Historian om min "elake" häst

C

Christine

Måste bara berätta om historian hur ja träffade min drömhäst. Ni får gärna tycka till.:bump:
Allt började i hagen när min häst var föl. Redan som liten fick ägarna ha med sig en träpåk ut i hagen för att kunna fylla på vatten. Sedan såldes han till en tjej som ganska snabbt trötnade på hans beteenden. Han lånades då ut, hans beteenden blev sämre och han började vandra runt. Han gick runt till ca 10 olika perssoner på tre år, vissa bra, vissa inte. Han blev allt sämre och gick till attack mot människor, hög i armar, hals m.m. Slutade med att ingen ville ha honom, så han fick ensam stå i en liten box utan skötsel. Han är ganska stor 170 cm mkh så han andvände sig av sin storlek för att skrämmas. gick inte att rida honom utan pesså.

Jag hade alltid varit intresserad av honom, och såg vilken trevlig häst han egentligen är. Så jag blev erbjuden att få honom eller så skulle han gå till slakt.
Arbetade honom någon gång i nh, och fick säga åt honom riktigt en gång bara, när han tänkte gå till attack. Tog honom till en hästmassör/kiropraktor.

Det visade sig att det låg fel i hela ryggen, nacken, höger bog. Han hadde konstant huvudvär pga spänningarna i nacken.
Idag är han världens goaste häst, får göra vad jag vill med honom och han gör allt jag ber honom om. Har aldrig ens surat mot mig efter den enda gången har tänkte gå till anfall. Rider honom idag i repgrimma:banana::banana:. Tilläggas bör är att alla ja kände varnade mig för hästen, och sa att det ALDRIG går att få honom snäll.

Önskar att alla hästar kunde få en andra chans. För ingen är elak innerst inne

Sv: Historian om min "elake" häst

Skönt att höra att hästen hamnat hos en vettig och snäll person, som kollade upp honom. Stackaren har ju haft ont, och borde ha kollats för länge länge sedan ju, och det enda hästen velat göra verkar det som, är att få uppmärksamhet, få hjälp. Ja jag tror hästar kan göra så, de gör saker för att få oss uppmärksamma, få oss att förstå. Jag har själv varit med om samma sak, och kollade genast upp hästen, då han kom i mina händer, och det visade sig att han hade ont i ryggen och höfterna, pga snedhet.

Lycka till med hästen, och hälsa hästen att han har en mkt fin matte, som har hjälpt honom bli av med smärtan,gett honom en chans, och ger honom kärlek, som han antagligen saknat hela livet.

Ja jag tror hästar kan göra så, de gör saker för att få oss uppmärksamma, få oss att förstå. Jag har själv varit med om samma sak, och kollade genast upp hästen, då han kom i mina händer, och det visade sig att han hade ont i ryggen och höfterna, pga snedhet.

Håller helt med dig.. Det finns alltid en orsak till vaför hästen beter sig som den gör, och jag annser att det är människans ansvar att ta reda på det. hästen försöker ju tala om vad det är för fel.:bow:
Det är så många som inte verkar förstå att det faktiskt kan ligga fel m.m, det finns en orsak.

vilka idioter som inte har kollat innan om hästen mår bra och inte har ont...Man ska ju alltid försöka utesluta smärta om så är fallet...inte så konstigt om han dessutom fick lära sig från tidig ålder att människor gör ont specciellt om dom har träpåk...det finns så sjuka människor...I såna fall tkr jag inte att man kan skylla på okunskap,Om man anar eller ser att något är fel så låter man väl undersöka kraken...BRA gjort av dig ..Ris till dom som haft hästen innan bara Ros till dig:)//sputnick:banana:

Iofs tycker jag också att det är väldigt korkat av dem att inte kolla upp hästen från början men jag kan egentligen förstå varför de inte kom på tanken: hästen började redan som föl och de trodde väl att den automatiskt var knäpp. Ibland är sådana saker som är fullkomligt självklara för oss helt osjälvklart för någon annan.

Iofs tycker jag också att det är väldigt korkat av dem att inte kolla upp hästen från början men jag kan egentligen förstå varför de inte kom på tanken: hästen började redan som föl och de trodde väl att den automatiskt var knäpp. Ibland är sådana saker som är fullkomligt självklara för oss helt osjälvklart för någon annan.

Förstår va du menar. Inte alltid så lätt att veta om och vad man skall kolla upp, om hästen beter sig konstigt.
Men i det här fallet så blev hästen mer och mer svårhanterlig, en stor annledning var att när han var 2,5 år så började man hoppa fullstora hinder. han fick då såklart problem, och man kollade upp tänder och tog dit veterinär för att se om han var sjuk. Man kollade inte upp nån gång om det låg fel, och det gjorde de.:(

Förstår va du menar. Inte alltid så lätt att veta om och vad man skall kolla upp, om hästen beter sig konstigt.
Men i det här fallet så blev hästen mer och mer svårhanterlig, en stor annledning var att när han var 2,5 år så började man hoppa fullstora hinder. han fick då såklart problem, och man kollade upp tänder och tog dit veterinär för att se om han var sjuk. Man kollade inte upp nån gång om det låg fel, och det gjorde de.:(

Ok men då borde man haft vett att kolla upp. Fast med tanke på att han hoppade så pass höga hinder när han bara var 2,5 så ska man nog inte förvänta sig något av de ägarna..

Det är lite grann som en häst som jag känner. Hästen la sig ner när man skulle kratsa hovarna och var inte kul att rida. Ägaren skämtade bara bort saken hela tiden. Sedan kom en sån där hästmassör till stallet och kollade igenom hästen och det visade sig att den hade jätte ont vid korset eller ryggen eller något sånt, och då var det ju inte så konstigt att den hade protesterat. Felet i ryggen rätades till och nu är hästen bättre.

när man vet felet på hästarna, så är det egentligen ganska självklart vad det var.. Dom visar ganska tydligt att det är något fel, det är bara att man skall förstå vad dom menar.

:bow::bow::bow:

En del hästar har tur som får en andra chans hos någon som dig

:bow::bow::bow:

Vad jag funderar över om det citatet är om ryggproblemen uppstod pga påken? Att han bara var dominant som liten?

Eftersom ryggont i sig inte kan ha skapat ett aggresivt föl, väldigt få föl som har problem med rygg/muskler mm. eftersom ingen belastat dom.

Kan förvisso vara så att han gått omkull som liten och ådragit sig skadan med.

Vad bra TS att du skapat band mellan er.

Du är så full av skit!
Du har tagit in hästen i vårat stall, där alla hästar altid har mått bra, men nu...
Din häst behöver en veterinär! Den är skadad, du ka inte skylla allt på pengar!
Dessutom är han ALLDELES för hög för sin box, han har ALLTID öronen i taket!
A (stallägaren) kommer att ta ut en veterinär i veckan om inte du gör det snarast!
A kommer också att skicka ut dig och din (dessverre) mycket skadade häst med huvudena före!
Han är JÄTTE halt, har otroligt fula (trasiga och spruckna) hovar, och såret på 3x5dm behöver en veterinär!

Du kan ingenting om NH i praktiken, och uppenbarligen ingenting om lastträning heller!

Även om du vill väl, så klarar du inte av att leva upp till det, du behöver erkänna för dig själv att du bhöver hjälp, och du behöver förstå att det är en styrka och inte en svaghet att be om hjälp.
Hellre att du frågar en gång för mycket än en gång för lite, så att hästen blir lidande.
Inge kommer att tycka sämre om dig, bara för att du erkänner att du inte kan allt, snarare att folk tar dig mer på allvar om du är ärlg, för din okunnskap lyser genom.

// "stallkompisen"

Jag hajar inte, skulle hästen vara född med sned rygg och nacke.
Eller har nån pucklat på honom?
Vad är det för "stallkompis" som skriver om dig?

Finner hela historien en smula märklig.

Oj, vilket utbrott.. hoppas verkligen inte det är sant! (för hästen skull)

Dessvärre är det sant!
I fredags var kommunens djurskyddsinspektör ut till vårat stall, för att kolla... Hon blev inte glad!

Den här tjejen tror att hon kan mer än ad hon faktiskt kan...

en häst som blir mer och mer halt för varje dag och som har ett sår som ökar från 2x3cm till 3x5dm på en vecka behöver veterinär, men det är ju förstås bara vad jag tycker...

att sedan tala om för folk hur dom skall hantera sina hästar, när man själv varken har tid eller lust att mocka eller jobba med sin egen häst är bara pinamt!

i vårat stall har en person utsläpp/insläpp av alla hästar på ett rullande schema...
Hennes häst är så skygg att han ställer sig i ett hörn när man kommer in på morgonen i boxen, han slår huvudet i dörrposten för att han är för hög, och ibland slår han huvudet i taket.

Hon menar säkert väl, och vill säkert kunna, men ljuger inte bara för sig själv, utan för andra ockå!

hele att hon är ärlig och fågar om hjälp, än at hästen far illa... Men det ligge för mycket stolthet bakom.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 833
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar