Hippotrim i 20 dagar?!

M

missan

Är det verkligen rimligt att behandla med hippotrim 2 ggr/ dag (full dos per gång) i 20 dagar? Hästen ifråga har rejäl mugg men ingen feber.

Vill ju inte ifrågasätta vet beslut men verkar det inte lite väl overkill?

Sv: Hippotrim i 20 dagar?!

Låter overkill i mina (högst amatörmässiga) öron.

Ena hästen här hemma gick nyligen på hippotrim. Fem dagar en gång om dan- med möjlighet att hämta ut för ytterligare fem dagar om jag ansåg att det behövdes. Han hade då feber, allmänt öm i kroppen samt hudutslag.

/Migo

Att ge x2 är rätt dos har man kommit fram till. Sen att behandla i 20 da´r känner jag inte till, men hudåkommor måste oftast behandlas under en längre tid.
Halveringstiden är kortare än PC.
har bara fått halv dos i 10 dar för samma. allt har då inte försvunnit, men har sakta men säkert läkt ändå.
skulle ge 10 da´r o då utvärdera effekten so far.

Japp lutar åt att jag börjar med två ggr om dagen i tio dagar, då behöver jag inte hämta ut allt på en gång heller... (och jag hinner få lön innan uthämtning nr 2 :)

Hur menar du med halveringstiden jämfört med PC, hur påverkar det?

Brukar hästen kunna få mag. och tarmbesvär av hippotrim?

Den går ur kroppen snabbt.
Om vi säger att det funkar i 12h. så är resten av dygnet utan behandling- därav x2.

dyrt är det.
kolla så att du har fått rätt tubstorlek.
Det finns för 500 kg 0 600.
min häst väger över 800 så det gick ganska mkt.

I somras fick min andra dubbeldos/ rätt dos för en åkomma där det inte hade ngn effekt, möjligtvis t o m förvärrade leverskadan.
fick alltså fel diagnos från början.

Är det verkligen rimligt att behandla med hippotrim 2 ggr/ dag (full dos per gång) i 20 dagar? Hästen ifråga har rejäl mugg men ingen feber.

Vill ju inte ifrågasätta vet beslut men verkar det inte lite väl overkill?

Men du måste väl ha provat en hel den annat på muggen innan du tillkallade veterinär?

Jag hade nog ringt en klinik o rådfrågat. Tycker det låter som en väldigt lång behandlingstid

Ja givetvis, jag har provat allt möjligt. Veterinären tyckte att hippotrim verkade bäst i nuläget eftersom det tar många olika sorters bakterier.

Jag är mest orolig för tottons mage eftersom hon just flyttat till mig och det antagligen är stress, foder- och miljöombyte som förvärrat muggen...

Vad är Hippotrim??

Vi har två hästar i stallet som har mugg.. eller Rasp heter det väl om det är ovanför kotan??
Den ena lilla hästen har rejält på båda bak och ena fram, vet har varit ute och ägaren fick Hexocil(?) att tvätta med och sedan skulle det väl smörjas med mjukgörande. Men nu har hon haft detta i över ett år och det blir inte riktigt bra?:( Ser bättre och bättre ut nu, men det har tagit lång tid.
Förra vintern var hemsk då hon ju fick köldskador på de stora kala fläckarna, vart illröd! Men vet skriver inte ut något och har inte pratat om någon Hippotrim??

Hippotrim är ett penicilin i pastaform som sprutas in i munnen som typ en avmaskning, väldigt dyrt är det

Ånej snokade just upp att försäkringsbolaget antagligen inte täcker... snopet! Man har tydligen 20 dagars karens, och sjukdom som påbörjats inom denna tid täcks inte av förs.

Snark, här har man inhandlat medicin för 4000 och pustat ut eftersom hästen är försäkrad....

Nåja hoppas hon blir frisk iaf! Det är ju huvudsaken.

Ville bara gnälla lite å min plånboks vägnar.

Hej!

Hur länge har du haft muggen och hur allvarlig är den? Har ni gjort resistensbestämning på bakterierna?

Min tjej fick 3 veckors 2 ggr/dag hippotrim för att bli av med en riktigt elak infektion, sen gick vi ner på 1 gång/dag i om det var 1-2 veckor, minns inte så noga.. Tyvärr verkar det nu som om vi tog i i underkant då problemet kommit tillbaka.. Så jag tycker inte det är att överdriva det minsta..

/ Lavinia som eventuellt kämpar mot bakterier och med största sannorlikhet slåss mot inflammation i kärlen i benen pga "för mesig" behandling av de första vet. vi hade ute..

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
970
Senast: Sirap
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 153
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 418
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 528
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka