Hippo Choice - ej tillräckligt med mineral?

B

Balkasch

Jag har satt min häst på Hippo Choice nu då han ej tåler havre och har svårt att hålla hull.Funkar bra men var just inne på Hippocampus foderstatsberäknare för att kolla och då visade den att hästen får för lite magnesium & selen.Hästen äter 1.5 kg Hippo + 0.5 kg groov + ca 0.3 korn per dag & 10kg hösilage.!!!!?????
Blev ok när jag tillsatte 90g Miner/dag!!
Hippo anger att under 0,5 kg/dag så behöver man tillsätta mineraler,
Verkar som jag lika gärna kan ge enbart korn & mineraler istället......... :confused: :confused:
 
Sv: Hippo Choice - ej tillräckligt med mineral?

Visst innehåller många färdigfoder mineraler, men tillverkaren kan ju aldrig veta vad just ditt grovfoder innehåller. Därför måste man räkna på hela sin foderstat, och inte titta på rekommendationerna på säcken.

Jag har t.ex. inte hittat ett enda färdigfoder som mineralmässigt passar till vårt grovfoder, hur mycket man än skulle ge av det... :smirk:

Behöver du ge mineraler så gör det, och ja, det kanske blir billigare med korn... ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Mitt hösilage har i år ett lågt srp-värde men har ett bra energi- och mineral-värde. Hästarna äter ca 15 kg hösilage per häst och dag...
Svar
2
· Visningar
1 349
Senast: spaderÄss
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 199
Senast: isafore
·
O
Foder & Strö Hur får jag till en bra foderstat utan hö/silage som bas? Det jag har tillgång till är hackad halm (havre).. Bor i Israel och pga...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp