Hippo Müsli

P

piggis_83

Är det någon som ger Hippo Müsli? Är det generellt sett bra att ge sk müsliblandningar, eller finns det några nackdelar? Tar hästen upp näringen bra, eller är det skadligt för tarmarna eller matsmältningen på något sätt?
 
müsli är mkt bättre för magen och hästarna än pellets.

tänk själv, i frihet äter hästar färskt naturligt gräs och strå.
pellets är torkat, blandat och ihoppressat hårt strå medans müslifoder är färskare, innehåller strå och är mycket naturligare för hästen.
det är väldigt bra för magen med strå istället för pellets.
 
Jag ger en del av mina Hippo Müsli. Hästarna älskar det och det är lätt att förvara. Nackdelar är att det är ganska dyrt och att hästarna musklar sig dåligt. Det är min erfarenhet...

Kommer att byta till havre och korn efter sommaren.
 
Ok, muskler vill man ju gärna ha :smirk:
Va inne på Granngården igår och såg att Krafft oxå hade en müsliblandning, fast det va ett komplement till havre (hippos är väl helfoder).
Några synpunkter på den?
 
Vad egentligen är du ute efter för något ? Menar, är det bara en musliblandning eller näringsvärdet ? Hippo Musli har lika mycket Mj och smb.rp som Krafft Grund. Mineralvärdena skiljer sig åt, dock ej mycket. Några andra fodersorter som har nästan samma värden är: Fibergi elit (Mj: 12,5, smb.rp: 80), Mustang Orginal (Mj: 11, smb.rp: 85), Hippo Basic (Mj: 11, smb.rp: 80), Hippo Champ (Mj: 12,5, smb.rp: 85).
 
Jag vill blanda upp havren med ngt, då hon ibland är kräsen till enbart havre :smirk: Musli älskar hon (har provat ge henne det, alltså bara sånt foderprov), så då äter hon förhoppningsvis havren oxå om man blandar tänkte jag...
Men naturligtvis måste värdena stämma. Hm. Kraffts musli kanske "borde" passa bättre då eftersom man där skulle anpassa till havre, Hippos musli är helfoder.
Det blir oxå dyrt att enbart fodra m musli.
Eller fibergi kanske skulle funka lika bra att komplettera/blanda med? Betfor blir hon nog för het av/får för mkt energi.
 
Betfor brukar inte hästar bli heta av...inte som havre om du menar det ? räknas ju som sockerfodermedel.
 
Nej jag har faktiskt inte ens sett Kraffts Müsli. En kompis till mig provade det till sina ponnyer och de åt det men inte med större glädje. Såg ganska "smuligt" ut enligt henne. Jag tror nog mer på de gamla, havre och/eller korn och sen tillsätta allt annat som behövs, det får man ju förstås räkna ut en foderstat till. :)
 
Okej, har aldrig fodrat med betfor faktiskt. Konstigt nog.... Socker=energi för mig.
 
Rekomenderar varmt Hippos Müsli. Hästarna tycker attdet är smakligt. Ang muskler så är det ju från häst till häst. Sen har ju det med din ridning att göra också. Du kan ju inte fodra upp muskler. ;)
 
Jag började ge mina avelsston Kraffts Müsli förra veckan och dom älskar det..
Dom får även Krafft Groov och protein men äter muslin först av allt även om den ligger längst ner i krubban. :D
 
Tack! Jag ska nog prova någon av muslisorterna då. Hippos har hon fått smaka, det va smaskens tyckte hon :d
Då jag helst vill fortsätta ge havre oxå, blir det kanske helt fel att ge hippo musli då det är ett helfoder? Eller kan man räkna sig till en rätt foderstat ändå?
Är det då bättre att ge kraffts musli, där man SKA ge havre oxå?

Vet ni om krafft har några "smakprov" på sin musliblandning? :confused:
 
Jag ger Hippo Müsli till en av mina hästar. Hon älskar det!!
Jag kompletterar med Fibergi detta för att få ner kostnaderna något... För min häst funkar Müslin jättebra men jag tror inte att det skulle funka att bara ge henne det...
Jag tycker att hon har fått mer aptit sedan jag började ge henne det...men det kanske är inbillning....??? :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 272
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 402
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
582
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp