Hiriduid?? En salva?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare missen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 12 043
M

missen

Hej, fick ett tips från en veterinär om en salva som heter Hiriduid som skulle finnas receptfritt på apoteket.
Den ska vara bra mot svullnader och påskynda läkningar.
Någon som vet vart man kan få tag på den? (har kollat på apoteket men inte hittat den.) Hoppas någon vet. Mvh Linnea

Sv: Hiriduid?? En salva?

Det är en salva mot åderbråck..
På tuben står det
*Utvärtes vid blåmärken och vid ytliga veninflammationer.
Jag har för mej att man kan köpa den på hälsokostaffärer
har användt den på mej själv..

Finns på apoteket.
Har för mig att det stavas Hirudruid..eller någotsådant.

Jag köpte i alla fall på apoteket för att ha på ett aktivt överben enligt vet rek.

Hirudoid heter den och finns receptfritt på apotek. Den funkar på blodproppar och blåmärken så det torde funka på finfint på hästar också.

/Jane

Lovisaleonora_ skrev:
Fast det är ett helsike att få genom pälsen, rakning gäller...

Går det inte bara att lägga på benet? smörja in benet?

Lovisaleonora_ skrev:
Fast det är ett helsike att få genom pälsen, rakning gäller...
Gnugga ordentligt! Funkar på de flesta svullnader och om hästen fått en smäll någonstans.
Någon som vet om det är karens på hirudoid?

Har använt den på hästoch den är mycket bra! Som sagt karensfri och inte alltför dyr heller. Köpte den på apoteket!

/Malin

Jag har använt denna salva på ena bakkotan på min häst pga att hon varit svullen efter en spark. Hon är rakad efter ultraljudundersökning. Huden under är rosa (vit strumpa). Hon går ute på bete. Jag kan inte avgöra om salvan är bra eller inte, men hon har i alla fall fått hudirritation i form av sår på området där jag använt salvan. Vet inte om det beror på salvan i sig, salvan ihop med sol, eller om det är endast solen eller kanske ämnen i gräset på rakad hur som ställt till det. Någon som varit med om liknande och isf, tips på behandlig?

KL

Skitbra salva som jag alltid har i mitt stallapotek, även bra om man själv får en knock-out eller slag. Har besparat mig några blåtiror.

Säger som andra - jättebra salva ;)
Köpte den efter tips från vet. till min dåvarande häst som höll på att utveckla piphas pga för liten box (fick då byta till en större box också). Men tack vare salvan så blev det aldrig en piphas :)

Sen har jag använd den på familjen vid blåmärken och till mig själv vid inre muskelåkommor (där tyckte sjukgymnasten att han hade kommit på något "nytt" :D och så kunde jag kontra med att jag redan hade salvan men använt den till hästen...:p ).

Jag har använt denna salva på ena bakkotan på min häst pga att hon varit svullen efter en spark. Hon är rakad efter ultraljudundersökning. Huden under är rosa (vit strumpa). Hon går ute på bete. Jag kan inte avgöra om salvan är bra eller inte, men hon har i alla fall fått hudirritation i form av sår på området där jag använt salvan. Vet inte om det beror på salvan i sig, salvan ihop med sol, eller om det är endast solen eller kanske ämnen i gräset på rakad hur som ställt till det. Någon som varit med om liknande och isf, tips på behandlig?

Troligen salvan. Saxat från Fass;
Hirudoid innehåller cetostearylalkohol, metylparahydroxibensoat och propylparahydroxibensoat

Cetostearylalkohol kan ge lokala hudreaktioner (t ex kontakteksem).

Är du verkligen säker på det?
Att det inte är listat betyder bara att det inte är godkänt på häst inte att det är karensfritt...
Troligen minst 96 h.

Eftersom tråden är från 2005 är det ju mest troligt så att det inte var karens på den då, men att man ändrat på detta någon gång under de senaste 7 åren. ;)

Jag köper den på apoteket. Min häst fick en ordentlig spark med påföljande lårkaka för ett par år sedan.
Gnuggade in salvan morgon och kväll, några dagar senare var svullnade borta och han kunde röra sig normalt igen :)
Rekommenderas!!!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka