• Avel
  • Trådstartare Trådstartare celiiiina
  • Startdatum Startdatum
C

celiiiina

vi har fått en uppgift i skolan att välja ut ett sto (på blup-sidan) skriva bla om stoet är lämpligt för avel, om de har nå tidigare föl, resultat, temprament, positiva egenskaper, härstammning och hur det ser ut.

sedan ska vi välja en hingst som matchar stoet, men jag har ingen aning om vilken jag ska ta?

stoet har +5,4 i mankhöjd, e; Quite Easy u. Lucky Ally - Lucky Light - Cortez. här finns bild (4e bilden)

mvh celina!:bump:

Sv: hingstval

Vi ska ju inte göra din skoluppgift ;)
Men efter som stoet i sig verkar ge väldigt stort så kan ett bra förslag vara att du använder funktionen på första sidan för hingstar och gör så som jag gjort här http://www.blup.se/sv-SE/rank/stallion/height/desc/350 detta är sökning på mankhöjd. Då ser du ju vilka som ger stort resp litet. Sedan har säkert stoet andra svagheter också och då gör likadant där och söker efter hingstar som inte har samma. Sedan gör sökning på,det som är stoets starka sidor och till sist har du hittat en eller par hingstar som finns med på alla eller de flesta sökningarna. Bland dessa väljer du sedan den som passar bäst. Det är så man väljer hingst efter blup.

ja tänkte väll lite mer att jag ville ha hjälp med hur jag ska välja rätt :P

tack så mycket!:laugh:

Välja det är din uppgift men lite tips på vägen kan man få tycker jag!

Stoet har ju ganska jämna blup-värden överlag men jag hade nog tittat efter en hingst som har ett högt blup-värde på benen samt som inte ligger så högt i mankhöjds indexet.
Jag hade nog försökt matcha med en hingst som också har höga gångarts och hoppvärden då stoet verkar multi.
Masse gav bra tips om hur du hittar dessa hingstar!

Du har ju en fördel i att välja hingst, vi andra måste ta hänsyn till andra saker, så som om stoet klarar alla seminsättet, vad hingsten kostar etc. Jag tycker det verkar lättare att välja bara utifrån "pappret" :)

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka