Hingstval, tips & synpunkter önskas!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ridponnyfjanten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 749
R

Ridponnyfjanten

Nu har jag suttit uppe alldeles för sent för att det ska vara nyttigt och grunnat på lämpliga hingstar till mitt sto.
Jag har egentligen redan bestämt mig för Don Romantic, men efter att ha gjort en grundlig research på honom upptäckte jag att han tydligen kunde vara svår "att få tag på" här i Sverige om man inte använde sig av Gränsbos station till sitt sto.
Jag försöker nu hitta en värdig andravalshingst, i stil med DR (stor, ädel med bra halsansättning och goda gångarter)

Stoet har själv en del resning i sig med en bra hals, men är något lång i kroppen, ryggen är relativt kort men själva länden och korset skulle kunna komma ihop sig lite. Skritten och traven är bra, hon rör sig lätt med mycket knän, skulle dock vilja ha traven mer bogfri och luftig & galoppen mer bärig!

Hon är en ridponny (maxad D) RW/ox. Vill därför ha en stor hingst(eller någon som ger stort), med stort bakom sig.

Jag är just nu intresserad av främst Painted black, First Wish och eventuellt även Corlensky G.
Jag vill gärna höra synpunkter på dessa hingstar, och förslag på liknande hingstar som stämmer in på min beskrivning. :bow:
Fölet är tänkt att bli en trevlig rid & tävlingshäst i dressyr, kan det även hoppa är det bara ett plus.

Jag betackar mig för diskutioner om hurvida jag hellre bör använda en ponnyhingst till henne och köpa mig ett färdigt storhästföl - då inget av dessa alternativ är av intresse ;)

Sv: Hingstval, tips & synpunkter önskas!

Ang stl på hingst diskuterade jag det med Rose på gränsbo innan jag betäckte mitt sto, jag stod o vägde lite mellan DR eller Bocelli o enl de på gränsbo så verkar Bocellis avkommor bli större än DR´s trots att han är ett par cm mindre än DR.

Jag har kikat lite på Bocelli men måste säga att han inte tilltalar mig speciellt mycket. Han är såklart en väldigt fin hingst som har fått fina avkommor, men speciellt ädel tycker jag inte att han är? Gillar inte riktigt att Berinstein finns "där bakom" heller... :crazy:

puttar ännu mer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka