Hippo energi olja

F

Fantasia

Våran ponny är ganska sävlig av sig. Har lätt för att få kolik. Hon får nu Fibergi Låg och Betfor. Funderar på att byta kraftfoder till Krafft Ponny, innehåller mycket växttråd vilket ska vara bra för kolikhästar. Men energin ligger på 9,5 MJ. Har fått tips om att ge henne Hippo energi olja, för att det ger energi. Någon som har erfarenhet av Hippo energi olja...:)

Sv: Hippo energi olja

Vad har du för värden på ditt grovfoder? Har du ett hö med alldeles jättehögt smrp o väääääääääldigt lågt mj så kan du säkert fodra med Kraft Ponny. Tyvärr är det vanligare att man har ett högt mj o alldeles för lågt smrp o behöver därmed öka på proteinet inte energin.

Köp olja i mataffären istället (inte raps bara), samma sak - mycket billigare.

Rapsoljan är både billigare och nyttigare än de andra häst- och människooljorna. HH

Ska göra en analys på årets höskörd. Det är det rådet alla ger, så nu får jag ta mig i kragen. Det känns som att man bara famlar runt i blindo annars. Tack för svar och ha en bra dag:)

Kanske det men hästar tål inte raps. Och även om rapsolja nuförtiden är modifierad så att hästarna klarar av den bättre så finns det andra alternativ som fungerar ännu bättre för hästar.

Med tanke på att Helena är utbildad och mycket kunnig inom sitt område; bl a foder, är jag väldigt nyfiken på vad du har för källa till detta påstående (som f ö har ältats i både press och här på Buke)

Det är vad jag fick lära mig när jag läste foderkursen på gymnasiet (naturbruk). Mycket kompetent lärare.
Har dessutom för mig att en rådgivare från krafft sa det under en föreläsning..

Undrar också över raspsoljan...
Har genom att läsa ex antal engelska och amerikanska foderböcker funnit att rapsoljan är förträfflig. :confused:

Har läst samma sak i en rad foder böcker... men kunskap är färskvara. Framförallt ändras rekomendationerna snabbt inom hästvärlden eftersom mycket av den "kunskap" som finns i böcker inte bygger på forskning utan antaganden och tradition. Det är först på senare år som forskning på hästar blivit en seriös vetenskap. Men det publiceras fortfarande studier som har utförts på ett sådant sätt att det inte går att dra några vetenskapliga slutsattser från dem. Tyvärr reffereras dessa studier flitigt som sanningar. Detta problem med att felaktiga slutsattser dras utifrån en studie förekommer tyvärr även på universiteten.

*ursäkta... kan inte låta bli...* :crazy: men ibland kan även experterna ta fel! (men jag lägger mig inte i rapsoljan vara eller inte vara)

Ja, man kan givetvis tro på vad som helt, men forskning tycker jag känns tryggare än "en gymnasielärare har sagt..."

Knapplån.

Finns det någon lättläst man kan läsa om just de olika oljornas verkan och possitiva/negativa effekter? :) Jag har alltid undvikt olja som foderkomplement då jag helt enkelt vet för lite om det. Skulle vara tacksamt om någon hade en länk eller ett boktips. :bow:

Vi har haft så många trådar där vi utrett rapsolja. Kolla dem och återkom om ngt är oklart.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=767971&highlight=rapsolja
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=713946&highlight=rapsolja
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=650801&highlight=rapsolja
och 20 till om du söker

Sammanfattningsvis har rapsolja en bättre fettsyre sammansättning är andra veg livsmedels- och foderoljor (undantaget linfröolja). Moderna rapssorter har inga olämpliga ingredienser varken för häst eller människa. Raps mjöl är en utmärkt proteinkälla. HH

Okej då kanske hon har det.. Jag berättade bara vad jag TRODDE var sant, sen har jag ingen aning om ifall att det är så eller inte.

Ja det kanske det gör. Som sagt när jag skrev det inlägget så trodde jag att det var sant, nu när ni säger att jag har fel så har jag ingen anledning att tvivla på er. Det var bara det jag försökte säga, att jag trodde det var sant då men inser nu att jag kanske hade fel.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 353
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 151
Senast: godishanna
·
Foder & Strö Vi har en quarter som blir 17 år på det nya året. Sista tiden har han börjat tunna ur. Han är avmaskad. Har ej analys på hö. Tänder...
Svar
9
· Visningar
2 031
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 788
Senast: Dornes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025