Hinner vi?

Rie

Trådstartare
Hinner vi lämna tillträdesdag 1 juni för ett hus (två lägenheter och källare) med dubbelgarage och uthus?

Dvs skriva kontrakt (ta ledigt), boka/göra energideklaration (ta ledigt) köra/sälja möbler mm (ledigt?), göra flyttstädning (hur många dagar tar det? 170 fönsterrutor ska putsas bla), ev köpa tjänsten (men hur långt bokar man i förväg och hur lång tid kan de behöva ha på sig?)samt överlämning/betalning mm (ta ledigt).
Vi jobbar heltid,pendlar, och är hemma runt 18tiden på kvällarna.
Sköta hästarna ska ju förstås också hinnas med.

Köparna vill givetvis ha tidigt tillträdesdatum och vi vill gärna lämna över så snart som möjligt (bla slippa gräsklippning 2-3 ggr/vecka) men det ska ju finnas möjlighet att hinna det också.
Huset är inte bebott f n, en hel del saker är borttagna ur garderober och liknande men det är fullt möblerat.
Hur snabba är auktionsfirmor och liknande? Vad är er erfarenhet av sådant?

Ni som sålt, hur har ni gjort?

Rie
som ska fotografera mer än en pryl och lägga ut på Blocket.

Sv: Hinner vi?

Varför måste du/ni flyttstäda? Kan det inte ingå för köparen att göra det själv? När jag köpte mitt hus så ville jag flytta in tidigt och då städade jag själv. Dessutom får jag det som jag vill ha det. :) Säljaren hade städat lite förstås. Typ dammsugning och lättare avtorkning.
Det låter annars VÄL mastigt att hinna med...

Lycka till och hoppas både ni och köpare blir nöjda med den slutliga uppgörelsen. :)

Jag vet att de tänker göra om/renovera badrummen så där kanske man kan slippa göra värsta städningen. Ingen ide´att skura toalettstolen med tandborste (nåja) om den ändå ska bytas ut....

Pga toarenoveringen så vill de ha tidigt tillträde för att kunna flytta in direkt i fixat hus när deras uppsägningstid på lägenheten har upphört.

Och hur mycket flyttstädning görs i ett pannrum som haft oljeeldning (o även lite vedeldning) i evinnerliga tider och där allt är gråaktigt?
Man får ju städa ihjäl sig för att få bort sotfettet. Kan det vara accepterat att lämna? Numera är det bergvärme så nytt sotfett tillkommer inte.

Låter mastigt, jag tycker ni ska förhandla er till att köparna tar städningen om de vill in så fort.
Så ni bara behöver dammsuga och torka bort det värsta.
Tror ni kommer att gå under annars, för att jag gissar att ni inte har så mycket tid över att ni inte vet vad ni ska göra med tiden i vanliga fall?

Jag tror ni kan hinna det om ni kommer överrens med säljarna om rätt nivå på städningen.
Jag hade heller inte bemödat mig om att lägga upp allting på Blocket utan delat upp möbler mm i tre högar:
- Skänkes (många organisationer kommer och hämtar kostnadsfritt)
- Blocket (vissa speciella prylar)
- Auktionsfirma eller liknande som köper hela/delar av bohag

På det viset behöver ni inte lägga så mycket tid på försäljningen. Det kan vara rätt tidsödande att sälja på Blocket.

Det låter rätt mastigt, om ni inte är beredda att köpa vissa tjänster.

Vad gäller att göra sig av med grejer: Vi hade gårdsloppis, det kom jättemycket folk och vi blev av med en del och det var ett bra sätt att säga hejdå till bekantingarna på byn.

Gårdsloppis är nog ingen bra ide här nu i norra Svergie.
Stå i snögloppet.....det lär inte komma många.
Dessutom har jag ingen alls lust med det.
Vanlig loppis kan komma ifråga under juni och framöver, då vår stad har en väl inarbetad sådan. Men mera för småprylarna då.
Det är ju möblerna som är mest besvär.

Men det där med att slippa flyttstädning var ett bra förslag.
Jag ska höra hur de ställer sig till det om de får tillgång till fastigheten så tidigt.
Alla garderober och skåpar är dammsugna och urtorkade sedan tidigare och en del fönster är putsade men det var för några veckor sedan. Vet ej hur "färskt" sådant måste vara.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 805
Senast: Imna
·
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 426
Senast: fiao
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt Ska försöka sammanfatta detta så kort som möjligt. (ursäkta långt inlägg!) Obs. är att detta är inte mina katter. Jag är inte heller...
Svar
9
· Visningar
1 440
Senast: lahsd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka