Hingstvalsproblem

Neko

Trådstartare
Jag ska betäcka mitt sto e wetano ue Asterix för första gången och jag har totalt kört fast på vilken hingst jag vill ha! Jag brukar ha lätt att välja och bestämma mig, men som det är nu blir det svårare desto fler hingstvisningar jag är på :o

Damen i fråga hittar ni här (hon är 4 år på bilden, borde verkligen uppdatera till en bättre bild där hon har muskler) http://blup.se/sv-SE/horses/162639-ambra-f-5-swb

Idag är det en komplett häst med gott temperament, härlig elektricitet, tre goda gångarter och den enda som gett mig gåshud när hon vill showa för publiken! Synd att hon inte kunde knipa ett poäng till på treårstestet :p Det är en ledsam historia då vi skulle börja komma ut på banorna men en knäskada har lett till triangelmärkning = målet för denna betäckning är en häst till mig själv. Och jag gillar min häst och vill egentligen ha en kopia... Som inte är oridbar då :D

Vad jag letar hos hingsten:
Dressyr (förstås)
Under 170 i mkh
Rakare rygg då min tenderar att se svankig ut på marken men rak under ryttare
Bra typ, ben

Hingstar som kandiderar:
Skovens Rafael
Hohenstaufen II
Frienze

Goda råd sökes tacksamt! :bow:

Sv: Hingstvalsproblem

Jag ska betäcka mitt sto e wetano ue Asterix för första gången och jag har totalt kört fast på vilken hingst jag vill ha! Jag brukar ha lätt att välja och bestämma mig, men som det är nu blir det svårare desto fler hingstvisningar jag är på :o

Damen i fråga hittar ni här (hon är 4 år på bilden, borde verkligen uppdatera till en bättre bild där hon har muskler) http://blup.se/sv-SE/horses/162639-ambra-f-5-swb

Idag är det en komplett häst med gott temperament, härlig elektricitet, tre goda gångarter och den enda som gett mig gåshud när hon vill showa för publiken! Synd att hon inte kunde knipa ett poäng till på treårstestet :p Det är en ledsam historia då vi skulle börja komma ut på banorna men en knäskada har lett till triangelmärkning = målet för denna betäckning är en häst till mig själv. Och jag gillar min häst och vill egentligen ha en kopia... Som inte är oridbar då :D

Vad jag letar hos hingsten:
Dressyr (förstås)
Under 170 i mkh
Rakare rygg då min tenderar att se svankig ut på marken men rak under ryttare
Bra typ, ben

Hingstar som kandiderar:
Skovens Rafael
Hohenstaufen II
Frienze

Goda råd sökes tacksamt! :bow:

Jag tycker personligen att man ska försöka se till nedärvningen så mycket som möjligt när man väljer hingst, och jag har inte sett något som har stuckit ut efter Hohenstaufen. Så den skulle jag stryka direkt. Firenze kan jag inte uttala mig om, har inte sett några föl annat än på bild. Rafael är superfin, men inte heller där har jag hört talas om några framstående fölungar. Borde ha funnits en hel del i Danmark vid det här laget. Jag sätter frågetecken även efter honom. Dessutom är han stor, större än 170 cm.

Trevliga hästar jag har sett efter Sir Donnerhall, tailormade temptation, ett otal av de holländska stämpelhingstarna, Don Primero, Scandic. Har ännu inte hört hur Bellagios fölungar blivit, men han är intressant i mina ögon. De Noir har nedärvt sig väl, även om jag tycker att han saknar lite mekanik för att vara riktigt intressant för framtiden. Jag ser nu att ditt sto inte har kanske den bästa halsansättningen, så jag lägger till en hingst som har gett fin front på de avkommer jag har sett, nämligen Sandreo.

Hur löd kritiken på visningen? Kollade jag rätt så har tre avkommor till hennes mamma visats, alla e. Väldigt olika hingstar.
Det är ju svårt att bedöma en häst utifrån ett foto eftersom en vinkel som är aningen fel kan försköna eller tvärt om. Utifrån bilden så får jag intrycket av att hon är stor och ganska grov, ser ut som musklerna kommit senare men det är kanske inte helt ovanligt med stora hästar. Har du film på henne?

Härligt möderne på ditt sto ! Mormor är fina Hetty som är hingstmoder 3 gånger om och har fött 21 föl enligt blup.

På bilden ser stoet ut att ha lite trist framparti, så jag skulle leta en hingst som förbättrar det, föreslagna Don Primero ger väl kanske inte de vackraste halsarna... Även en hingst som inte är så rejäl eller ger rejält skulle jag undvika (där går Hohenstaufen bort enligt mig, liksom tex Don Romantic eller Damino SD).

Bellagio är ju en väldigt vacker hingst med bra typ och framparti, jag skulle även våga titta på Dalwhinnie även om han är rätt så rejäl så skulle han kunna vara intressant. Sir Donnerhall som ngn föreslog är ju fantastisk, men dyr, jag skulle hellre kolla på hans son Shooting Star.

Jag började skriva liknande inlägg(dottern vaknade så jag fick sluta), mödernet är ju inte så pjåkigt. Jag är nog inte Sir Donnerhalls största fan, och tycker nog att Flore Star är mer intressant än Shooting Star med tanke
på mekaniken och elasticiteten. Båda har jättefint möderne. Smaken är olika, och det är ju bra! :)

Har i stallet jag står två treåringar efter vardera Hohenstaufen II (ue. Richfield) och Skovens Rafael (ue. Sunny Boy). Båda fick 9 på typen som föl.

Den förstnämnda är stor runt 170 cm, ngt klumpig enligt mig, men rör sig trevligt och är väldigt snäll och lätt att ha att göra med (inte den smartaste individen jag mött dock). Det är enda fölet efter det stoet.

751.jpg

Den sistnämnda blev högst bedömda föl på fölvisning med 50p, rör sig oerhört trevligt med stora luftiga gångarter samt är snäll och trevlig i temperamentet, den är dock liten, bara 157 cm hög och förhoppningarna är att hon ska växa ett bra tag till så hon närmar sig 165 istället. Mamman kommer från Schockemöhle och hon har fått ett flertal avkommor med bra bedömningar samt att hon är A premierad.

222083_02.JPG

Utifrån dessa avkommor skulle jag alla gånger välja Skovens Rafael, inte för att det är ngt fel på den andra, men gångartsmässigt är det inget snack om saken vem som är bäst, plus att jag tycker att den är en trevligare individ. Båda ska gå treårstest nu i maj och då ser man nog bättre hur de blir..

Senast ändrad:

Tack för alla svar!
Ärligt så minns jag inte 3 årsbedömningen (6år sedan, tiden går!) och jag har uppdaterade bilder men nackdelen med att surfa på iPad är att det är omöjligt att ladda upp... Ambra har mer massa nu, inte lika tanig som när hon var 4.

Dalwhinnie var en favorit men när jag såg honom på bruksprovet tyckte jag att han var väldigt lik min pålla, så jag tror att det blir för grovt, även om jag gillar honom :D Skovens Rafael föll jag pladask för på PS visning men det är bara fryst, är det bra? Det är ikke lätt detta!!
Börjar känna mig lite stressad, trodde jag skulle vara "klar" nu :)

Och en sak till - Firenze skulle jag inte välja just eftersom hans hals inte är så jättekul.

Satt igår och tittade på de förslag som ni gett :bow: Shooting star föll mig i smaken samt hans far, Skovens Rafael är fortfarande en kandidat...

Då ambra är triangelmärkt fick jag en del pengar som jag kan lägga på en riktigt fin hingst, hur skulle ni med mer erfarenhet göra? Shooting star eller sir donnerhall? Bara för att hingsten är dyr betyder det inte att det blir bra... Eller?

Funderar verkligen non-stop, och sambon är inte mycket till hjälp då han enbart kommenterar hingstens färg och hur blank den är :cool:

Satt igår och tittade på de förslag som ni gett :bow: Shooting star föll mig i smaken samt hans far, Skovens Rafael är fortfarande en kandidat...

Då ambra är triangelmärkt fick jag en del pengar som jag kan lägga på en riktigt fin hingst, hur skulle ni med mer erfarenhet göra? Shooting star eller sir donnerhall? Bara för att hingsten är dyr betyder det inte att det blir bra... Eller?

Funderar verkligen non-stop, och sambon är inte mycket till hjälp då han enbart kommenterar hingstens färg och hur blank den är :cool:

Jag skulle använda fadern i detta fall.

Gillar verkligen SS men SD har visat på mkt stark nedärvning.

Jag hade använt sonen. Fadern är sjukt dyr och stoet har aldrig haft föl förut, jag hade inte vågat chansa med de pengarna.
Hade stoet däremot haft föl innan och tagit sig lätt hade jag tagit fadern

Har du ett sto som liknar Dalwhinnie så grattis, lyllos dig ;). Då hade jag inte tvekat en sekund på att använda honom och ha stora chanser att få en få en lika fantastisk avkomma :d. Googla gärna på hans och andra intressanta hingstars avkommor så får du en bild på vad de lämnar, det är ju det viktigaste.
Annars är Skovens Rafael absolut inte ett dåligt alternativ, han ser superfin ut. Kollar man summeringen av fölvisingen står det så här:
Følbeskrivelse
01-11-2009
33 føl besigtiget i 2008 og 2009
Noget uensartede, knap harmoniske, knap højtstillede og flere lidt kraftige føl af overvejende god type. Flere savner udtryk. Middellang, velansat hals. Middellang skå skulder. Middellang, knap markeret manke. Overvejende god overlinie. Lemmerne er passende føre. Føllene repræsenterer en vis spredning i bevægelsesmønstret, fra ret god til særdeles god i alle tre gangarter. Hingsten bør tilføres dressurbetonede, typestærke, højtstillede og ædle hopper.

Danskarna har dokumnterat i flera år och man kan hitta poäng från flera som även finns tillgängliga här.

Jag kan ju tycka att BH Zacks avkommor låter mer intressanta:
Følbeskrivelse
01-11-2009
82 føl besigtiget i 2008 og 2009
Meget ensartede, passende ædle, højtstillede, harmoniske og storrammede føl af særdeles god type. Godt udtryk. Velrejst, velansat og velformet hals med god forening. Lang skå skulder. Lang velmarkeret manke. God overlinie. Middellangt, velformet kryds med gode vinkler i bagparten. Lemmerne er passende føre og tørre. Bevægelsen er god i skridt. God til særdeles god i trav og galop med god knæ- og haseaktion. Hingsten passer til et bredt udsnit af dressurbetonede, ikke for sluttede, hopper. Han tilfører adel og højtstillethed samt aktion og balance i bevægelse.

för att ta ett exempel ..

en annan hingst som verkar lämna snygare än sig själv är Hesslegårds Rubin
.
Følbeskrivelse
01-09-2000
29 føl er besigtiget over 2 årgange på varierende hoppemateriale.
Passende store, ensartede føl af god type og ædelhedsgrad. Kønt hoved. Velansat middellang hals. Overvejende god skulder og manke. God overlinie, muskuløst, velformet kryds. Tørre og velstillede lemmer. Bevægelsen god til særdeles god.

och så har vi ju snyggingen Tailormade Temptation:
Følbeskrivelse
14-10-2010
53 føl er besigtiget i 2009 og 2010
Meget ensartede, højtstillede, passende ædle og harmoniske føl af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Velrejst, velansat og velformet hals med god forening mellem hoved og hals. Middellang, skrå skulder med god albuefrihed. Middellang, velmarkeret manke. God overlinie, flere med god smidighed. Langt, velformet, muskuløst kryds. Lemmerne passende føre, enkelte rette for. Bevægelsen er god i skridt. Særdeles god og rummelig i trav med god knæ- og haseaktion. Rummelig og velbalanceret galop. Hingsten passer til et bredt udsnit af dressurbetonede hopper, og tilfører god ædelhedsgrad samt aktion i bevægelsen.

Tailormade Temptation är ju otroligt fin !

Heslegårds Rubin tilltalar mig inte nånstans. Jag tycker att han är gräsligt ful och till råga på allt är han skimmel. Men uppenbarligen så nedärver han sig mycket bra.

Heslegårds Rubin tilltalar mig inte nånstans. Jag tycker att han är gräsligt ful och till råga på allt är han skimmel. Men uppenbarligen så nedärver han sig mycket bra.

Håller 100% med! Var på lövsta i måndags och jag blev inte direkt imponerad av H rubin...

Ang dalwhinnie tänker jag att avkomman blir en pansarvagn, jag är mer inställd på nått lättare men ändå inte klen :confused: finns den pållen? Hallåååå?

Hur skulle ni resonera om mankhöjd? Jag vill inte ha en jättehäst ala warum nicht, helst under 175 men ändå över 165 :p är jag för strikt när jag drar gränsen vid 170?

Jag har ungefär 100000 tankar till, snart gör jag ett kollage av hingstar och så får hästen peka på den hon vill ha :bump:

Annars är Skovens Rafael absolut inte ett dåligt alternativ, han ser superfin ut. Kollar man summeringen av fölvisingen står det så här:
Følbeskrivelse
01-11-2009
33 føl besigtiget i 2008 og 2009
Noget uensartede, knap harmoniske, knap højtstillede og flere lidt kraftige føl af overvejende god type. Flere savner udtryk. Middellang, velansat hals. Middellang skå skulder. Middellang, knap markeret manke. Overvejende god overlinie. Lemmerne er passende føre. Føllene repræsenterer en vis spredning i bevægelsesmønstret, fra ret god til særdeles god i alle tre gangarter. Hingsten bør tilføres dressurbetonede, typestærke, højtstillede og ædle hopper.

Nu är jag inte bäst på danska precis, mem för mig låter det inte som en helt lysande fölbeskrivning. Ojämn nedärvning av gångarter, ganska högställda, grova fölungar som saknar uttryck. Varierad kvalitet, helt enkelt. Det kan inte ha varit rolig läsning för ägarna, med tanke på Rafaels egna kvaliteter.

HR är väl egentligen inte heller min typ av hingst men det låter som hans avkommor kan vara min typ ;). Jag ville bara peka på att det (i min värld när jag letar lämplig partner till mitt sto)är viktigare att titta på vad hingsten kan tänkas lämna än att han själv är snyggast. Det finns många läckra hingstar som inte levererar som avelshingstar.. iallafall inte om man inte har ett kanonsäkert sto.

Håller 100% med! Var på lövsta i måndags och jag blev inte direkt imponerad av H rubin...

Ang dalwhinnie tänker jag att avkomman blir en pansarvagn, jag är mer inställd på nått lättare men ändå inte klen :confused: finns den pållen? Hallåååå?

Hur skulle ni resonera om mankhöjd? Jag vill inte ha en jättehäst ala warum nicht, helst under 175 men ändå över 165 :p är jag för strikt när jag drar gränsen vid 170?

Jag har ungefär 100000 tankar till, snart gör jag ett kollage av hingstar och så får hästen peka på den hon vill ha :bump:

Jag ska erkänna att jag varit inne på de tankarna själv, om att han skulle kunna lämna grovt. Nu har jag nog inte sett en enda bastant föling till honom.. Har sett få live men flera på nätet. Jag ska inte övertala dig till att ta just honom, ville bara peka på en hingst som det är värt att kolla upp avkommorna till. Det finns absolut fler..
Jag står själv med ett sto som är lite större än mitt mål, och får därför hoppa över Stedinger tyvärr.. ;).
Skriv upp alla potentiella och gör en klassisk + och - lista, det är spännande även om mna ofta vet utgången innan. ;) Väljer du till dig själv så välj med hjärtat också, inte bara hjärnan.. En som ser intressant ut som avelshingst annars är Twiligt..

Klart att det finns ädla hingstar som ser ut att förädla avkommorna Herzendieb (stavning) ser ut att vara en bra sådan för att ta ett exempel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka