Berin

Trådstartare
Funderar på att ev skicka mitt sto till hingst. Hon är ostartad p g a virussjukdom som treåring och när hon väl var kvalklar som fyraåring skar hon sönder en hov i hagen. Därefter gav jag upp henne och hon går bara och "skrotar". Hon är riktigt snygg. Travar halvbrett bak och får plats ordentligt. Lätt fransysk fram. Gick med knäkappor och gamascher. 163 cm hög och av "rejäl" storlek.
Några förslag på hingst? Prisklass är inte bestämt. Men föreslå gärna en låg-, mellan och högprishingst.
Jag har tänkt att behålla avkomman.
Här är hon: http://blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&trotter=windchill

Sv: Hingstval

Ingen som har något förslag?
Har funderat själv på Enjoy Lavec men man kanske skulle få in något franskt då det inte finns något sådant. Hmm?

Inga förslag alls?
Vad tror ni om Viking Kronos (om man kan få en plats) på ett Giant Chillsto?
Nu kommer hon inte betäckas i år utan jag planerar för nästa säsong.

Menar du på fullt allvar att du tänkt ta Viking kronos på den märren? ? Nu är det ju inte ens möjligt, då de bara betäcker egna. Men ändå.. Har du såna pengar att satsa så åk till kriterieauktionen och köp en toppstammad ettåring istället. Lär bli rena slakten där för uppfödarna, o fyndläge för de som vill handla.

Vet att det kan vara lite känsligt med ögonstenarna, men ärligt talat så är det faktiskt ingen stam att avla på. Hoppas du inte tar illa upp, men bra avelsston skänks ju bort i dagsläget. Så varför inte ta ett med lite förutsättningar istället? Ska du absolut betäcka henne så ta det billigaste du kan hitta istället för såna dyringar som du funderat på. Om det inte är så att du har fickorna fulla..;)

Du skulle bara veta vad det kostade att ta fram det här stoet... :grin:
Hon kostade sexsiffrigt belopp innan hon var född...

Jag vill inte heller vara taskig, men måste gå på samma linje som "johnpatrik". Även om stoet kostade sexsiffrigt innan hon var född, så behöver man inte lägga sexsiffrigt på en avkomma efter henne. Det känns inte "jätteintressant" med henne i avel och jag skulle satsa på en billigare (men bra) hingst om man vill ha en avkomma efter henne. Jag tror inte det är vårt skillnaden att satsa på en dyrare hingst.

Vill du köra på Viking Kronos-linjen, så skulle jag satsa på någon av hans söner. Ex. Triton Sund som är prisvärd.

Har du råd att lägga vad det skulle kosta att använda Viking Kronos (ca 200.000), så skulle jag hellre lägga hälften av dessa på ett riktigt bra sto och en hälften så dyr hingst istället.

Det var ju nån som hade Giant Chill som morfar i E3kvalen så helt iskallt är det väl inte. Fast det finns bättre ston att avla på så förstår jag om du har känslor till denna märr och vill ha avkomman själv och vill prova att betäcka.

Turbo Sund är ju prisvärd och du får lite Viking-blod som du ville ha.
Enjoy Lavec blir linje på Speedy Crown och det är ju verkligen inte fel.

Jag skulle främst backa och fundera länge pga benställningen fram. Hållbarheten är ju nästan prio ett idag tycker jag.

Det var ju nån som hade Giant Chill som morfar i E3kvalen så helt iskallt är det väl inte. Fast det finns bättre ston att avla på så förstår jag om du har känslor till denna märr och vill ha avkomman själv och vill prova att betäcka.

Turbo Sund är ju prisvärd och du får lite Viking-blod som du ville ha.
Enjoy Lavec blir linje på Speedy Crown och det är ju verkligen inte fel.

Jag skulle främst backa och fundera länge pga benställningen fram. Hållbarheten är ju nästan prio ett idag tycker jag.
Giant Chill är långt ifrån iskall, men mödernet här känns inte så spännande. Det finns ca 500 ston efter Giant Chill. Alla besitter inte samma potential och det känns lite förhastat att dra alla över samma kant. Giant Chill HAR fungerat bra som morfar, men exempelvis Chili Khan som är mor till Maharajah tjänade själv över miljonen. Vill man betäcka denna märr ska man göra det men jag och "johnpatrik" ger bara våra synpunkter och råd, eftersom TS efterfrågade detta.

Turbo Sund - hur har dräktigheten varit i år? Hörde någon som sa att det var dålig tillgång på sperma. Kan någon bekräfta eller dementera? Annars har ju Turbos avkommor gått bra.

Enjoy Lavec - gillar jag också.

Laddie - är prisvärd.

Att hon är "lätt fransysk" skulle jag dock inte bry mig ett smack om. "Hållbarhet" innefattar så mycket annat också. Jag tycker att miljöfaktorerna är de viktigaste, om man ska påverka hållbarheten. (Foder, rörelse/motion, hovvård, träning o.s.v)

Ehh...hur kan den ha varit så dyr att ta fram. Giant chill var väl inte så dyr? Eller? har för mig den kostade typ 10 för några år sen.:angel: Sen vilka de har som morfar....tja...vi har rite on line som morfar, men inte tror jag att det är därför han är så bra o letar andra ston efter rite on line. Jag vill ha en bra stolinje, där de lämnat bra i flera led. Men fråga på ett stuteri om de vill köpa henne så får du väl se hur de som är experter på det hela reagerar... kan lova att du inte får 4 siffrigt ens...tyvärr.

Dyrt behöver inte betyda bra.. har nog inte betalt över 50 för nån häst än så länge. :-) Men kanske läge nu på kriterieauktionen..för känns som man får mkt för pengarna i år.

Hon må ju ha kostat sexsiffrigt innan hon var född, men hon är tyvärr inte värd det i dagsläget.

Jag hade kört på en hingst runt 20.000 till henne och sett hur avkomman blir innan jag satsar på någon dyrare hingst. Flirtin Man, Spotlite Lobell, Rite On Line osv är alla bra och prisvärda hingstar. Laddie är nog inga fel heller för att få in lite modernt blod.

Giant Chill är inte helt ute, men absolut heller inte het. Och Al Joe gör att man drar öronen åt sig. Tyvärr.

Även om så vore blir ju inte stammen bättre för det.
Att avla på nostalig kan stå en dyrt. Men har du pengarna och vill göra det så klart du ska.

Kl

Eftersom min fröken förmodligen inte tar sig i år så funderar jag vidare..
Fått förslag på Marion Mad Money,Perhaps Love eller Quevert till henne.
Vad säger ni här?

Stoet heter Lobys Alice.

Fel sto såg jag ... :-) trodde det var samma som tidigare, det här var ju inte så tokigt. Men de hingstarna måste du väl få gratis nästan va? Orlando Vici skulle jag nog valt om jag var dig :-)

Senast ändrad:

Fel sto såg jag ... :-) trodde det var samma som tidigare, det här var ju inte så tokigt. Men de hingstarna måste du väl få gratis nästan va? Orlando Vici skulle jag nog valt om jag var dig :-)

Hmm Orlando är nog lite väl för min plånka. Dessvärre..

MMM 2000+8000 kr, Quevert 2000+15000 kr & PL 2000+18000 kr.

Ska ha för eget bruk.

Liknande trådar

Trav Går lite halvt om halvt i tankar om att ev betäcka min Heidi i vår....Nån som har några ideer om Gift Kronos, So Perfect eller nån annan...
Svar
3
· Visningar
1 567
Senast: Buffe
·
Trav Nu är läget ungefär lika förvirrat som det brukar vara så här års. Vi har fem ston som ska betäckas. Givetvis har vi en massa egna...
Svar
12
· Visningar
1 993
Senast: johnpatrik
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 272
Senast: Cambrie
·
Trav Eftersom tråden till vilken hingst skulle handla om de som hade bestämt sig så gör jag en ny till mina sto (och givetvis även andras)...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 769
Senast: Snazzy_Millie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden