Hippo Groov Alfa eller Groov Breed.

Inka-90

Trådstartare
Jag ger mitt fullblod Hippo Groov Alfa men funderar på om det går att byta till Groov Breed istället för den verkar vara lättare att få tag på, alla säljer inte Alfan.
Så vad är det för skillnad på dem?

Sv: Hippo Groov Alfa eller Groov Breed.

Jag ger mitt fullblod Hippo Groov Alfa men funderar på om det går att byta till Groov Breed istället för den verkar vara lättare att få tag på, alla säljer inte Alfan.
Så vad är det för skillnad på dem?

Gå in på resp tillverkares hemsida och jämför innehållet av MJ, Smrp osv.

Hippo Grow Alfa är ett foder som är mer åt grovfodehållet, dock inte som lucern.
Det innehåller mer del grönmjöl än tex Breed.

Hippo Grow Breed är ett proteinberikat avelsfoder eller för hästar som kräver mer protein.

Jag tror Alfan är bättre rent generellt, för magen då det är en hög andel grönmjöl i den jämfört med Breeden.
Ang värden MJ och smbrp vet jag inte men tror Alfan har högre smbrp iallafall.

Om din foderhandlare tar hem Breed kan de ta hem Alfa oxå, fodret kommer från samma tillverkare.

Men jag vet hur det är.
Här beställer de alltid mindre mängd Alfa, trots att det är den som alltid går åt snabbast.....är det logiskt eller....:confused:

Jag har använt mig av bägge på mitt tunna fullblod (som ifs inte är så tunn längre :p)

Alfan har högre smrp, så om du har proteinfattigt hö så är alfan att föredra.
Upplevde att min tog sig mycket bättre på alfan.

Man kan säga att jag älskar alfan :love: :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
617
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025

Hästrelaterat