Hippos lucernpellet

F

FiaPiaLisa

Då höet har möglat bort(snyft) och min ena häst inte är färdigvaccinerad mot Botulism så nu får han lucernpellet och halm. Då han är växande unghäst så går det åt en del! Så gissa om jag blev glad mitt i eländet när jag på EKOhallen hittade lucernpellets för under hundralappen per säck!!!!Helt betforfria!!!!Och de mest fantastiska är att de kan blötläggas direkt innan utfodring- absorberar vattnet omedelbart!!!!

Någon annan som provat denna sort och har åsikter om den?
//FPL

Sv: Hippos lucernpellet

Inte för att jag bryr mig om lucernet är melassfritt eller inte, men att bara ge ett fullfoder + halm, har visat sig inte fungera tillfredsställande. Jag har gett hösilage i några år nu, och har inte vaccinerat mina hästar, både ridhästar och avelsdjur. Om jag var du så skulle jag köpa in ett fint hösilage, snällare mot hästens mage och mot din plånbok!

Vad menar du MadickenII? Lusern är ett grovfoder. Det går alldeles utmärkt att fodra hästar på bara lusern, det är ju det enda fodret i vissa länder och att blanda med halm är ofta bra då hästarna äter pelletserna lite fortare än strån.

Jag gillar också Kvarnbyfoders lusernpellets, för det är väl deras och inte Hippos som säljs på EKO? HH

Är det alltså Hippos lusernpellets du menar? (det du hittade på EKO)
För annars låter det som väldigt likt Kvarnbyfoders lusern, precis som HH skrev.

Vad menar du med att de är betforfria? Jag har aldrig hört talas om att lusernpellets skulle innehålla betfor, bara melass (som smakförhöjare). Men det var kanske DET du menade?

Jag är medveten om att lusern räknas till grovfoderfamiljen, ger det själv till flera av mina hästar. Men någonstans i mitt bakhuvud snurrar en text som jag läst om test med fullfoder ( lucernpelleter, stora sådana) och halm som inte gav det resultat man hoppats på, i Tyskland tror jag detta test gjordes. Sen kan jag ju tycka att detta år , när mycken halm är dålig och hösilaget är bra, så kanske det vore ekonomiskare med hösilage. Bara en tanke till ts, hästfolk är sällan de med tjockast plånbok...

Köpte Kvarnbys lucern tidigare(innan jag hittade detta).Men det var mycket dyrare och behövde blötläggas ett tag innan!Kvarnbys är som detta fritt från tillsatt socker(100% lucern).

Vad menar du MadickenII? Lusern är ett grovfoder. Det går alldeles utmärkt att fodra hästar på bara lusern, det är ju det enda fodret i vissa länder och att blanda med halm är ofta bra då hästarna äter pelletserna lite fortare än strån.

Jag gillar också Kvarnbyfoders lusernpellets, för det är väl deras och inte Hippos som säljs på EKO? HH

Jag är medveten om att lusern räknas till grovfoderfamiljen, ger det själv till flera av mina hästar. Men någonstans i mitt bakhuvud snurrar en text som jag läst om test med fullfoder ( lucernpelleter, stora sådana) och halm som inte gav det resultat man hoppats på, i Tyskland tror jag detta test gjordes. Sen kan jag ju tycka att detta år , när mycken halm är dålig och hösilaget är bra, så kanske det vore ekonomiskare med hösilage. Bara en tanke till ts, hästfolk är sällan de med tjockast plånbok...

För mig blir det billigare 1,48kr/kg-TS89%
Hösilage 2,98kr/kg-TS ca 60%
Jag har lyckats lägga vantarna på väldigt fin halm som dom har fri tillgång på dygnet runt.

Men så fort som han är uppvaccinerad så skall det bil hösilage- av praktiska skäl då alla dom andra hästarna får det.

För mig blir det billigare 1,48kr/kg-TS89%
Hösilage 2,98kr/kg-TS ca 60%
Jag har lyckats lägga vantarna på väldigt fin halm som dom har fri tillgång på dygnet runt.

Men så fort som han är uppvaccinerad så skall det bil hösilage- av praktiska skäl då alla dom andra hästarna får det.

Glömde att dra av momsen på hösilaget 2,23kr/kg med TS 60% att jämföra med 1,48 kr/kg med TS på 89%. Så det vore billigare att mata alla mina hästar med lucernen....
//FPL

De e lika stor risk att hästen får botulism av sprutan som att få de av hösilaget...

Bara en tankeställare...

Tycker det är ett farligt påstående med tanke på det lilla eller obefintliga belägg det finns för att vaccinet skulle ge några biverkningar. Visst finns det folk som har den åsikten (både relevanta och ickerelevanta), men hittills har jag inte sett något som visar fram det som fakta.

Generellt är det mindre risk med ett torrt grovfoder, tidigare har talats om ts över 50 %, vilket är m e m allt man ger till hästar (ser sällan något lägre än 50 % i dessa trakter i alla fall, men ofta närmare 80 %).

Botulism kan med rejäl otur komma genom pellets, rent spannmål, bete på strandängar eller annan mark som tidvis ligger under vatten. Det finns inga garantier, vaccinet täcker bara en av de två varianter som är kända att drabba häst.

Men att säga att det är LIKA STOR risk att hästen drabbas av biverkningar av vaccinet som att få botulism "den naturliga vägen" är kanske att ta i... Främst kanske för att man antar att det finns ett stort mörkertal vad gäller botulismdrabbade hästar. D v s botulism är svårt att fastställa annat på på symtom.

Verkligen ingen som provat denna prisbomb!?
//FPL

Tycker inte det var prisvärt protein. Kvarnbys Lucern har en kvot på 17,6, den här ligger på runt 12. Kvarnbys kostar runt 85/kr för 30 kg... Billigare OCH mer protein...

Tycker inte det var prisvärt protein. Kvarnbys Lucern har en kvot på 17,6, den här ligger på runt 12. Kvarnbys kostar runt 85/kr för 30 kg... Billigare OCH mer protein...

Var köper du kvarnbys så billigt? Jag hittar det inte för under 100-lappen/säck exkl moms!
Men jag ger det inte som proteintillskott utan istället för grovfoder(plus halm).

/FPL

Hos Kvarnbyfoder.

Bygg & Foder är dyrare, 100 kr jämt för en säck. Men det är fortfarande mer för pengarna, dels för att kvoten är högre, dels för att deras säckar (30 kg) brukar vara minst 5 kg mer än t ex Hippos...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka