Hingstvalsfunderingar 2025

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Freazer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 215

Freazer

Trådstartare
Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg att en gammal favorit kommer finnas i Sverige i år, ingen mindre än Nintender. Jag älskar Nintender avkommor men är emot att använda för ”gamla” hingstar egentligen . Dock hade han nog passat ett av stona åtminstone. 😁
Någon mer som hunnit fundera över årets hingstval?

Jag drömmer nu för jag har inga pengar.
Men skulle jag betäcka i år skulle jag välja Duplexx.
Skulle jag välja någon i Sverige hade jag valt Nintender (med lite obs på att avkomman nog blivit lite liten även för mig som gillar mindre hästar (max 165 cm) eller Le Blue Diamond.

Bara ren känsla

Jag drömmer nu för jag har inga pengar.
Men skulle jag betäcka i år skulle jag välja Duplexx.
Skulle jag välja någon i Sverige hade jag valt Nintender (med lite obs på att avkomman nog blivit lite liten även för mig som gillar mindre hästar (max 165 cm) eller Le Blue Diamond.

Bara ren känsla
Du avlar för fälttävlan? Vad är det som gör du skulle välja Duplexx? Sett han verkar vara poppis bland ft avel.

Jag har ett sto (danskt halvblod efter Samaranth) som i år är dräktig med ett russ. Om det går bra och hon är en bra mamma och det känns lämpligt att avla vidare skulle jag vilja betäcka henne med Zucchero. Och om jag har pengarna och orken att köra på semin station. Men jag tror att han skulle passa henne bra.

Jag har ett sto (danskt halvblod efter Samaranth) som i år är dräktig med ett russ. Om det går bra och hon är en bra mamma och det känns lämpligt att avla vidare skulle jag vilja betäcka henne med Zucchero. Och om jag har pengarna och orken att köra på semin station. Men jag tror att han skulle passa henne bra.
Är tanken det ska bli en ponny av kombon halvblod/russ? Eller liten storhäst?
Har inte sett så många Zucchero föl men jag gillar honom bättre än Zafferano av ngn anledning.

Är tanken det ska bli en ponny av kombon halvblod/russ? Eller liten storhäst?
Har inte sett så många Zucchero föl men jag gillar honom bättre än Zafferano av ngn anledning.
Det blir nog en ponny, stoet är bara 1.55 (men har stort bakom), russet är 1.26. Ska bli väldigt spännande vad det blir! Jag är egentligen inte så förtjust i Zaffareno (tycker inte riktigt om färgen) men tycker att han gett väldigt trevliga avkommor. Tycker också bättre om Zucchero, tror att det kommer passa mitt sto. Men vi får se, först vårt lilla ponnyexpriment

Jag är så galet sugen på att betäcka igen… Skulle vilja betäcka med Kotens Cupid som jag tror skulle matcha mitt sto bra och jag älskar verkligen hans pappa.

Kruxet är väl att det gick vägen 2022 och jag vågar inte lita på att ha så stor tur igen. Sen står stoet uppstallad på en tävlingsanläggning och jag vill inte flytta henne igen. Så jag drömmer vidare. ;)

Sista för dig eller sista för stoet? Vem är hon dräktig med nu?
I första hand för stoet. Hon är 19 år och har en traumaskada som ibland gör sig påmind. Mådde väldigt bra under sin senaste dräktighet och verkar må bra nu - men vet inte om jag vågar "chansa" med belastningen ytterligare en gång. Hon är en fantastisk mamma och en fantastisk häst på alla sätt och vis.

Och eftersom jag inte har för avsikt att sälja någon av hennes avkommor så ska de kanske inte bli för många heller 😅
Nu är hon dräktig med Tenor du Gue.

Du avlar för fälttävlan? Vad är det som gör du skulle välja Duplexx? Sett han verkar vara poppis bland ft avel.
Jag är långt ifrån proffs men min personliga funderingar på detta är:
Diarado- högst i WBFSH eventing. Personligen tycker jag också Diarado-hästar brukar röra sig trevligt. Det enda minus-ryktet jag hört är att han kan lämna lite veka kotor men det är bara ett rykte som nått mig.
Heraldik xx- en del av fälttävlansvärlden avgudar Heraldik, en del inte. Den del som avgudar honom (bla jag) ser ett komplett fullblod som hoppat högt och rört sig väl för fullblod. Han har lämnat många ft-hästar framförallt som morfar.
De som inte avgudar honom brukar säga att han lämnar lite svåra hästar samt att hans exteriör ibland slår igenom och det är inte positivt.

Duplexx mamma kommer från en mödernelinje som gett godkända hingstar och 160-hopp avkommor inom 4 generationer.

Han tävlar ju också fälttävlan och det gör det lite extra än att ”bara” använda en hopphingst (som jag gjort). Där ser man mod, förmåga att ta sig an terränghinder etc.
Sen finns det ju inte så många hingstar som tävlar fälttävlan och ännu färre godkända.

Många använde ju Diamant de Heraldik också för några år sen och sen en jag inte minns nu som stod på station i Tyskland där ägaren omkom. Minnet sviker…
O där är det nog mycket Heraldik-blodet som hägrar.
Jag har alltid drömt om en Heraldik xx-Contender häst/hingst :D

Hästak ska visa en 4 åring såg jag på deras sida, Dynamit Hästak. Jag är väldigt svag för fuxar med mycket vitt och stammen tycker jag verkar väldigt spännande!
Ska absolut inte betäcka men hade jag haft något lämpligt sto så hade ju denna hingst varit en kandidat beroende på hur det går på bruksprovet.

Vi hade tänkt boka Hembys Florian på två av våra ponnyer, tyvärr blev han såld utomlands så vi får tänka om. Finns många trevliga ponnyhingstar men vi vill gärna ha hingst som gått elitklasser själv och inget fullblod i dem då våra har massor av den varan, inte för gamla, då fanns det helt plötsligt inte så många kvar.

Hästak ska visa en 4 åring såg jag på deras sida, Dynamit Hästak. Jag är väldigt svag för fuxar med mycket vitt och stammen tycker jag verkar väldigt spännande!
Ska absolut inte betäcka men hade jag haft något lämpligt sto så hade ju denna hingst varit en kandidat beroende på hur det går på bruksprovet.
Ta mitt sto :D

Vi hade tänkt boka Hembys Florian på två av våra ponnyer, tyvärr blev han såld utomlands så vi får tänka om. Finns många trevliga ponnyhingstar men vi vill gärna ha hingst som gått elitklasser själv och inget fullblod i dem då våra har massor av den varan, inte för gamla, då fanns det helt plötsligt inte så många kvar.
Miclas Aristocrat är tillbaka i Sverige! Några år äldre än Florian men samma pappa och meriter från EM.

Åh visste inte det fanns Hembys ponnyer kvar. Fanns massor när jag var i ponnyåldern.

Jag har funderat i många år på att använda Chacfly men är samtidigt lite allergisk mot att ”stödja” Schockemöhle. Någon som har en Chacfly avkomma och vill berätta lite mer om den?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 827
Senast: Calmiche
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 751
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 718
Senast: MJLee
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 129
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V