kanotexperten

Trådstartare
Det här med att hitta en lämplig hingst var inte lätt:confused:

Jag har ett Quartersto e. Little Jacki Favor u.Skip Cutters Chex ue. Fiftys King Cutter.

Letar efter en hingst som är avelsbedömd, med bra poäng. Den ska även ha ett bra psyke, men den behöver inte ha presterat mkt framgångar på tävlingsbanorna. Den behöver bara var en bra ridhäst.

Jag "önskar" att avkomman blir en bra allroundhäst. :banana:

Kan nån hjälpa mej att tänka:crazy:, hur vet man vilka linjer och hingstar som passar mitt sto....

Marlene

Sv: Hingstval

Om du vill ha en allroundhäst ska du kanske inte ta en ren reiner, men det blir heller inget bra att gå för långt från hennes linjer och ta något helt annat...

Jag hade försökt hitta tex en wiescampstammad häst med lite storlek. Viktigt att den har ett milt psyke med hög ridbarhet, särskilt som både pappa och morfar till din är "kända" för att kunna ge hårda hästar... (nu säger jag INTE att din eller ALLA avkommor är det ;))

Det är väl det där med avelsbedömd och med bra poäng som kommer att krångla till det för dig. Är det inte bättre att det är en bevisat bra häst tex på tävlingsbanan eller genom avkommor?

Några ex som jag kommer på på rak arm:
Docs King Calibar (cuttingstammad med otaliga meriter allround och storlek)
HG Skipster (wiescampstammad allrounder med storlek,mkt lättjobbade avkommor)
Tuffer Than Anything (e: ovanstående, också mkt lättjobbad allrounder med storlek)
Dun It With Charm (reiningstammad med storlek, vet inte så mycket om honom.... )

Nu vet jag inte vilka av dessa som är avelsvärderade....

*funderar*

Vad menar du med allround förresten? Om du inte bryr dig om storlek och gångarter kan du ju betäcka med "vad som helst" och rida allround på upp till en nivå iallafall....?

Du får väl börja med att kolla hos SH vilka quarterhingstar som är avelsvärderade ananrs och utgå från dom....

Hola,

Jacs Deduction kanske?

Förvisso är han reiningstammad men lämnar lättsamma hästar och borde passa ditt sto bra.

Har du inga bilder på din häst?

mvh Eva

Tack för ditt svar!

Jag kan ju absolut inget om detta, men det kostar ju lika mkt att föda upp en "bra häst" som en "dålig häst", så varför ta första bästa hingst??? :confused:
isf kan jag ju lika gärna köpa en halv billig unghäst.

Min tanke är att jag vill ha en bra avkomma, att utvecklas med, och att det är mina begränsningar som sätter stopp för utb av hästen inte att det är hästen som har begränsningar.
En häst som klarar att tränas i alla disipliner och ev nån lättare tävling.

Även om jag inte vill tävla reining eller jaga kossor (här finns iof bara renar att träna på:D), så vill jag betäcka med en bra hingst.
Det här med avelsbedömmningen, så vill jag att dom ska vara korrekta i benställningen, en tex "för sluttande bog", har väl mindre betydelse i mitt sammanhang.
Men som du skriver så är det ju bra om det är så att hingsten lämnar fina och bra avkommor, helt klart!

Med allround menar jag att jag inte behöver en tipp topp reining avkomma. Jag kommer ju själv inte att rida reining i nått högre tävlingssammanhang.
Skämt å sida:rofl: så verkar det som om mitt sto har nog mkt cutting i sej. Då jag släppte in min skäckvalack till henne började hon cutta han och skulle inte släppa han till dom andra, han skulle skiljas från dom andra hästarna. Hon stängde in han i ett hörn av hagen och var nöjd medan han stod still där hon ville ha han.:rofl::rofl:

Sen en fråga till, hittade ett par bra hingstar, men då är hon ju "släkt med dom" typ 3:e led. Hur tänker man där?????

Ska kolla dom hingstar du skrev i ditt inlägg.....

Marlene

Hola,

Jacs Deduction kanske?

Förvisso är han reiningstammad men lämnar lättsamma hästar och borde passa ditt sto bra.

mvh Eva

Hejsan, min tränare tipsade just om den hingsten, och han fanns nära å bra 70 mil bort bara. Men det är en av hingstarna hon är "släkt med", jag vet inte hur jag ska tänka där. Har en bild, kan inte ladda upp nån annan, datorn är halv knäpp.... Den säger inte så mkt, men jag kan lägga in den senare....

Marlene

Tack för ditt svar!

Jag kan ju absolut inget om detta, men det kostar ju lika mkt att föda upp en "bra häst" som en "dålig häst", så varför ta första bästa hingst??? :confused:
isf kan jag ju lika gärna köpa en halv billig unghäst.

Ja fast jag menade inte att du skulle ta "första bästa hingst" utan att det är relativt få quarterhingstar som ens är avelsvärderade och när man kollar på de som är det finns det flera MKT bra hingstar som har skitpoäng. De är bedömda på andra kriterier som är utvecklade för helt andra typer av hästar, bedömningarna av härstamningar är mycket konstigt osv. Jag hade personligen aldrig kollat på avelsvärderingsresultat på en quarterhingst eftersom jag tycker dom är i många fall helt missvisande. och jag är väldigt noga med vad jag använder för hingstar!

Men vill du ha en avelsvärderad hingst så ska du givetvis ha det, bara du inte blandar ihop det med det bästa som finns att tillgå i hingstväg.

Sen en fråga till, hittade ett par bra hingstar, men då är hon ju "släkt med dom" typ 3:e led. Hur tänker man där?????

3-e led är oftast inga konstigheter om man inte har samma hingst flera gånger i tredje led. I övrigt har jag inga problem med linjeavel även vädligt nära men då ska det vara (i mitt tycke) en hingst som det finns en anledning att linjeavla på, dvs en MKT bra nedärvare som det finns en specifik tanke med att ha nära flera gånger.

Är det känt svåra hingstar tex skulle jag akta mig väldigt noga för att blanda in dom i lfera led.

Hola,

Jacs Deduction kanske?

mvh Eva

JD ger fina avkommor!

En annan jag kom att tänka på är Golds Rebel Charm

Jag tycker att du skall kolla in: www.sqha.com
där finns de flesta quarter hingstarna i sverige.
Även Docs King Calibar.
www.srha.nu
har en väldig massa hingstar på sin sida också.

/Emmi

Det här med att hitta en lämplig hingst var inte lätt:confused:

Jag har ett Quartersto e. Little Jacki Favor u.Skip Cutters Chex ue. Fiftys King Cutter.

Letar efter en hingst som är avelsbedömd, med bra poäng. Den ska även ha ett bra psyke, men den behöver inte ha presterat mkt framgångar på tävlingsbanorna. Den behöver bara var en bra ridhäst.

Jag "önskar" att avkomman blir en bra allroundhäst. :banana:

Kan nån hjälpa mej att tänka:crazy:, hur vet man vilka linjer och hingstar som passar mitt sto....

Marlene
Kika in på Untra Quarter Horses:)
de har två hingstar som är avelsvärderade , poäng, 40 o 42..
vackra huvuden, god extriör, bra gångarter..allrounds utan att vara för stora o tunga i typen..de är Grand Shampion hingstar..
vi äger själva ett sto efter deras hingst Show Note, hon har en fin extriör, bra gångarter, känslig o fin att rida.

Senast ändrad av en moderator:

Kika in på Untra Quarter Horses:)
de har två hingstar som är avelsvärderade , poäng, 40 o 42..
vackra huvuden, god extriör, bra gångarter..allrounds utan att vara för stora o tunga i typen..de är Grand Shampion hingstar..
vi äger själva ett sto efter deras hingst Show Note, hon har en fin extriör, bra gångarter, känslig o fin att rida.

Har hon inte huvud för sig, erat sto?

Hejsan, min tränare tipsade just om den hingsten, och han fanns nära å bra 70 mil bort bara. Men det är en av hingstarna hon är "släkt med", jag vet inte hur jag ska tänka där. Har en bild, kan inte ladda upp nån annan, datorn är halv knäpp.... Den säger inte så mkt, men jag kan lägga in den senare....

Marlene

Hur är de besläktade då? Med vem?
Bor du i Norr eller?

Har hon inte huvud för sig, erat sto?
Jo ett huvud ärft efter sin mor Annahoj:angel: men inget som är negativt, där bak ligger* Dee Ronny Spark..cutting:o Untras är kända för sina korrekta hingstar..och många tävlas av Youth s, är de hårda fixar inte ungdomarna dem...vår är också ett sto..här måste man ibland skicka in förfrågningar...gumman kan du tänka dig det här idag...är dock supersnäll...lättjobbad, känslig..jobbar när det behävs, sen slappar vi...ett lugnt huvud..

Senast ändrad av en moderator:

Jo ett huvud ärft efter sin mor Annahoj:angel: men inget som är negativt, där bak ligger* Dee Ronny Spark..cutting:o Untras är kända för sina korrekta hingstar..och många tävlas av Youth s, är de hårda fixar inte ungdomarna dem...vår är också ett sto..här måste man ibland skicka in förfrågningar...gumman kan du tänka dig det här idag...är dock supersnäll...lättjobbad, känslig..jobbar när det behävs, sen slappar vi...ett lugnt huvud..

Aha! Hästar med lite cutting i kan ju vara litet speciella...

jag har ridit 3"untrastammade" hästar, alla har varit så otroligt snälla, och snygga :d ingen av dem har varit hård i huvudet,
hingstar kan jag ingenting om.
många i norrland verkar ha undta hästar med, å allihopa verkar gör-snälla...

jag som gillar "grova" hästar gillar docs king calibar :)

Hur är de besläktade då? Med vem?
Bor du i Norr eller?
Jo, Little Jacki Favor är efter Topsail Cody och undan Julep Jac.
Topsail Cody är efter Joe Cody och undan Doc Bar Linda.
Doc Bar Linda är efter Doc Bar.

Julep Jac är efter Hollywood Jac 86 och Hollywood Jac 86 är Jac Deduction farfarsfar... Blir kanske 4:e ledet då......eller.....

Likadant på Jac Deductions mors sida så finns Doc Bar där som mors farfar...

:oHoppas ni förstår.....

Ja jag bor i norr, Umeå å sen 30 mil till vänster på kartan framifrån sett.:idea: Där finns Marsliden.
Marlene

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka