HippoLinCubes

P

patty

Efter en "härlig" diareevecka har jag blivit ordinerad av vet att ta bort allt krubbfoder (lucernstrå, betfor) och låta magen stabilisera sig med enbart hö och halm. Sedan ska jag sakta vänja in henne igen på linfrö och betfor. Har inhandlat Hippos i pelletsform (slipper koka). Min fråga är då: Ska dessa blötläggas? Har alldrig gillat foder i pelletsform så det känns bäst men det står inget på påsen. Kan jag isåfall blötlägga dem med betforn. Blöts i ca 8 timmar. Eller räcker det att ge dem som de är tillsammans med den redan blöta betforn. Tacksam för svar. Mvh P
 
Sv: HippoLinCubes

pelletsen ges som dom är, så du behöver inte blötlägga.
 
Sv: HippoLinCubes

Det är valfritt om du vill blötlägga eller ej, så du kan göra vilket som. Ge liten dos i början, mina ansåg jag försökte förgifta dem i början, men sen vande de sig och nu äter de kokt vanligt linfrö (myyyycket billigare)
 
Sv: HippoLinCubes

fast varför ger du betfor om den har/får diarre? Betfor kan ju verka laxerande på vissa hästar. Din kanske är en av dom?
 
Sv: HippoLinCubes

Hon har gått på betfor tidigare så vet trodde nog mer på annan orsak men som sagt jag skulle vänja in sakta och en sak i taget för att kunna köra uteslutningsmetoden.
Alexandra- vet att det är mkt billigare men då jag har hästarna inackorderade så känns det där med att koka varje dag såååå jobbigt. Fast du/ngn kanske har smidiga tips. Ska förmodligen fortsätta med detta inräknad i foderstaten.
Undrar bara hur jag ska lösa detta med proteinbrist när jag inte ska ge lucern????
 
Sv: HippoLinCubes

patty skrev:
Hon har gått på betfor tidigare så vet trodde nog mer på annan orsak men som sagt jag skulle vänja in sakta och en sak i taget för att kunna köra uteslutningsmetoden.
Alexandra- vet att det är mkt billigare men då jag har hästarna inackorderade så känns det där med att koka varje dag såååå jobbigt. Fast du/ngn kanske har smidiga tips. Ska förmodligen fortsätta med detta inräknad i foderstaten.
Undrar bara hur jag ska lösa detta med proteinbrist när jag inte ska ge lucern????

Linfrökaka/pellets är väldigt proteinrika också! ;) tror att det innehåller nästan MER protein än lusern! vad står det på säcken? (smbrp/kg)
 
Sv: HippoLinCubes

Det innehåller 255g smrp, 9,8mj,
Jag är verkligen urkass på detta med att räkna foderstat. Fick hjälp här på buke av Jessica och fick ihop en fungerande dagsmeny. Men nu ska jag ju inte använda lucern längre. Om jag skriver ut alla värdena är det ngn vänlig själ som vill göra ett nytt försök??Mvh P
 
Sv: HippoLinCubes

patty skrev:
Alexandra- vet att det är mkt billigare men då jag har hästarna inackorderade så känns det där med att koka varje dag såååå jobbigt. Fast du/ngn kanske har smidiga tips. Ska förmodligen fortsätta med detta inräknad i foderstaten.

Finns det kylskåp i stallet? Isf kan du koka för 3-4 dagar på en gång.
 
Sv: HippoLinCubes

Nu när det är kallt så håller sig de kokta linfrönen i stallet några dagar. Det gör det iaf för mig, man märker ifall linfrönen börjar bli gamla (luktar eller något liknande) så jag tror det inte är någon fara ;) Jag ger mig ponny kokta linfrön och jag behöver väl koka var 4:e dag ungefär. Inga problem :)
 
Sv: HippoLinCubes

Har tyvärr inget kylskåp i stallet och nu är det inte så kallt här längre så det vågar jag inte. Men å andra sidan så kanske det kan vara värt att inhandla ett gammalt kylskåp. Blir ju billigare i långa loppet samt att man kan bevara vissa mediciner och salvor mm där oxå. Tack för tipset. Ska nu bara försöka få ihop en vettig (ny)foderstat,. Får väl lägga ut en ny tråd och se om någon nappar.
 
Sv: HippoLinCubes

Av erfarenhet påstår jag att (vissa) hästar inte gillar att få dessa pellets blötlagda, eller ens blöta/fuktiga, då de blir riktigt klibbiga och slime-aktiga. Men prova dig fram!
 
Sv: HippoLinCubes

Jag har provar och det är som du säger uähh...Hon vägrar äta dem blöta, så nu får hon dem torra. Men jag är ju ruskigt rädd för foderstrupsförstoppning och har aldrig gett pellets förr. Behöver jag oroa mig när de é såpas små och porösa?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte be om lite tips här. Min häst är opererad för tre veckor sedan och fick i fredags förstoppning, ganska allvarlig sådan, till...
Svar
5
· Visningar
1 568
Senast: Boerperd
·
Foder & Strö Min unghäst ska förstås gå på bete i sommar. Har med största sannolikhet fixat ett bete där hon får gå med en jämnårig halvsyster. :)...
Svar
2
· Visningar
638
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp