Hingstvalsproblem

Sv: Hingstvalsproblem

Annars är Skovens Rafael absolut inte ett dåligt alternativ, han ser superfin ut. Kollar man summeringen av fölvisingen står det så här:
Følbeskrivelse
01-11-2009
33 føl besigtiget i 2008 og 2009
Noget uensartede, knap harmoniske, knap højtstillede og flere lidt kraftige føl af overvejende god type. Flere savner udtryk. Middellang, velansat hals. Middellang skå skulder. Middellang, knap markeret manke. Overvejende god overlinie. Lemmerne er passende føre. Føllene repræsenterer en vis spredning i bevægelsesmønstret, fra ret god til særdeles god i alle tre gangarter. Hingsten bør tilføres dressurbetonede, typestærke, højtstillede og ædle hopper.

Nu är jag inte bäst på danska precis, mem för mig låter det inte som en helt lysande fölbeskrivning. Ojämn nedärvning av gångarter, ganska högställda, grova fölungar som saknar uttryck. Varierad kvalitet, helt enkelt. Det kan inte ha varit rolig läsning för ägarna, med tanke på Rafaels egna kvaliteter.

Jag har sett riktigt fina föl till honom, men då har mmmorna varit något extra de med. Hade jag haft ett sto som jag visste levererade så är det en ganska spännande hingst, kanonfin att titta på är han iallafall.

Sv: Hingstvalsproblem

Skovens Rafael var verkligen något utöver det vanliga på PS hingstshow, men inte heller hört ngt om hans avkommor

Firenze har jag inte sett av ute på banorna? Däremot hört att han verkar lämna vackra avkommor. Sj hade han inte den största mekaniken på bruks när han godkändes.

Om man funderar på SD så skulle jag rekommendera Sir Donnerhall II - han är rörligare, mer tryck, riktigt bra bakben och har en stor arbetsvilja. Dessutom ett mkt vettigare pris.

Dalwhinnie tror jag mkt på, men ja det kan bli för mkt massa till ditt sto. Däremot har han fått 43p exteriört och presterar på topp på banan (första häst som kvalade till Falsterbo/Breeders 2011). Hans stam är dessutom internationell - ex har Edward Gals hingst Voice samma hingstkombination De Niro - Rohdiamant. Båda hingstarna har avkommor som tävlar i toppen inom dressyren upp i Grand Prix.

H Rubin verkar förärva sig, men om ditt sto fortfarande är lågställd så som hon ser ut till att vara på bilden? (du har inga fler bilder?)

Bellagio - han lämnar flotta, extremt långbenta, högställda och mkt rörliga avkommor. Dock förärver han även storlek starkt (fölen är ovanligt höga från start). En fördel för vissa, nackdel för dig om du vill ha en mindre häst.

Temptation verkar förärva sig starkt på ett mkt lovande sätt med tanke på hans avkommors resultat!!

Skulle vilja rekommendera Bordeaux efter hans läckra framträdande på PS hingstshow, men han har också lite massa att ha i åtanke.

BH Zack visar på mkt god förärvning av dressyrhästar, har sj en del massa men hans godkända son Zaladin är nättare. Dock hög.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka