Hippo Alfa

S

sova

Någon som använt detta? Synpunkter? Kikade lite på detta bla när jag var i falsterbo och gillade den höga andelen smrp. Verkade förhållandevis billigt med. :) Är det smakligt? Är det mkt havre i? (har en häst som lätt tänder till, speciellt på havre) och sist, är det stärkelserikt?
Tusen frågor som jag givetvis inte kom ihåg att fråga när jag hade chansen.... :crazy:
 
Har flera kompisar som har gett Hippo Alfa till sina hästar. Har dock inte själv testat ännu eftersom det hittills inte har "passat in" i mina foderstater. Kompisarna har iaf varit väldigt nöjda med Alfan, hästarna har fått fint hull och inte blivit heta eller så. Hur det är med havre och stärkelse i det har jag ingen aning om, men det borde väl gå att läsa på Hippos hemsida?
 
I vintras stod alla hästarna i stallet på detta då det var enkelt att få bra foderstat på. Alla mumsade och tyckte det var gott, raser från shettis-fullblod. Ingen blev het p.g.a. av havreandelen i det, så där får man nog prova sig fram. Vet ej rakt av havreandelen men stärkelsen ligger mellan 150-170g/kg.
Ett helt klart prisvärt foder.
MVH/
 
Jag har fodrat med det, och tycker det är jättebra om man har ett dåligt hö. Det är ett förhållandevis billigt proteinfoder, men nu minns jag tyvärr inte vad det kostade...
Det innehåller havre, (Läs här!) men min häst har inget problem med det så jag vet inte hur det visar sig just i Alfan.

Det står inte heller i produktbladet HUR mycket havre det innehåller, men det kanske går att maila eller ringa till Svenska Foder och be om mer "fördjupande" information.
 
Tack! :bow:
Enl tjejen på falsterbo kostar en 25 kg säck ca 135:-. Helt ok med andra ord.
 
Hmmm... är inte det rätt mkt stärkelse?... :confused: Vet du kanske även stärkelseinnehållet på vetekli? :)
 
Det bästa foder jag vet. Alla pållar gillar det, det stabiliserar upp magarna på dem och det är det billigaste fodret om man räknar med hur mkt protein det innehåller.
Jag fidrar aldrig med nått annat.
 
Vetekli ca 180g/kg. enl. den listan jag har till mitt förfogande.

Nej, det är inte mkt. om man jämför med många andra fodersorter som ligger på 250g/kg och uppåt. Ofta så behöver man ju inte ge så hiskelit mkt. kraftfoder och då kommer ju stärkelsegivan inte upp så högt. Men jämför man med ex. lucern som ligger under 10g/kg så är det ju högt. Men jag anser även att man kanske inte skall vara hyperrädd att ge dem lite för tänk själv att gå hela vintern på mkt. lite stärkelse och så släpps hästarna ut på bete och dessutom rör kanske mindre på sig......... Gissa vad som kan hända då.
Vad jag även märkt att det är bättre att fodra på med kraftfoder som innehåller mkt. fett i stället, där ligger visserligen stärkelsen en bit upp, men man behöver ge så lite för att hästen skall hålla hull och sätta muskler ändå för de tar åt sig proteinet bättre även om kvoten inte bli 100..
Har inte hittat några bevis just för detta nedskrivet av forskare , men har märkt att det är så med de hästar jag provat på.

MVH/
 
Hyperrädd är jag inte, däremot växer mitt intresse för foder och ju mer man lär sig, desto mer verkar det finnas kvar att upptäcka. Just nu är jag i ett "stärkelsestadie" :cool:.
skämt åsido. Hon blir tjock i benen av korn som vad jag vet innehåller mkt stärkelse (samband?) Vill ha en så "naturlig" foderstat som möjligt. Som hon är nu kräver hon en högre kvot än 6, havre avstår jag gärna, och alla örtmix blandningar går bort pga allergi.
Har ju min älskade lucern som tyvärr inte riktigt täcker proteinbehovet vintertid (har inte gjort hittills iallafall).
Såg att bla Spillers benämner stärkelse, då dock i %. Är tex 25% samma som 250 g/kg?
Förlåt om jag svammlar, men jag är rätt trött... :o
 
:D Var i stärkelseträsket för några år sedan, det är både kul och intressant.

Varför inte satsa på Krafft Breed då om hon klarar den havren, hög smrp 200g och låg stärkelse 50g/kg foder. Gillar inte Krafft, men Breeden är helt klart godkänt för användning för bra resultat även på en icke avelshäst. tycker det är lite löjligt att skriva dessa benämningar så många som inte använder det då även om det kanske är den bättre lösningen. Korn ligger högt över 300 och skall man kompensera upp smrp med det så blir det ju en hög.

Annars så kan man ju kompensera med linfröcubes enklast och naturligast till lucernet om ni trivs med det ligger runt 50g stärkelse och 255 smrp det med och är ju toppen för magen också så länge det inte är för bra så de får lös mage. Säljs i 10 kg säckar hos oss i allafall och fungerat toppenbra.

MVH/
 
Linfrökaka får hon redan :)
Nu under betet (rätt kraftigt nerbetat) får hon kli, lucern, betfor, linfrö och lite miner grön. På vintern får hon samma plus Krafft Groov, havre :smirk: och soja (brukar vara lågt protein i höet).
Vill helst inte använda Krafft så långt som det går eftersom det är dyrt och jag tycker att det sväller för mkt. Vintertid har jag svårt att blötlägga en stund innan eftersom hon står inackorderad i ett stort stall.
Helst av allt hade jag velat hitta en mûsli med högt proteinvärde...*drömma* :angel: för 4:-/kg typ! :D
 
:D Dream on :cool: Säg till om du hittar det fodret är du snäll, för den pengen alltså.
För en tia/kg finns det en hel hög ;)Finns alldeles för lite foder med hög smrp i. Mj, kan de ösa på med men resten då, som sagt alla har ju inte ett superhö att använda värdemässigt. Och ett år som detta skall bli spännande :devil:
Jag bara väntar och väntar på att de kanske skall gå att få in höt så jag kan se om jag kan använda det kraftfoder jag tänkt prova i år. Är troligen bara att glömma :cry:


MVH/
 
:D Egentligen tror jag att det hade funnits en marknad för just ett sådant mûslifoder. Kunskapen breder ut sig och den allmänna proteinrädslan börjar väl lägga sig. Om man då producerar ett svenskt foder (istället för att importera från världens alla hörn) borde man väl få ner kilopriset rätt rejält tycker jag. Tror oxå att producenterna hade tjänat mer på att ta bort betäckningar som "tävling", "avel" osv. Det som dock är intressant är att man lätt kan skilja seriösa försäljade mot de som inte har en aning om något egentligen. Gjorde en lite provrunda i falsterbo där många återförsäljare samlas. Krafft gav där mest seriöst intryck på mig eftersom de inte försökte gruppera mig eller packa på mig en massa, de frågade isället om höet, hästen, temprament, muskler och vad jag ville uppnå. MÅNGA andra frågade bara om hon tävlade (ja) "-då ska du ha detta nya energifodret! bla, bla.." :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp