Hippo Lin Cubes

E

Egonson

Eller linfrökaka.
Någon som ger det? Erfarenheter?
Vad är det för något egentligen? Är det pelleterat?
Räknas det som kraftfoder, koncentrat eller tillskott?
Finns det någon maxgiva?

Lite nyfiken på det :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hippo Lin Cubes

Jag ger Hippo lincubes (0,2 kg/dag) till min häst, av många orsaker. Bra för magen, blir fin i pälsen, och rätt mkt protein (även om det inte är det "bästa" proteinet men han får annat också). Det innehåller enbart pressat linfrö, är pelleterat men väldigt små smuliga pellets. Till skillnad från hela linfrön så behöver det inte värmas, man kan även ge det torrt men vi blandar med betforn. Nackdelen är väl att det är mkt dyrare än linfrö (110 kr för 10 kg ger jag), så hade det varit prktiskt möjligt så hade jag gett linfrö i stället. Nu fodrar inte jag hästen själv och vill inte orsaka en massa extra krångel för stallägaren.
Maxgivan enligt hippos hemsida (www svenskafoder.se) är 0,5-1,0 hg/100 kg häst per dag. Räknas som kraftfoder antar jag.
 
Sv: Hippo Lin Cubes

Jag köpte Hippo lincubes till min häst och hon fullkomligt VÄGRADE att äta det! Jag provade att blanda det med betfor, kli, havre och att ge det torrt, men icke sa nicke... Sen blev hon skeptisk mot allt som låg i krubban under en hel vecka efter att jag hade slutat. Snopen blev jag och fick sälja säcken igen.
 
Sv: Hippo Lin Cubes

Álin skrev:
Eller linfrökaka.
Någon som ger det? Erfarenheter?
Vad är det för något egentligen? Är det pelleterat?
Räknas det som kraftfoder, koncentrat eller tillskott?
Finns det någon maxgiva?

Lite nyfiken på det :idea:


Linfrökaka/Hippo Lincubes är i princip samma sak (dvs pelleterat linfrö)...bara att "Hippo LinCubes" är just HIPPOS egna sort men sen finns det ju andra fabrikat också.
Man kan även ge linfrön som man t ex kan köpa i en livsmedelsbutik eller i en foderbutik men det måste kokas/hettas för att få bort giftiga ämnen innan man fodrar.

Räknas som tillskott, skulle jag tro. Man kan nog säga "kraftfoder" också.
Det är ett fodermedel som rekommenderas för att magen ska må bra, det bildar nämligen ett lenande slem i hästens tarmar. Linfrö innehåller också mycket PROTEIN och kan vara ett bra proteintillskott men man kan inte ge alltför stora mängder (max 100g/100kg häst)
Givetvis innehåller det också MJ/energi.
Och det ger en mycket glansig päls! :)

jag ger min linfrökaka sen veterinären rekommenderade det för hennes mage! Utnyttjar det även som proteintillskott nu när vi har dåligt hö.
 
Sv: Hippo Lin Cubes

Har fodrat en säck och hade gärna fortsatt om det inte var så att det var så fruktansvärt dyrt :crazy:
 
Sv: Hippo Lin Cubes

Tycker era hästar om Hippo Lin? Altså verkar det vara smakligt?
 
Sv: Hippo Lin Cubes

Pållan åt det utan att knota, om det var torrt dvs...
Hon har inga problem med att äta slemmet som blir när man kokar vanliga linfrön men den "slemklump" som blev när man blötlade lincubes totalvägrade hon att äta, och hon är inte vidare kräsen i vanliga fall. :smirk:
Annars var det inga problem.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 853
Senast: iNHALE
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 111
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 459
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 219
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp