HippoGrow alfa?

Sofiiiia

Trådstartare
Sökt massor med får inte riktigt grepp, fodret hippogrow alfa, är det kraftfoder eller grovfoder som lucern? Eller är det något sorts mellanting?

Går det att ge istället för te.x krafft groov / granngårdens pellets osv liknande kraftfoder? Funkar det bra att ge tillsammans med lucern eller är det bara onödigt?

Fungerar det till tävlingshästar som kraftfoder? Fått någon bild att det liksom är som lucern mer och inte ger energi och sånt som de vanliga kraftfodrerna... Så mycket tacksam för förklaringar runt detta foder! :D:d
 
Hippo Grow Alfa innehåller:
Gräsmjöl
Vetekli
Sojamjöl
Havre
Vete
Betmassa
Melass
Kalciumkarbonat
Sojaolja
Vegetabiliska fettsyror
Koksalt
Magnesiumoxid
Spårämnen
Vitaminer
 
Ja det är ett färdigfoder. Det innehåller mycket grönmjöl vilket gör det mer lättsmält för hästen, precis som lucern.
Dock innehåller det en del annat så nej, det kan itne jämställas med lucern.
 
Världens bästa foder typ! Funkar absolut bra till tävlingshästar, om analysen säger att det behövs protein! Man behöver inte använda både luzern o hippo alfa, räcker med alfa!
 
Världens bästa foder typ! Funkar absolut bra till tävlingshästar, om analysen säger att det behövs protein! Man behöver inte använda både luzern o hippo alfa, räcker med alfa!
Lusern ger jag eftersom det är ett grovfoder och han äter inte mer kilo Hö så får istället i lite mer där igenom. Och lusern är en bra bas att ligga på, om man byter foder! Tror det bästa är att ha kvar lusernen faktiskt! (Just eftersom det är ett grovfoder) min häst har väldigt svårt att gå upp i vikt:)
 
Fast du skriver ju att du vill ha ren information, inte allmänna erfarenhter. Det är ju därför ingen skriver, du har redan fått faktasvar.
 
Då hoppas jag att jag kan få lite mer erfarenheter/hur folk upplever detta foder eftersom jag inte riktigt får grepp. Jag tycker inte jag riktigt har fått veta över det jag undrar men kanske inte så många som testat just detta foder, och det har jag förståelse för, absolut!

Ber om ursäkt för otydlighet och dålig stämning undanbes, tack!
 
Jag har det till min unghäst just nu. Kombinerat med hippo top musli och lucernstrå.

Han lägger då inte på sig så att jag blir nöjd, men han har heller inte tappat under vintern.
Nu har jag ökat givan av bägge fodrena då han ska sättas igång igen och samtidigt orka med pälsbytet.

Lägger han inte på sig mer nu inom 3-4 veckor funderar jag på att slopa lucern och ge Krafft muskel
 
Hippo grow alfa har jag använt på tidigare hästar med gott resultat. Det känns iom gräsmjölet som ett snällt kraftfoder. Det är alltså ett kraftfoder, sk fullfoder.
 
Har för nån månad sen börjat använda det till mitt äldre avelssto som föll ur ganska rejält under vintern när hon periodvis gav di åt två föl...
Ger också uppblött luzernpellets och i stort sett fri tillgång på hö. Tycker att hon lägger på sig nu och börjar ser ok ut!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med fodret till mitt sto. Har en halvkass analys som ser ut såhär, i TS. TS halten ligger på 70 protein 65...
Svar
10
· Visningar
1 203
Senast: lomuxx
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp