Hippo Basic

S

SomethingLovish

Någon som använder detta foder? Synpunkter?

Funderar på att byta från krafft grund till det?

Det gäller en B ponny valack som jobbas rätt så bra, han får 2 - 1 - 2 HÖ(finns ingen analys, men ska tydligen vara ett ganska högt värde)

Anledningen till att jag frågar är att jag kan få köpa detta foder hos en kompis för "Kompispris" och krafft grund är inte billigt precis!

Han får 1/4 alla mål krafft grund nu, hur mkt hippo basic ska man ge?

(får ju läsa på påsen iallafall sen, men,men)

Sv: Hippo Basic

Till en såpass liten häst och när höanalys saknas skulle jag inte ge ett "basfoder" alls, utan ett proteinrikare foder som t.ex. lusern.

Man har så lite att spela på i förhållandet mellan energi och protein att det väldigt lätt blir ett energiöverskott som gör hästen fet i onödan.

Men för att ändå svara på din fråga om hur mycket du ska ge:
Jämför värdena på säcken och ge så att du ger lika mycket näring av det nya, om hästen mådde bra på den förra givan.

Tack för svaret:laugh: Ja, jag har funderat på lusern faktiskt, men har aldrig fodrat med det innan:o Hur mkt ska man ge av det? Det räknas väl som grovfoder va?

Jag har Hippo Basix till min häst (litet varmblod) och det har fungerat bra. Han får ca 12 kilo hö och 21dl hippo basic per dag.
Har för mig att det rekommenderas att ge 1-3 kg av det för att täcka näringsbehovet, och när det gäller hippo basic är 1 kilo ca 16 dl.

Min erfarenhet av Lusern (iaf i lös form(hackad) ) var att det gav en jäkla massa energi och att hästen gick upp i vikt :laugh:
Så, du får en pigg häst i bra form:)
jag hade verkligen inte tänkt att hästen skulle bli sååå mkt piggare än han blev!, och då gav vi ändå bara 3 "nävar" per dag!kanske cirka 3 dl...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 029
Senast: Habina
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18