Hippogrip...

Lisis

Trådstartare
Någon med erfarenheter? Var det svårt att få er vanliga hovis att sätta på dem? Tacksam för alla synpunkter:bow: /Lisis

Sv: Hippogrip...

Hola,

Finns lite trådar om du använder sökfunktionen. Jag har provat dem ett par skoperioder under sommartid.
De fungerar jättebra om man har en häst som inte är sulöm, alltså som KAN gå barfota men behöver ett slitageskydd. De är femtio gånger mer lätta att hantera än boots av alla de sorter vilka jag anser vara på tok för klumpiga.
Trivdes bäst med den tunnaste varianten som är lättast att skära av överflödet på.

Det måste till en "open-minded" hovis som vill slå på dem. I början går det åt extra mycket tid, de är lite annorlunda än traditionella skor.
Det är praktiskt att lägga lite energi på slå hål i dem med en liten spik eller ett söm innan man spikar på dem på själva hoven. Detta för att få ett så rakt hål som möjligt. Sedan får man tänka extra på hur man placerar och håller i sömmet lite mera än vi traditionell skoning eftersom det börjar styra redan från första hammartaget (om du inte förgjort hål).
Vidare är det klokt att spika lite längre bak än vad man behöver göra med traditionella skor eftersom de lätt kan "flappa" i bakkant och då är risken stor för avtramp.

De tunnaste sitter max 6 veckor, ja eller materialet skulle nog kunna sitta lite till men skoperioderna bör hållas korta. 5 max 6 veckor eftersom det inte finns tåkappor och skon hamnar längre och längre bak ju mer hoven växer.

De tjockare hippogripsen kan man använda två skoperioder.

Som sagt funkar de mycket bra, om man har en häst som kan gå barfota. Min egen är tyvärr för ömfotad (trots lång barfotagång innan i samband med dräktighet och fölning).

Rent generellt är det "lättare" eller i alla fall mindre pyssligt att rikta en metallsko och spika på den än att använda hippogripen tycker jag, men de som använder och har haft dem under längre tid tror jag inte tycker at de är konstigare än andra skor. Det är nog mest en vanesak.

mvh Eva

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
463
Senast: QueenLilith
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 014
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
454
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd