Hingstval?

Inka-90

Trådstartare
Jag har ett Quartersto som jag ska betäcka till våren men jag kan ingenting om Quartern och Westernridning, jag själv rider bara dressyr.

Så jag undrar om det finns någon som vill hjälpa och tipsa om hingst?

Mitt sto:
E: Jae Jack Sprat
U: Tiger Queens Soya
UE: Dee Ronni Spark

Nu är hon inte i sitt livs bästa form, hon är pensionär och har fått 4 fina föl, men hon är världens lugnaste och trevligast häst. Hon har ett super psyke,
inte rädd för något.
Hon är 153cm. Hon är endast dressyrriden, hon har tävlat LA, vinster i LB.

CIMG1314.jpg

CIMG1312.jpg

CIMG1453.jpg

Sv: Hingstval?

ujuj, nu får du lika många olika svar som det finns hingstägare på buke;)

Hingsval beror på många olika saker, bl a på vad du vill med avkomman. Eftersom quartern är en sådan bred ras, så kan du välja hingst efter inriktning, ex kofösning, gångartshäst etc.

Ser man till märren, verkar hon ha god reining/ko stam (av den gamla stammen). Förstärk det, så du inte blandar inriktning.
Vill du ha en säljbar avkomma, så kanske du ska tänka att använda en modernare hingst, som är aktuell på tävlingsbanan.
Och vill du vara "säker" på resultatet tar du en känd prestationsstam, ex Topsail Whiz, Hollywood Dun It, osv.

Så skriv gärna lite mer vad du vill med avkomman.

Håller med inlägget ovan.

Kan dock rekommendera två underbara hingstar med mycket god härstammning, bra psyke, bra exteriör mm

Båda två står hos Thomsson QH på Gotland, Ruff Lill Banjo och CC Top Whiz, du kan kika in på hemsidan www.thomssonqh.com

Jag skulle fråga G**n på Untragård som jag antar är uppfödare till din häst
eftersom han ägde Jae Jack Sprat som hingst.

Han har klockren koll på sina blodslinjer och kan säkert rekomendera
en hingst som passar med din och så klart beroende på vad du vill göra med avkomman.

Han fick i varje fall fram min lilla Chili som är precis den underbara häst jag ville ha :love:

jag svarar alla.

som sagt va så vet jag inget om western och vet inte vad min häst har för stam.
Det är en bekant till mig som är uppfödare, jag har köpt hästen utav henne för 1år sedan.

jag hade tänkt sälja fölet sen eftersom jag bara rider dressyr.
och undrade därför lite vad western folket söker.

En liten varning, att föda upp quarterhästar utan att känna till rasen eller vara bekant med westernhästar öht är inte att rekommendera. Din fölunge kommer att vara svårsåld om du inte kan svara upp till den rasstandard som intresserade quarterköpare frågar efter, det är nog så svårt för dom duktiga i branchen att sälja sina avkommor så du kommer nog att få mer huvudbry än pengar.

Men det är ju inte så att jag ska börja med avelsverksamhet eller så, utan jag skulle tycka det vore väldigt roligt o ta ett föl till på henne innan hon blir för gammal för hon har fått så fina föl.

om jag vill ta en fölunga för skojs skull är det väl åndå bättre o välja en quarterhingst så den blir renrasig..

Senast ändrad:

Om du tycka det är skjo och har fölet för eget bruk, kör på.
Vilja gärna se tidigar avkommenda, det verk som hon är lik många andra quarter häster, sabel ben.
Az

Hej!

Hollywood Borrego, en mycket trevlig hingst som dessutom presterat väldigt bra på tävlingsbanorna.

Han står på Ranchlife utanför Borensberg. Inte så långt från Örebro alltså och det är väl ingen nackdel;)

MVH/Carina

Det finns bilder och filmer på internet men jag vet inte om jag får lägga upp dem eftersom det inte är mina?

Sista fölet hon fick är efter Hollywood Borrego, kanske ska köra på honom igen då?

Nä jag vill ta ett föl för att jag tycker det vore roligt.
men eftersom jag rider dressyr så har jag ingen användning utav en quarter utan det är ju bättre o sälja den så nån som kan får göra något utav den, därför undrar jag vet western folket vill ha för hingstar.

Ok. Min personliga åsikt är precis som Kenneth skrev. Det råder ett svårt läge i quarter/häst aveln just nu och det finns ett stort överskott på medelhästar. Så räkna inte med att få sålt eller att inte gå med förlust, oavsett vad du betäcker med.

Hade du betäckt till dig själv hade jag hellre tagit en engelsk fullblodshingst av god storlek och med bra gångarter, men den avkomman hade tillverkats för dina specifika behov och inte heller varit något som marknaden efterfrågade. Jag tycker att man ska kunna förvänta sig att en avkomma ska hålla hög kvalitét samt att det ska finnas ett intresse för den på marknaden -utöver att det blir en billig renrasig fölunge (vilket tyvärr är tillräckligt för många)

Vad gäller din fråga så är den omöjlig att svara på.
Hur mycket pengar vill du lägga på en betäckning?
Vad har ditt sto för styrkor och svagheter? Exteriört, gångartsmässigt (vilket också har med typen att göra)
Vad har hennes avkommor och syskon presterat?
Vad är hon för typ?

Mitt tips är att du lär dig en hel del om rasen och blodslinjerna innan du betäcker. Alla har sina favoirit hingstar men ingen hingst passar alla ston. Dessutom tenderar favoritiseringen att ha med en hel del annat att göra än hingstens kvalitét, ofta. Därför måste man själv veta vad man håller på med om man ska börja avla. Min personliga uppfattning är att man i de flesta fall ska låta bli men nu säger jag inte att det är så i ditt fall. Jag vet alldeles för lite om din häst för att avgöra den saken. Stammen tycker jag är trevlig och hade kunnat ligga som bra grund för en modernare hingst men det är så mycket annat som spelar in när man avgör om det är ett bra sto att sätta i avel.
Men du får nog börja i nån annan ände än att fråga efter hingstnamn här.

Mina råd, i all välmening. Lycka till med vad du än beslutar dig för!

Sista fölet hon fick är efter Hollywood Borrego, kanske ska köra på honom igen då?

OK, det är lika bra jag erkänner:o...jag har träffat det fölet, så mitt förslag att Du skulle använda Hollywood Borrego beror på att fölet var en helt underbar individ och dessutom korrekt vad gäller vinklar och vrår. Om någon tror att jag föreslog HB för att han står nära Dig så var det inte alls därför utan för att resultatet blev så bra förra gången:love:

MVH/Carina

Senast ändrad av en moderator:

Reklam är inte tillåtet. Om du fortsätter kanske tråden tas bort!
Du får pm-a TS om du vill göra reklam för din egen hingst.

Senast ändrad:

Va?? jag har ingen hingst..
och jag frågade bara om hon visste vem min häst var eftersom hon har träffat en son till mitt sto.

Det var inte riktat till dig. Jag (trodde jag iallafall) svarade på feelings knapp eftersom hon la ut en länk till sin hingst som blev borttagen och sedan lade ut den igen. Det inlägget är också borttaget.

Om det länkas och görs reklam ryker hela tråden till slut.

Om du kan PM till feeling då bli det igen problem.
har på western siden är det gänska slapp, modrater lägga sig inte i för mycket, har kan vi hänvisa till andra site och länk för att viderbefodra införmation och kundskap. det för vi vara rädd om.
God Jul
Az

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka