, efter min kompis hund Smilla.
(Samma ras)
Stamtavla: Ariadne

Den Smilla avled bara 14 dagar efter att min Affe somnade in.
De var världens bästa kompisar.

Så för att hedra både matte och husse+barn, så ville vi att hon skulle heta samma. De blev otroligt glada.

Min heter Rose de Renaissance, alla valpar i kullen fick ett rosnamn. Mamman är döpt efter en blomma så därför blev det namn efter blommor.
Hon kallas Rozie eller Rosan.

Balder-Balder Gunhild Godmode.
Kullen fick sitt namn "Godmode" efter både Birkas (mamman) och Douglas (pappan) fina temperament och godmodiga natur.

Till vardags heter hon Mini, men det skulle jag inte döpt henne till, hon ser ut att ha stannat i växten :crazy: Fick det för att hon var minst i kullen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 026
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 972
Senast: Milosari
·
U
Övr. Hund Då jag för tolv år sedan skulle köpa münsterländer var det svårt att finna valpar som såldes till annat än jakt, men ändå har jag...
Svar
4
· Visningar
2 394
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka